Du får spørre storaksjonær Stordalen om det er det han har satset på.
Potensialet for landbasert kvalitetslaks er der og de er først på det amerikanske kontinentet.
Først er de ikke. AquaBounty var først i USA.
ASA er på god vei til å rote bort forspranget de hadde i USA. Jo lengre fase 2 drøyer jo flere er det som kommer til å ta en bit av kaka.
Dette er alle RAS selskaper som allerede selger laks på det amerikanske markedet eller som er i god gang med å bygge RAS annlegg (uten fadesene til ASA) i USA:
For å sitere ASA selv:
Men vi har fortsatt sterk tro på landbasert oppdrett.
Det har jeg også for jeg ser andre enn ASA få til dette. Men jeg har ikke tro på at ASA er et selskap som får det til lengre.
Først eller ei, er det egentlig noe stort poeng å være først ute her? Like greit å lære av andres feil?
Først eller ei, er det egentlig noe stort poeng å være først ute her?
Nei. At AquaBounty har drevet med landbasert laks siden 90 tallet er jo bare en bi effekt av det de har vært pionerer på (på godt og vondt for selskapet); gen modifisert laks.
Fine hjemmesider, ørret, steelfish, genmodifisert laks og ca 330 mill innbyggere. Og solen går sin gang. Som Hemingway sa.
Føler vel egentlig at denne er mer passende, hvis vi skal bevege oss i en litterær retning:
Kunne bare sjekke litt andre steder i stedet og iLaks melder at de senest i september 2023 var i brudd med sine lånebetingelser og måtte få en waiver fra DNB
Finansieringen til det landbaserte oppdrettsselskapet har for alvor kommet i fokus etter kunngjøringen av dets brudd med lånebetingelsene. Atlantic Sapphire hadde ved utgangen av andre kvartal bokført lån på 44,6 millioner dollar (474,5 millioner kroner) i balansen. Dette er et såkalt «term loan», hvis rente er SOFR pluss en rentemargin på fem prosent. SOFR er en referanserente etablert som et alternativ til LIBOR.
Siste SOFR-notering ved Federal Reserve Bank New York er 5,31 prosent, noe som impliserer en lånerente på 10,3 prosent.
Det betyr roughly 50 MNOK i året i rene renteutgifter med mindre lånet er økt / redusert siden september 2023.
Alt dette er jo bare gamle nyheter. Dersom caset fungerer så betyr det ingenting. Og dersom caset ikke fungerer så går skuta ned.
De har faktisk fått gjentatte waivere fra DNB fordi banken fortsatt har tro på caset etter å ha kjørt omfattende kreditor DD.
De hentet nok 700 mill i sept 23, 170 mill i nov og 340 mill i mars i år.
Har du oversikt over rabatten som ble gitt pr runde?
Fine tall for om man driver oppdrett av sardiner.
I emisjonen i september falt kursen 12 % før emisjonen ble lansert. Deretter ble det gitt 22 % rabatt…
De som mener / håper / tror at neste emisjon blir over markedskurs har ikke historikken med seg.
For de som leter etter en rød tråd i innleggene.
Det er vel ikke en hemmelighet og en dårlig strategi å prøve å time innganger og unngå brå fall?
Aksjen er ned 41,5 % siste måned, det passer meg godt å ha unngått den starten på en evt investering.
Når det er sagt er det ikke spesielt tillitsvekkende når man spør om gjeldssituasjon og emisjoner at det blir flåsset bort med spør største eier og emisjoner skjer med premium til siste kurs / høyere enn forrige, når fakta viser at de har vært i brudd på lånebetingelsene over en lengre periode og emisjoner settes med 35 % discount til siste dagers kurs.
Det hadde ikke vært forunderlig om en ny emisjon ble satt på 4,5 kroner ref historikken de har og at innsiderne har kastet kortene siste uken.
Å skylde på min agenda blir nok et argument som svekker tilliten / lysten til å ta tak i aksjen. Skal man være bull bør det være saklig, ikke snu alt negativt til en god story.
Altså.
