Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Automatisk handel - noe for amatører?

Jeg er litt nysgjerrig på automatisk handel (også kalt algoritmisk handel) og ser at Nordnet har tilbud på dette via autostock.se. Er det noen her som har prøvd det eller noe lignende? Vanskelig å komme i gang med noen “enkle” algoritmer? Er det i det hele tatt verdt når man likevel skal sloss med de proffe robotene?

1 Like

Jeg hørte et eller annet podcast der det ble argumentert veldig godt for at dette er ikke noe å satse på.

Om du vil ha automatikk, kjøp indeksfond.

Jeg leste denne artikkelen om temaet i går. http://e24.no/boers-og-finans/robot/skal-vi-bygge-en-aksjerobot/20195512

Det virker omfattende og ganske avansert

Tviler ikke et sekund på at det er vanskelig og komplisert, men hadde vært interessant å se om noe av den handel vi gjør manuelt nå i aksjer vi følger spesielt kunne vært gjort delvis automatisk. F.eks. kunne man basert på en TA i Funcom bestemme seg for hva man tror blir topper og bunner i løpet av dagen og instruere robotene til kjøpe omkring disse prisene. Kunne det fungere?

Tips: Denne tråden er i Spørsmål og Svar-kategorien, der du kan stemme opp de beste svarene - bruk knappen til vestre for hvert svar for å stemme.

1 Like

Tror absolutt det kunne fungere om man klarer å lage et intelligent system som forstår det bildet vi ser. Men skal systemet også ta i betraktning fundamentale nyheter? Da blir det litt verre.
Skal man skru på “robotten” når aksjen konsoliderer for eksempel, eller at robotten bare fungerer under en viss omsetning? Hva skjer om noen dumper kursen? Det er mange andre faktorer enn TA som spiller inn, så det kan bli utfordrende å ta hensyn til det.

Men igjen, klarer man å lage et system som systematisk vinner litt mer enn det taper så er det jo gull.

Stockrank har gjort noe lignende der de har laget et system som anbefaler kjøp ut i fra en bestemt algoritme. Virker som de stort sett anbefaler de mest hypede aksjene, og resultatene er ikke overveldende gode

For en nybegynner vil Automatisk handel være en svært dårlig ide. I hovedsak fordi alle pengene dine kommer til å bli spist opp av kurtasje.

De store husene som driver med dette i stor stil og ekstremt stor skala har noe sånt som 0,01% gevinst pr trade ( korriger meg om det er feil, men det er ekstremt lavt). Og dette er folkene med mye penger og den beste teknologien.

Det ble anbefalt kjøp av indexfond. Det er en anbefaling jeg støtter.

1 Like