Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Ja det er utrolig at disse cowboyene ikke engang greide å tilpasse fiskevolum til driftsforutsetningene i anlegget.

For fremtiden betyr det null men det er nok et signal om at denne gjengen måtte en gang for alltid kastes ut av styringen av selskapet. Dette er et børsnotert selskap og man kan ikke drive et slikt selskap som sin egen “lokalbutikk” på brygga hjemme. Bare det at de er ute av ledelsen og ikke lenger har innflytelse på driften burde være en god trigger for kursen.

Denne meldingen er en ny bekreftelse at produksjonen nå er stabil og god.

Dette begynner å se bra ut og mange risikoer ved selskapet er borte.

Altså, dette er så jalla(ks) at det nesten ikke går an.

1,55 kg HOG?

Ser frem til den dagen ASA klarer å levere både volum og fisk med “normal” slaktevekt, typ 4-5 kg HOG.

3 Likes

Heller ikke bra om prisene fortsatt er på Q1 nivå siden de i Q1 solgte mye skadet fisk som påvirket prisen negativt… men småfisk oppnår jo ikke samme pris som større fisk og har man for mye småfisk i tankene som ikke kan fores optimalt (og ikke har flere tanker å fordele de på) er jo slakt av småfisk eneste utvei…

1 Like

Alle forstår at når man må ta ut fisk av mindre størrelse fordi nissene har satt ut for mye fisk så blir prisen lavere. Ja det er jalla Werner men hvilke motiver som har utløst dette kan man jo bare spekulere i - det er noen utpå her som har slitt økonomisk. Det å tilpasse antall fisk til driftsfortutsetningen bør være så elementært at man må begynne å lure på om det ligger noe annet bak. Sannsynligvis en del av Løvik røret som har pågått alt for lenge.

Ny ledelse nå og det er vel slutt på at disse kan sitte på “begge sider av gjerdet” - selge laks fra “far til sønn” - med mulig hensikt - jeg sier bare mulig? - å “fylle kassa” i salgs/videreforedling selskapet til guttungen ? Bare hypotese men usikkerhet om slike nære ukontrollerte forbindelser liker ikke aksjemarkedet. Usikkerhet er selvfølgelig skadelig for kursen.

Det er historie i nå i Q3 så å fokusere på dette uttaket har liten relevans for caset fremover.

Det er nye kontrollerende storeiere nå og ny ledelse som ikke kommer til å tillate slikt.

2 Likes

Det er jeg forsåvidt enig i. Jeg tror også at dette kan bli en turnaround case av typen “Eivind Hellstrøm rydder opp”. Etter hvert.

Når man har for mange fisk pr. tank / til foringskapasitet, så er første “mitigating action” å tynne ut. Som igjen betyr at biomassen i løpet av Q3 kanskje ikke vil vokse like mye som antatt. Selv om hver gjenlevende fisk selvfølgelig vil vokse bedre.

Men synes det er positivt at ASA nå ser ut til å legge seg på samme praksis som “alle” andre oppdrettere, nemlig å rapportere tall rett etter avsluttet Q.

At kursen ikke stupte på lav slaktevekt / prisoppnåelse, sier vel potensielt noe om at forventningene pdd er ganske lave / nedsiden herfra kanskje ikke er veldig stor (m.u.a direkte ulykker da).

5 Likes

True. Men jeg oppfatter det slik at de allerede har tynnet ut, derfor rapporteres nå lav snittpris og lav snittvekt pr Q2. De hadde jo i all hovedsak slaktet ut skadet fisk (temperatur issuen fra ifjor sommer) i april, ifølge Q1 presentasjonen. Vi får sikkert detaljene 20. august.

2 Likes

Tror det var lurt å få ut denne meldingen nå så slipper den nye ledelse å starte q2 presentasjonen med slikt.

2 Likes

Alle meldinger tolkes som positive fra ASA, markedet derimot er ikke enige og selger caset videre. Mcap ned 300 mill siste uke på kurs 6,13 NOK.

Hva sier dagens update om lønnsomheten i anlegget og derav cashburn?

Blir lite overskudd når de selger fisk på størrelse med det jeg kan dra opp av god fjellørret her på fjellet :fishing_pole_and_fish:

1 Like

Vil nå si @WernerVonHaussenberg sin respons speiler utviklingen i kurs i dag…

3 Likes

Enig i det, men et par andre finner lyspunkter i alle meldinger, være seg slaktevolum, størrelse på fisk og tunge innsidesalg.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg fisker etter en fornuftig inngang, og tenker at inngang mellom 5,5 - 6.0 bør være mulig, med den risiko som følger med :sweat_smile:

3 Likes

Give me a break. Med en flow på 0.4% sitter altså 99.6% av eiersitsen stille på tross av dagens melding. Der er Markedet med stor M. Ikke at et par ryker på margin calls eller (bitte)små eiere vil ut uten først å høre hva ny ledelse vil si på Q2 om veien fremover.

Mens enkelte nye på tråden tar akkurat motsatt standpunkt, med samme ensidighet, kanskje bortsett fra at vi så langt ikke hører noen substansielle analyser eller noe faktisk nytt på tråden fra den kanten.

En vanlig dag på en hvilkensomhelst tråd på TI med andre ord :wink:

2 Likes

Ganske korrekt, og jeg har ikke nådd samme bullnivå som deg ennå da jeg har vurdert at det var for tidlig å snu til optimist på vegne av caset.

Jeg har vært godt foret med info fra en i landbasert-bransjen som har vært tydelig på at ASA har teknologiproblemer. De har vært tilbudt løsninger via tredjepart, men ASA har satt krav til overførsel av IP som ikke har blitt akseptert fra tredjepart.

