Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Automatisert handel

Noen på Tekinvestor som bruker et slik system gjennom IG? Automatisert handel, og i tilfelle, hvordan fungerer et slik system skattemessig? Antar det er skattetrekk per kjøp/salg?

IMG_20200106_195759

Skatten regnes vel på årlig total gain / loss?

Hvilke program er dette?

Vil anta at det ikke fungerer som en aksjesparekonto, selv om jeg ikke har nevneverdig med kunnskap om dette her.
I krypto blir jo alle handler skattet av, og ville tenkt at dette også fungerer på samme måte.

Ingen forskjell om du handler selv eller lar computeren gjøre det for deg.

Skattemessig ligger forskjellene i type konto det handles på, instrumentene du handler og om du handler som privatperson eller foretak.

Noen som kunne delt erfaringer rundt denne trading plattformen?

Det er ProRealTime. I Sverige gjennom IG er det et CFD konto, og de leverer til selvangivelsen åt deg. Du skatter på årets gevinst 1 gang i året. Prøver å finne ut hvordan skatten virker i norge, føles som en god potensiell sidoinntekt.

Personen jeg viser ovan tjente i 2019 ca 200.000 kr med 1 kontrakt aktivt, hvor systemet handlet åt han.

Ska prøve lirke litt hvordan skatten fungerer gjennom CFD her i Norge, og om IG ordner med selvangivelsen. Om noen allerede vet si gjerne ifra.

1 Like

Hvor ca. mye var han inne med på kontrakten?

Usikker hvor mye en kontrakt idag er verdt, men €1-5 tror jeg.

En kontrakt kan referere til en hvilken som helst aktivaklasse eller finansielt instrument, men den spesifikke betydningen av en kontrakt og dens applikasjon vil variere fra marked til marked.

For eksempel vil en standard kontraktstørrelse på aksjemarkedet være 100 aksjer. Det er nummeret av aksjer som kjøpes og selges i en normal transaksjon. Dette er hva som kalles en round-lot. Børshandlet fond (ETF) blir priset på samme måte, der en lot blir det samme som 100 aksjer.