Kunne han ikke da heller bare lånt broren pengene, og vips, intet salgspreses?
Tror du han hadde noen penger igjen? Mer trolig han måtte ha penger inn.
Leverandøren av anlegget til Atlantic melder oppbud.
I dialog med han som fortalte meg dette i dag sier han at Atlantic har, slik bransjen forstår det, klart å fikse opp i problematikken knyttet til kjøling.
Nå er utfordringen at de må selge produkter som dekker inn de store kostnadene de har med å drifte kjølesystemene.
Klarer de det kan selskapet bli big business, men da må knekke koden med riktig productspec. Nordlaks-gjengen kan få til det, men selskapet er ikke på trygg grunn riktig ennå.
Atlantic sa opp samarbeidet med Billund tilbake i 2021.
Arctic høyner kursmålet på ASA fra 2 til 10 NOK i dagens oppgraderinger av laksesektoren.
Sektoroppdatering
Arctic Securities-analytikerne Christian Olsen Nordby og Kristoffer Haugland er ute med en sektoroppdatering på laks. Duoen roper kjøp på alt utenom én aksje.
Analytikerne oppjusterer kursmålet på Atlantic Sapphire , hvor Petter Stordalen er 5. største aksjonær, fra 2 til 10 kroner. Aksjen bykser opp 11,4 prosent til 5,73 kroner og det er fortsatt over 70 prosent opp til kursmålet. Den siste uken er aksjen opp 23,7 prosent.
– Det er viktig å presisere at kursmålet på Atlantic Sapphire er på tolv måneders sikt, og vi antar at selskapet må hente penger før det, og etter en kapitalinnhenting tror vi at det kan være et attraktivt case, påpekes det.
Sånn jeg har forstått det så halverer de kursmålet fra 20 til 10. Kan se ut som journalisten ikke har fått med seg spleisen
Når jeg leste det på TDN Finans så så det motsatt ut; at de doblet fra 10 til 20… Men det var nok bare oppsettet på mobil som så feil ut.
Så jeg vet ikke mer enn det FA skrev, uansett virker det til at 10 NOK er nye target og logisk sett ned fra 20 NOK ja, ikke fem-gangen opp fra 2
Uansett bra med oppside med 10 kr!
Tror nok dette er korrekt gjengitt
" Arctic sänker riktkursen för Atlantic Sapphire till 10 norska kronor (20), upprepar köp - BN
i dag kl. 06:19 ∙ Finwire
Arctic sänker riktkursen för Atlantic Sapphire till 10 norska kronor (20), upprepar köp - BN"
Ny sjef denne uka. Tror nok 10 tallet kommer raskt tilbake.
Det raske og kraftige kursnedgangen fra 12-10 tallet ned til 4 tallet ble utløst av “tvangssalg” av en eller et par stor gamle aksjonærer og et marked som er avventende til aksjen og som derfor ikke tok i mot volumet. Derfor bør veien tilbake ikke bli for lang.
1 august tiltrer ny sjef og med ny cfo fra 1 juli går det mot nye tider i ASA.
Lederskiftet er grunnleggende for å bygge tillit tilbake i markedet.
Hva sier du Gamle Ørn - er inngang på 6 greit?
Du lå å fiska på 4,70 og da fikk du vil jeg tro.
Jeg gir ikke investeringsråd på ASA, men ja, jeg fikk mine innganger og er fornøyd med de enn så lenge.
Siste analyse fra meglerhus er Kjøp og 10 NOK med kommende pengeinnhentning kalkulert i det, så da vi får se hva nytt management klarer å formidle av tro på fremtiden til selskapet. Er fornøyd med at jeg traff med synsing rundt kursutvikling etter innsidesalg og svake oppdateringer, men som utgangspunkt er landbaserte anlegg meget tidsriktig med lengre briller på så lenge det blir forvaltet godt. Der har ASA failet hele veien, men det kan og bør snu.
Takk for svar. Forventet nok ikke noen klar anbefaling men du bekrefter mine egne
vurderinger.