Lakseoppdrett (både til lands og til vanns) handler i bunn og grunn om to ting:
- Ikke drep fisken
- Få fisken til å vokse
I løpet av det siste året har vi nå fått bevis for at både punkt 1 og 2 er mulig å få til for landbasert oppdrett (også). Bare å se på NOAP, SALME, og PROXI (sistnevnte har riktignok ikke hatt første slakt ennå, men rapporterte at snittvekta på fisk i anlegget deres ligger på 3,25 kg i månedskiftet juni/juli. Slakt blir i q3 ).
Vi ser nå at ASA faktisk klarer å få til nr. 1. Godt jobba, Jallaks.
Nr. 2: Not so much. Det forundrer meg. Det kan være så enkelt som firmaet selv forklarer: At det er for mye fisk i tankene i forhold til forkapasitet. Men det igjen er bare passe merkelig. Altså, her kom Nordlaks med i fjor høst og overtok ansvaret for et av påvekststadiene (OG4). Burde i så fall ikke Nordlaks ha klart å få dette bedre til? Ev. sørga for at det er mindre fisk i tankene?
Liten observasjon: veldig mange landbaserte oppdrettere ser ut til å ha hatt vel høye tanker om hvilken produksjon de skal klare med tankkapasiteten sin. ASA er ikke alene der. Men de er alene om å ikke klare å få fisken til å vokse til “normal” slaktevekt, hvilket betyr at andre aktører ihvertfall ikke putter for mye fisk i tankene sine.
Jeg sakser fra artikkelen:
“«Nordlaks har tatt over OG4, og vil prøve å få det til å fungere. Hvis de får det til å fungere vil de kjøpe selskapet. Hvis ikke går det over ende», opplyser kilder internt i Atlantic Sapphire til iLaks.”
Så langt kan jeg ikke se at Nordlaks har prøvd å kjøpe selskapet. Men det kan jo være at planer forandrer seg. Jeg vet heller ikke hvilket vekststadie OG4 er, men artikkelen indikerer jo at det er seks stadier etter post-smolt til slakt, OG1 til OG6.
Er (dessverre) nærliggende å tro at OG4 er typ 1-2 kg.
Bare for å ha det sagt: Jeg tror (fortsatt) at dette kan bli et turnaround-case (det trodde jeg vel også forsåvidt i fjor sommer allerede…). Nå blir det vel vanskelig å få noe bevis på at ASA kan få fisken sin til å vokse til “normal” slaktestørrelse på kort sikt, så jeg håper det vil komme betydelig med detaljer om hvilke avbøtende tiltak som er gjort, nå på q2 pres i august.
I følge artikkelen virker slamdeponering til å være et større problem enn kjøling og slaktestørrelse.
Å bygge et gigaanlegg med kun en deponeringsbrønn som kan gå tett any day virker til å være gambling av tøffeste sort. At ledelsen ikke vil svare på depongeringsproblematikken gjør ikke kjempeinntrykk, men husk min agenda når jeg skriver slike ting.
Er der noen som er oppdaterte på om utfordringene er løst? Bygges det en brønn til eller må de bare gamble videre på at slammet holder seg rent nok til evig tid?
Ikke meg bekjent.
Ser frem til q2-pres, og håper slam-temaet vil bli adressert der. Som så mye annet med ASA er det vanskelig å få tak i info (artig at Aslak Berge bruker satelittbilder, som om det var en missilbase på Cuba det er snakk om…) eller skjønne hva som skjer, så da blir det til at man må spekulere selv. I utgangspunktet er jo dette et RAS-anlegg, så det burde jo ikke være mye slam man trenger å kvitte seg med. Jeg vet imidlertid ikke helt om jeg stoler på at å deponere skittent vann på ett grunnvannsnivå og hente vann fra et annet er en veldig god ide på lang sikt.
Ny ledelse har ganske mye å ta tak i.
Og kommer helt sikkert til å gjøre en bedre jobb enn den gamle.
