Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Verdsettelse av landbasert oppdrett:
Casestudie av Salmon Evolution

Masteroppgave fra 2021. Har ikke lest den selv ennå, men tenker å ta en titt. Sånn mtp gjennomførbarheten til landbasert oppdrett.

«Nordlaks har tatt over OG4, og vil prøve å få det til å fungere. Hvis de får det til å fungere vil de kjøpe selskapet. Hvis ikke går det over ende», opplyser kilder internt i Atlantic Sapphire til iLaks.

2 Likes

Vel, man kunne vel ane at det ikke bare var skattemessige hensyn som utgjorde vurderingen da Nordlaks kjøpte seg inn i ASA. Har vært inne på tanken om at de faktisk kunne ende opp med å ta over sjappa i en sånn situasjon, hvis de så at anlegget kunne berges.

Bloody hell.

«Slamhåndteringssystemet har imidlertid aldri virket. Det var dimensjonert for 70 kubikkmeter/time, men man trenger rundt 350 kubikkmeter/time for å håndtere skittent vann fra anlegget.

«Ledelsen er godt klar over at slambehandlingen ikke har virket på dette anlegget siden dag en, og at det er underdimensjonert. De er også flere ganger informert om risikoen for at brønnen tetter seg til, når man kjører ubehandlet slamholdig vann ned i den, og at man ikke har noe backup om den skulle gå tett», påpeker kilden.

iLaks har de siste to uker gjentatte ganger kontaktet ledelsen i Atlantic Sapphire, også til denne saken. Henvendelsene har ikke blitt besvart.»

Politietterforskning! Finanstilsynet? Anyone?

Skurker!!

6 Likes

Var vel ingen som ble overrasket her :see_no_evil:

2 Likes

Hahaha. Ikke skap deg, du vet like godt som alle andre at Finanstilsynet ikke kommer til å engasjere seg, det blir ingen politietterforskning og anyone kan du bytte ut med nobody gives a fuck :joy:

1 Like

Det måtte være et sivilt søksmål da? Er vel nok av folk som har investert i dette selskapet som (fortsatt) har råd til å betale for noen timer til en forretningsadvokat?

2 Likes

Tror kanskje ikke det ville vært søksmål og advokater jeg ville verdt mest redd for om jeg hadde “drevet” ASA: Nok av folk fra steder som Ytre Trillebårnes / Gokkfjordbotn som har tapt en haug med penger og er over gjennomsnittet komfortable med å ordne opp utenfor rettssystemet. Jeg hadde ikke turt å vise meg i Norge hvis jeg var de folka. Dra på seg en overhaling av de skjeldne.

Tja, det er en illusjon som ikke stemmer. Det er bare sånt man sier, -som ikke stemmer.

Det er drøssevis av forferdelige ting som skjer uten at “noen ordner opp i egne hender”. Alle er vel enige i om at rettssystemet er en spøk? I praksis har det dog ikke noe å si.

1 Like

Jeg sier ikke at jeg forventer at det skjer. Jeg sier at “om jeg hadde drevet ASA så hadde jeg vært redd for det”. Det er den potensielle frykten for hevn det handler om, ikke selve hevnen, eller at noe sånt faktisk skulle skje. Derav “Jeg hadde ikke turt å vise meg i Norge hvis jeg var de folka”. Men det kan jo godt være at de er en smule mer skamløse / fryktløse enn meg. IDK. Men ser poenget ditt da. Fair enough.

1 Like

Dere glemmer at en av de som går på størst tap er DnB. Not a very forgiving crowd.

De kan legge massivt press på bobestyrer og det er korteste vei til personlig ansvar her. Og: dumme som de de - Florida har en litt mer aggressiv straffeforfølgning enn Norge - for kreditorbedrageri. Som vel er det dette handler om nå. De fortalte ikke DnB om noe av de siste avsløringene.

Hvis Twitter-Kongen har noe av verdi igjen så tror jeg de tar det altså. Og kanskje det blir langtidsopphold på statens bekostning der borte i tillegg.

Fu…e med markedet = greit. Men med DnB = not good. Not good at all.

Inntil 20 år i oransje jumpsuit…

2 Likes

Det er – og blir – spennende å følge utviklingen (les: avviklingen) videre her.

2 Likes

ATLANTIC SAPPHIRE ASA: CONTEMPLATED PRIVATE PLACEMENT

1,4 var den på onsdag, dette blir koselig for de som har kjøpt på veien opp derfra :blush:
Her kan man nok skylde seg selv som kaster penger etter dette rottereiret, men de får se på det som skoleavgift. Håper de tar til seg lærdommen.

4 Likes

Så de har altså ikke garantister for hele beløpet enda, kun “interesse” for hele beløpet.

Børsmeldingen fremstår unødvendig rotete og komplisert. Hvorfor skal de sette EUR 100,000 som et minstebeløp for å delta? Samtidig deltar CFO og CDIO med kun litt over 200k NOK hver, som er mye lavere. Jeg kan ikke se at det er opplyst at CEO deltar.

Edit: Min spådom er at ASA trades lavere enn emisjonskurs allerede FØR eks TR. Hva gjør de da? Trekker “garantistene” sin “interesse” da?

2 Likes

Hvem er dumme nok til å betale 700 mill til disse avslørte sjarlatanene? Da fortjener du å tape alt. Herregud. Emi uten lederskifte nå er spinnvilt.

Rabatten er altfor lav for et slikt veddemål. Kurs 0.7 ville vært mer innenfor range. Men på 1.4?! Glem det. Risk reward da er jo som en vanlig emi i et presset marked MEN MED en hederlig ledelse. Nuts.

https://www.dn.no/bors/atlantic-sapphire/usa/laks/atlantic-sapphire-vil-hente-opptil-700-millioner-kroner-i-nok-en-emisjon/2-1-1520992

4 Likes

Stordalen ser ut til å elske å tape penger på ASA: https://www.finansavisen.no/sjomat/2023/09/19/8037385/vil-hente-699-millioner-stordalen-er-nok-en-gang-med

Jeg er enig i at det er for liten rabatt. Med tanke på hvordan ASA har stelt seg, som ikke innbyr til tillit, samt med tanke på det dårlige børsklimaet for tiden. Derfor tror jeg også at kursen går under emisjonskurs allerede nå i forkant. Så blir plutselig rabatten til en premium. Men hva skjer om kursen faktisk er under 1,40 før garantistene har signert?

4 Likes

Jeg har tydeligvis lest børsmeldingen altfor fort. Jeg ser at iLaks skriver tegningsperioden avsluttes før børsåpning i morgen: Atlantic Sapphire varsler emisjon - håper på å få inn 65 millioner dollar

Tegningsperioden starter tirsdag 19. september og vil avsluttes før børsåpning onsdag 20. september.

Jeg gidder ikke å lese børsmeldingen på nytt. Jeg er ikke interessert nok. Jeg må bare gå utfra at det iLaks skriver stemmer. Men jeg ønsket å rette på meg selv når jeg nå leste dette på iLaks.

1 Like
1 Like

“iLaks har kontaktet Condire Investors for en kommentar til dagens aksjetegning, foreløpig uten å få svar.”

Aslak Berge :heart:

1 Like