Nå kan det være at de har klart å løse teknologiutfordringene internt, men det har kostet altfor mye penger i forhold til hva det burde. Stahet er en uting og kostnadene og konsekvensene kan bli unødig store. Det ble ledd bort at selskapet kanskje ville trenge en ny emi fordi nå var ting på track. Updaten i dag viser at det er ikke tilfelle, de har fortsatt utfordringer som ikke er løst. Såpass store at en skribent forteller at det er fint at de nå kan slippe å snakke om det på neste Q siden de oppdaterte markedet i dag.

Selvsagt kan de ikke la være, de må tiltrekke og pleie investorene for å funde fase II, det skjer ikke ved å slippe en update i fellesferien og håpe at markedet har glemt det om en måned.

2 Likes

https://www.dn.no/atlantic-sapphire/laks/oppdrettsgrunder-solgte-trolig-alle-aksjer-til-lillebroren/2-1-1676125

Om dette er tilfelle, hvorfor ikke informere om det når de først har fått uttale seg i media?

1 Like

Noen ganger må man lure på om nyhetene faktisk kommer fra TI :thinking:

@Birgitte var på denne saken i går.

2 Likes

Det må evt være meldingspliktig da.
Enten fordi kjøper er innsider eller passerer en flaggepliktig grense.

Er det ikke ingen av disse to er det ikke normalt å melde til børs, selv om selger er innsider.

Selskapene er tydeligvis ikke å anse som nærstående til hverandre.

Men han har jo uttalt at de selger for å ha pæng til andre operasjonelle saker de jobber med. Kunne jo nevnt at de er solgt til lillebror?

1 Like

Nettopp, JEA og storebroren kan ha begått innsidehandel ved salget under en uke før dagens driftsoppdateringen og kursfall. Unnlatelsen av å fortelle til mediene at det var lillebror som kjøpte alt sammen gjør bare at det lukter enda mer rart. Min antakelse (se over) er som sagt at dette (vi selger!!) var et forsøk på å presse ny ledelse til noe de ikke ville akseptere, og så ble bløffen called og ut rullet Balto på aksjonærlisten.

Men supert at dette kom frem i DN. Nå tar det sikkert ikke lang tid før noen sender en bekymringsmelding til børsen og tilsynet om mulig innsidehandel. Den klanen har ingen goodwill igjen i markedet.

Likevel: så lenge Balto kjøpte alt sammen, og nå står som 15. største eier i selskapet, så understøtter det at han ihvertfall, som har jobbet på innsiden i ASA siden 2010 og frem til november 2023, har god tro på caset. Hvilken gevinstdeling eller tilbakekjøpsrett resten av familien har vet vi så langt ingenting om.

1 Like

Akkurat det blir litt for enkel analyse av hva ny CFO forsøker på synes jeg. Det er ingen som glemmer noe i ASA. Selskapet preges av store eiere som har sittet over mange år og er representert i styret. Og det er ikke småaksjonærene de kan lene seg på for å finansiere fase 2: det er først og fremst DnB og de store eierne selv som må løse.

Poenget nå er at ny ledelse må gjenvinne tillit i markedet til teknologien og at de kan drive butikken. Idag har CFO etablert ny rutine for ASA, ved å vise at de vil komme med driftsoppdatering kort tid etter hvert Q, og det er første steg på veien i riktig retning. I tillegg bekreftet meldingen at temperatur- og vannforhold holder seg stabilt nok en gang - og det var naturligvis også helt nødvendig for å bygge tillit til teknologien. For mange fisk i tanken? Det spiller ingen rolle i det store bildet fordi den gamle ledelsen nå er historie og dette høyst har senket tempoet med et halvt Q, om i det hele tatt (mye tyder jo på at de allerede har tynnet ut tankene, se lenger oppe i tråden).

Det vi nå venter på er at de møter opp 20. august, gir et solid og kompetent inntrykk, og snakker detaljert om teknologien og driftsforholdene, og guider når de når den hellige gralen: steady state i fase 1, som de kan måles på. Om det skjer i Q3 eller Q4 er ikke det viktige, det viktige er at de kan bygge tillit til at det vil skje og så levere på det.

Da løser finansieringen av fase 2 seg på helt andre kursnivåer, for da handler alt egentlig bare om tid og kostnader til videre oppskalering (potensielt opp mot 80 000 tonn med dagens vann- og landrettigheter i Miami) og neddiskontert cashflow. Og desto større avvik det er mellom potensialet som den analysen gir og dagens kurs, desto kraftigere blir reprisingen.

Undervurder heller ikke at ny ledelse vil få ny sjanse av analytiker-korpset, og at ny runde med anbefalinger dermed kan komme allerede etter 20. august. For alle som ser etter nærmeste kortsiktige triggere oppover.

2 Likes

Fin oppsummering. Fase 2 er satt på vent naturlig nok. Fra nå skal bygges tillit til driften og selskapet. Stabil produksjon og solid ledelse er grunnsteinene. De synes å være etablert. Da er “overbefolkning” og lav vekt utslakting i q2 av underordnet betydning.

Stabiliteten i anlegget ble bekreftet i dag.

Potensialet for landbasert kvalitetslaks er der og de er først på det amerikanske kontinentet.

Kursen er nå ca halvparten av siste emisjonskurs i mars. Unik inngang mener jeg men risk ja, men også betydelig potensiale. Investert 7 milliarder og meget lav mcap.

Så får man vurdere caset derfra.

2 Likes

Og hvor stor er evt rentebærende gjeld?

Er det noe risiko for evt mislighold og konvertering av gjeld til EK hvor dagens aksjonærer blir sittende igjen med 5 - 10 % av selskapet?

1 Like