Personlig tror jeg fortsatt at det kommer til å snu. Kanskje mest fordi de større aksjonærene her er totalt bondefanget (finnes ingen muligheter for å selge seg ut / få tilbake noen verdier med dagens float ihvertfall), så hvorfor skal de ikke skyte inn litt mer penger, sånn at anlegget faktisk begynner å virke? Nå ser vi jo at “alle andre” evner å få dette til, hvorfor skal da ikke Jallaks kunne klare det?
Spørsmålet er bare om det er her det snur eller om det er om 1/2 år.
Hard to tell, familiemedlemmet som tok over aksjene fredag for halvannen uke fikk raske minus 20 % i fanget, så hvor bunnen ligger og hvordan man skal kunne si at «nok er nok» er tøft å calle. De ser ut til å ha en rekke uløste problemer og ny ledelse vil antakeligvis få med seg en god pott opsjoner fra kurser i august. En «siste» emisjon for å bygge opp nok buffer til å stå igjennom / løse tekniske utfordringer og svak slakting vil gi en god oppside hvis opsjonene prises ut fra emisjonen.
Vurderer å plukke inn 40 - 50 % av ønsket volum før Q, og ha anledning til å stille i emisjon med resterende hvis det kommer en troverdig plan på x-antall problemområder.
Aksjer skal være risikofylt men det hjelper for vurderingene når man forstår risikoen. I dette caset tror jeg det er svært få som har kontroll og derfor sier også tidligere analytiker at caset er ikke investerbart, det er for mye som er ute av kontroll.
During the same period, the net biomass gain was approximately 1,550t RLW (Q1 2024: 1,200t).
ASA:
"Miami, FL, July 11, 2024
Atlantic Sapphire ASA (along with its subsidiaries the “Company”) has harvested
a total volume of approximately 1,245t HOG in the three months ending June 30,
2024 (Q1 2024: 1,150t). During the same period, the net biomass gain was
approximately 1,550t RLW (Q1 2024: 1,200t). Standing biomass at the end of the
period was 2,930t RLW (Q1 2024: 2,870t).
In the second quarter, biological development progressed favorably with stable
water quality and temperatures. Realized average harvest weight in the quarter
was 1.55 kg HOG with a price achievement in the range of last quarter. Average
harvest weight and realized price was affected by having too many fish in the
tanks with the current feeding capacity. A number of mitigating actions have
been initiated."
Meanwhile, back in gamlelandet:
SALME:
"5 juli 07:00 ∙ Cision
Salmon Evolution ASA (“Salmon Evolution” or the “Company”, OSE: SALME) had an all-time high harvest volume and strong price realization in Q2 2024. Highlights:
Harvest volume of 1,581 tonnes HOG.
All-in price realization of NOK 106/kg.
Continued excellent superior grade share of 96 %.
Standing biomass of 2,032 tonnes LW end of quarter.
Expecting Q3 2024 harvest volumes of ~1,600 tonnes HOG.
“The second quarter represents a major milestone for Salmon Evolution with harvest volumes at all-time high levels in a record strong salmon market. We are very pleased to see a continued excellent superior grade share of 96%, resulting in solid price realization and further demonstrating the potential in our business”, CEO of Salmon Evolution, Trond Håkon Schaug-Pettersen said."
Bare å sammenligne tallene.
SALME har altså 2/3 av biomassen til ASA stående i tanker, men høster altså høyere volum (1581 tonn HOG vs. 1245 tonn HOG).
Men ja, det kan godt være (les: trolig) at slakt nå i q3 og q4 for ASA vil være større, bedre kvalitets fisk, enn hva q1 og q2 har bydd på. Kanskje vil totalvolumet gå noe ned, men det er tross alt bedre å levere 800 tonn HOG kvalitetslaks enn 1245 tonn HOG med så som så kvalitet. Skal bli spennende å se snittvekten de havner på, hva superior-andelen vil være, og hvilken pris de oppnår. ASA-caset har levd lenge på at det ikke er noen andre å sammenligne med. Den tiden er over. Og ASA har sulla bort det forspranget de hadde med å bedrive en slags Jeremy Clarkson-esque “Salmon farming, how hard can it be?” Så får vi bare vente å se om Jallaks kan bli Am-Laks eller om det ender 93% ned som Ultimolaks.