Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Må bare si: Analytikerkorpset full av unoter alt etter hvor vinden blåser mener så mangt og treffer aldri. Alltid en agenda opp eller ned, noe likt som i forum og alskens tråder. Parallelt med kursveien svinger denne pendelen enten mot grønt eller rødt alt etter hva som passer husene. I den spede begynnelse av et selskap legges all fornuft tilside og det hausses hinsides langt over all fornuft før det er bevist en penny på bordet. Analytikeren/ huset som ga den euforiske analysen mens selskapet fortsatt omtrent drev å pirka med spaden i jorda sier da: denne er verdt 100kr + pr aksje, minst! Det er bare å kjøpe her! Vi setter kursmål 120!

2-3 år etterpå når store investeringer er unnagjort og drift igang, riktignok ikke knirkefri drift…men dog, de nærmer seg og nå er de der snart. Selskapet brenner enda litt penger på dette tidspunkt, for å løse de siste utfordringene for å nå stødig bærekraftig og sikker drift. Først da setter den samme analytikeren som nå heter Petter Smart seg ned å leser marginer på siste innspurt, nei nei sier han; dette går ikke, vi ser på marginen 30-40 kr pr kilo nå at dere må bruke noen ekstra kroner på siste prepp. Emisjon! Kursmål 5 og SELG! Å ja forresten, åhnei…de har fått inn en industriell aksjonær med ytterligere kompetanse som er villig til å kaste penger inn i siste innspurt, dette kan ikke være bra! Aksjen har jo rast 95% fra da jeg selveste Petter Smart hadde troen og marginene langt der framme var så klart inne i mitt eget hode! Dere blir utvannet nå! Er det mulig å ta disse bandittene seriøst?!

Mitt synspunkt: det blir ikke fair å regne eksakt på marginer før alle problemer er løst. Grunnen til stillhet rundt marginer er at de har brent ekstra på oppgraderinger for å være sikker på stabilitet for å komme til steady state.

ASA sine ansatte går vel med arbeidsuniformer hvor dette står på ryggen deres:

Stability!
Stability!
Stability!

Sier meg at de har veldig riktig fokus, ergo også mindre fokus på å hausse ut til markedet.

Når de dog når steady state og gradvis kan begynne å slakte stabilt samtidig som biomassen ikke minker og Bluehouse Premium vekt er på plass ved utslakting vil marginene stemme. Da vil de også gå fra 3-4usd til 5-6usd pr kg forholdsvis raskt. Så 7-8usd pr kg ved Fase2.

Forutsetter Stability, Stability ,Stability!

1 Like

Arctic anbefaler ikke lenger kjøp av Atlantic Sapphire

3 timer siden · Infront TDN Direkt

Arctic Securities nedgraderer anbefaling på Atlantic Sapphire til hold fra kjøp. Kursmålet på aksjen nedjusteres til 6 kroner, fra tidligere 18 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

«Aksjen er fortsatt på lave nivåer i forhold til det underliggende potensialet hvis selskapet lykkes, og biologisk risiko bør være lavere etter implementering av flere tiltak for å redusere risiko. Men ettersom «proof of concept» igjen er utsatt, sammen med den nylige utvannende rettede emisjonen (aksjesalget) og potensiell finansieringsusikkerhet for å nå fase 2, nedgraderer vi til hold og reduserer vårt kursmål til 6 kroner», skriver Arctic.

Da er det snart på tide å vurdere inngang.

Det tok 14 dager…

Altså:

1. januar - Arctic hever kursmål fra 7 til 18 kroner…!
    1. mars - Arctic får beskjed om at de ikke er valgt som tilrettelegger for emi samme dag.
    1. mars - Arctic SENKER kursmålet tilbake fra 18 til 6 kroner bare åtte uker etterpå.

Med andre ord: åpenlys prostitusjon etterfulgt av «jæ….a horekunde» når TK valgte å gå videre til neste dør i strøket.

For en bransje. Nå synes jeg nesten synd på TK. Men bare nesten.

@Floppen nei,nei - og nå ser vi helt bort fra at tilnavnet ditt antyder at dette er bortkastet råd - men når selv Arctic smeller igjen døren… da løper du også :fire_engine::cowboy_hat_face::fire_engine::cowboy_hat_face::fire_engine::cowboy_hat_face:

Edit: eller vent nå litt, jeg kjenner vel en som kan spinne dette rundt: Dongen!!

Calling @Dongchali! - give it a shot, dette er gode nyheter fordi…

8 Likes

Denne “tenk på et tall leken” er alltid like fascinerende å bivåne, både i sanntid og i ettertid.

Regner med neste emisjon lander rundt 3 kr, og da tenker jeg inngang er interessant.

1 Like

Fordi du da tenker at det er den siste emisjonen de trenger å gjøre? :see_no_evil:

Korte svaret er ja, men om de ikke oppnår fullfinansiering der så vil jeg forbeholde meg retten til å ta feil.

1 Like

Atlantic Sapphire ASA: Disclosure of Voting Proxies

Atlantic Sapphire ASA: Extraordinary General Meeting Concluded

Atlantic Sapphire ASA: Notifiable Transactions in Connection with Private Placement

DISCLOSURE OF LARGE SHAREHOLDING – JOH JOHANNSON EIENDOM AS

Atlantic Sapphire ASA: Disclosure of Large Shareholding – Alsco AS

Nesten uvirkelig hvor mye galt som kan skje på så kort tid i et stort børsnotert selskap:

Alsco (tremenningene som startet det hele, Andreassen og Løvik) var tidligere største eier, men er nå vannet under den nederste flaggegrensen - de kan nå (hvis de vil) selge seg helt ut uten å informere markedet.

Hvor lenge vil Andreassen klare å holde seg fast i stillingen sin? En eller to Qs til med skuffelser er vel alt som gjenstår. Snu eller bli snudd. Styre eller bli styrt. Presset må være enormt på innsiden.

Du kan iallefall lite om lover og regler på børs, det må en si.

Johan Andreassen er daglig leder i ASA, og er følgelig ansett som primærinnsder. Om han personlig eller nærstående selskap kjøper/selger aksjer i ASA, må han etter FT sin tolkning straks melde dette til børsen, men senest tre dager (evt. børsdager) etter handelen.

Duoen har ikke handlet aksjer siden juni 2022, antar jeg:
https://newsweb.oslobors.no/message/566003

1 Like

Ikke etter at han får sparken som CEO…

Atlantic Sapphire ASA: Share Capital Increase Registered

Disclosure of significant shareholding in Atlantic Sapphire ASA

Atlantic Sapphire ASA – Disclosure of Large Shareholding