Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Men herregud’a!

«Teknisk sjef i Atlantic Sapphire oppgir bachelor-utdannelse på CV’en, men høyskole-kurset var kun ettårig»

« Etter at iLaks opplyste at Taklos utdannelse slett ikke var en bachelor-grad, ettersom studet ikke var etablert da han studerte ved høyskolesenteret, har Andreassen ikke returnert iLaks’ henvendelser om kommentar

Stop calling?! Can’t you see I’m bissy calling every f… ing lawyer in town?!

Hva annet bløffes det om? Lykke til med emi.

Note to self: jeg må lese iLaks litt oftere! Herlig kritisk journalistikk som har gått under radaren til woke-gjengen i DN (ååååå det grønne skifte jo! Kan’ke skrive dritt om det dustemikkel! Liker du Trømpe-gærningen du eller!)

5 Likes

Sistemann ut må huske lyset…

Annual report 2022 (publisert i april i år) melder at ASA har hatt kjøleproblemer, men at disse “nå er ordnet”.

Blir spennende å se hvor lenge Stordalen, Nordlaks m/flere fortsetter å støtte opp om denne hviteste av alle hvite elefanter.

5 Likes

Er en god neve missfornøyde ansatte: https://www.glassdoor.com/Reviews/Atlantic-Sapphire-Reviews-E2896918.htm

2 Likes

Synes man begynner å ane konturene av en tvunget avvikling borte i horisonten nå.

1 Like

Den tror jeg Dør altså.

1 Like

https://www.dn.no/havbruk/dn-investor/laks/atlantic-sapphire/atlantic-sapphire-i-fritt-fall-dnb-fond-lemper-ut-aksjer/2-1-1515881

«DN har forsøkt å få intervju med Atlantic Sapphire-sjef Johan E. Andreassen et par ganger siden meldingen 24. august, men han har så langt ikke hatt tid til å stille opp.»

Han er ferdig.

1 Like

Ble frontet med 35,-/kg spart i flyfrakt. (Før covid) Så ville vært enda mer nå…
Tok tapet her forleden. Ble en leilighet i lærepenge :nauseated_face:

1 Like

Oppdrett på land som er markedsnært er en killer ide. Oppdrett i Florida? Kanskje ikke.

Flyfrakt er sånn passelig dyrt, ja. Kan også legge til at når det gjelder USA så var det vel importtariffer frem til 2010 (litt usikker på året eksakt, men det er i det området). Slik amerikansk politikk går, så kan det jo fort være at det kommer tilbake. Ikke det at jeg tror noen av næpskrellene i ASA styret har vært i nærheten av å tenke på det.

Toer mine hender mens jeg ser an hvordan det går med Proxi borte i japan. Smolten skal vel over i nye tanker nå any day. Slakt er indikert høst 2024. Blir spennde å se om de får det til.

1 Like

Business caset var fint. Men klanen som skulle sette den i live er det verste riffraffet man kunne fått. Ikke bare er de stokk inkompetente, men de har dekket over og villedet eierne, og hatt sugerør inn - mens de har bygget redningsflåtene sine.

2 Likes

Ja, ideen er jo såpass god at de har klart å skrape samme 6 milliarder til den.

Oppdrett av laks på land har vært forsøkt i flere tiår nå. Arrester meg hvis jeg tar feil for jeg har sluttet å følge så nøye med på det, men det er vel fortsatt ingen som har tjent penger på landbasert.

Har forsøkt å si at ASA er et dødfødt selskap her inne i flere år.

1. Å bygge ut svære områder i Everglades, et område som i bunn og grunn består av sump er tidkrevende og kostbart.
  2. Selskapet har operert anlegg i Danmark i en årrekke uten å få det til. Hvorfor skulle det fungere bedre i USA.
  3. Ingen andre landbaserte oppdrettsselskap hadde heller tjent noe penger. Hvorfor skulle ASA få det til.
1 Like

For å være helt ærlig. ASA hadde ikke tjent penger om alle andre hadde gjort det heller.

1 Like

Dette blir et litt generelt svar hvor mye er dratt ut av rævva, for jeg orker ikke lete opp kilder på alt (mulig jeg kan gjøre det senere, men har for lite penger investert pr. nå til å gjøre veldig veldig grundig research). Jeg følger med på ANDF, SALME, PROXI pr. nå.

Personlig synes jeg landbasert er en slags throwback til begynnelsen av oppdretts-eventyret i hav (typ 1970-90). Mye “learning by doing” (f.eks oppdaga folk at hvis de fora fisken når det var minusgrader i havet så døde den, mens i naboanlegget hvor de stoppa foringa når sprengkulda kom og lot fisken tære på fettreseverne, så overlevde fisken). Mange gikk konk, og de som lyktes var gjerne 2. generasjonsaktører som hadde klart å plukke bort de verste tabbene fra 1. gen, eller de som var flinkest å snakke med bankene (det gjelder generelt nesten alt av aktører innen fiskeri også, de som overlevde 80-tallet var de som hadde dialog med banken, mens de som fiska som f for å holde hodet over vann gjerne ble slått konk).

Så: En overgang fra hav til landbasert kommer til å involvere en del snubling, for better or worse. Forhåpentligvis er en del av den unnagjort nå (SALME hadde feks en hendelse i vår, men er vel på slakting omtrent mens jeg skriver dette). ANDF har levert proof of concept med slakt i sommer og er i gang med å skalere opp. Note. ANDF er ren gjennomstrømming, SALME er hybrid, PROXI er RAS (men i motsetning til ASA så bruker man en annen tech som visstnok har vært utprøvd tidligere).