Det har vært veldig liten omsetning i aksjen i det siste så kursen er nok følsom for svingninger begge veier om det skal selges eller kjøpes.
Skal jeg kjøpe når vi er i det gule feltet?
Jeg liker best når fisken er i blått vann, jeg.
Lurer litt på når trendkanalen går full av slam.
Det er mye som skjer med oppdrett til havs nå. Luseskjørt, lukkede og semi-lukkede merder til havs, nedsenkbare merder osv.
Hvor mye penger har Atlantic Sapphire brukt på å bygge opp kapasiteten sin og hvor mye koster det å drifte og vedlikeholde driten? Når et system feiler ser jeg for meg at sjansen for ekstremt mye død fisk er stor.
Et anlegg til havs har mye lengre transportvei, men er mye billigere å drifte og jeg antar egentlig at de nye tekniske løsningene fjerner mye av de problemene de helt åpne anleggene har nå.
Hehe, var bare enkelt å se, postet fordi jeg i likhet med @emitl kjedet meg. Den røde streken er hvor det er gått mest volum. Sammenfaller tilfeldigvis med et glidende snitt. Det du ønsker å se er brudd opp av trendkanalen på høyt volum, men jeg vil anta det vil være mye supply på oversiden.
Håper alle hadde en fin ferie og er klare for en spennende call i morgen med ny ledelse!
Som alle fikk med seg så gikk klanen ut rett før trading updaten og sendte kursen ned bare uker før ny ledelse skulle presentere Q2 og veien fremover. Hvorvidt det skyltes klønete håndtering av akutt behov for likviditet (slik de selv påstod), eller en bakenforliggende maktkamp og forsøk på å presse ut avtaler fra ny ledelse (nettopp for å dekke akutt likviditetsbehov, slik jeg heller mot å tro), eller andre årsaker, spiller ingen rolle.
Og selv om “kursen” på papiret dykket så ser man av listene at det er snakk om forflytting av bare ca 1% av eierskapet. Topp 50 sitter fortsatt med kontroll på 84-85% akkurat som før. Med så lav likviditet skal det jo ingenting for kursen til å gå hardt opp eller ned.
Nå rettes blikket i markedet mot hva ny CEO og CFO vil si i morgen. Dette er første gang klanen er helt ute av selskapet og vi får høre fra folk med vel så lang bransjeerfaring, men denne gang med solide resultater uten en laaaang tabbeliste og null troverdighet å vise til, i motsetning til den avgåtte skandaleledelsen som kjørte kursen i grus.
I etterkant av callen vil vi nok også se flere analytikere komme på banen og ta opp dekning igjen. Og da vil DnB få stor betydning, rett og slett på grunn av størrelsen som kan påvirke mange.
Men: ny ledelse har tynne marginer å gå på - de må treffe planken fra første stund. Hvis det lukter så mye som “we need some more time to understand this”, så misforstår de totalt hva forventningene i markedet er nå. Ingen aksepterer mer “voksenopplæringstid” etter minst 6 mrd i prøve og feilekostnader de siste årene.
Det alle vil høre svar på er nok ihvertfall:
- At caset fungerer teknisk sett
- Når de vil nå steady state (ha nok fisk i tanken til å gå break even)
- Når de forventer å gå break even på driften
- Når de forventer å starte fullføringen av det halvbygde fase 2 som vil ta kapasiteten opp fra ca 9-10 000 tonn til ca 25 000 tonn
Gode og troverdige svar langs disse linjene vil gå langt for å løfte analytikerne og deretter markedet.
Fingers crossed. Stay tuned.
Spennende dag i morgen.
???
Fra hjemmesiden
FINANCIAL YEAR 2024 t/ Euronext
20.08.2024 - Half-yearly Report
24.04.2025 - Annual Report
23.05.2024 - Annual General Meeting
Kommer 16:30 i dag
Ser ut som om markedet frykter at call etter stengetid = emisjon…