Selv mener jeg at man ikke kan bruke ASA som noe slags et eksempel man kan generalisere ut i fra, til det er hele opplegget alt alt for dårlig gjennomført av alt for dårlige folk. Setter du f.eks Laila Bertheussen til å male en kopi av Vinternatt over Rondane så er det ikke sikkert at folk vil skjønne hva hun har prøvd på / hva originalen er engang?

I ASA har man tabba seg ut i alle plan, og regel nr. 1 er jo at om man ikke har peil selv, så henter man for fxxn inn folk som har det istedet for å tenke “how hard can it be”?

ASA er meg bekjent den som har vært først ute med å prøve å sette opp et fullskala RAS-anlegg for laks. PROXI er nå like etter. Men har mer nøkterne planer. La oss se hvordan det spiller seg ut. At ANDF og SALME får dette til er jeg egentlig ikke spes. i tvil om (men det er altså ikke renraset RAS vi snakker om da), men det kan bli litt turbulens på veien seff.

1 Like

Er godt kjent med historien. Vi leverte landbasert anlegg til Canada for mer enn 20 år siden, så det har jo vært rundt en stund.

1 Like

Har du ikke noe tro på Andfjord og Salmon Evolution ? Jeg spør med åpent sinn.

• tanker om Proxi eventuelt? Jeg vil gjerne høre.

Jeg har sikkert sagt det før her, men 90-95% av folkene som holder på med dette kommer ikke til å få det til. Det er for lite kompetanse på drift og for lite kompetanse på fisk. Stort sett er det folk som tror dette er easy money som går i gang med mange av disse eventyrene. Det er lett å søke om tillatelse, og relativt enkelt å få tillatelse, og i det investeringsklimaet som har vært har det også vært lett å hente penger.

Det jeg synes er rart er å skulle ta laksen ut av sitt rette element og inn i et basseng og der et prosessanlegg (stort eller lite) styrer kvaliteten og temperaturen på vannet. Det er en million ting som kan gå feil, og da er hele batchen ferdig.

4 Likes

Første avsnitt stiller jeg meg 100% bak. Og det at folk har kasta 6 milliarder på ASA er et tegn på at det har vært for lett å hente penger. Kanskje det har vært for mye penger i omløp? I biotek kan man jo se sånn som Nanovector-casen hvor altså en aksjen var over 100kr på fase I. Det fremstår som i aller høyeste grad spekulativt. Men nok om det.

Poenget mitt (som jeg aldri kom til, ble busy med å skrive et annet sted også) er:

Caset for landbasert er som følger (og jeg sier ikke at det ikke er vanskelig):

Markedsnær oppdrett kommer bare til å bli viktigere og viktigere i (ti)årene som kommer (hvis du som meg er teknologipessimist og tror at tiden med “billig” flyfrakt kan ta slutt de neste ti årene). Hvis det er snakk om 35 kr så utgjør det jo allerede en ganske stor andel av prisen pr. kilo til oppdretter. Klarer man å eliminere de 35 kr så er det ganske mye penger spart.

En voksende miljøbevissthet gjør også at markedsnært i stor grad betyr landbasert. Ikke bare pga flyfrakt, men også pga av konflikter med natur / brukere av natur.

Det blir jo med en gang baluba når man prøver å kjøre havbasert oppdrett nært markedet (f.eks British Columbia i Kanada, eller i Chile). Begge steder har man f.eks også havnet i konflikt med urbefolkning osv… Ved å plassere hele opplegget på ei næringstomt, er de problemene løst (lukket anlegg, ingen konflikter med andre interesser). Den tradisjonelle havbruksnæringa har allerede pr. dags dato et alvorlig renomméproblem, som jeg ikke tror vil bli mindre med årene som går.

Men ta bort aspektet med at oppdretten klusser med naturen, og det blir mer spiselig (folk flest har jo ingen motforestillinger mot grusom kyllingavl osv…). Det man synes er vanskelig er øyensynlig når matproduksjonen vår interagerer med den ideen man måtte ha dannet seg at en slags “pristine untouched nature” der ute. Den ideen er selvfølgelig bare en ide (ørret i vann på Bjørnøya / måsegg full av pvc og bromerte flammehemmere osv… ), men den ideen sitter ganske dypt hos folk flest, og gjerne dypere jo mindre ute i naturen de faktisk er. Hele ideen om naturen som noe separat fra menneskene er vel et slags vestlig tankegods men det er et tema for en annen gang (tror det trenger en flaske hvitvin)

Landbasert kan være “vinn / vinn” i møte med den ideen. Fisk og natur separat fra hverandre.

Nei, jeg sier ikke at det blir lett: Men i det øyeblikket den første aktøren faktisk får det til, så vil det skape et press på andre. Er det lukrativt nok så vil det økonomiske gjøre at overgangen går av seg selv, og at de store aktørene i dagens marked begynner å legge om. Kanskje det blir som overgangen fra stempelmoterer til turboprop i fly? Hvis det ikke er tilstrekkelige økonomiske insentiver, så vil kanskje andre faktorer spille inn? F.eks at folk nekta å kjøpe Sør-afrikanske appelsiner pga styresettet de hadde? Hvem vet, jeg er ingen profet. Kan være at jeg tar helt feil også, at det ikke er gangbart. Jeg tror imidlertid at oppdrettsnæringa har svært mye å hente på en forbedring i omdømme, om så at det bare er grønnvask til å begynne med.

For det er fort bare snakk om at de rette folka med rett kompetanse prøver seg nå (f.eks noen av de store allerede etablert innenfor trad. havbruk med bøttevis av kompetanse), mer enn noe annet. Og så går kanskje resten av seg selv.

Hva tenker du om lukkede anlegg (i havet altså)?