Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Avance Gas Holding (AVANCE) 🚢

Trenden intakt. Ratene passerte 60 000 dollar i dag.
Futures er høyere.
Avance ned 8 prosent!! Totalt uforståelig.

Konspirasjonsteori?:
Hemen Holding og John Fredriksen vil ha flere aksjer? helst billig? De er største aksjonær allerede, og vet veldig godt hva som rører seg i LPG segmentet.
Utbyttene vil bli substansielle i tiden fremover, og det er noe Storeulv vanligvis vet å benytte seg av.

Jeg får fortsette min monolog.
Rebound i dag. Hvorfor??
Ratene stort sett uforandret, men oljeprisen er opp.
Selskaper som driver med LPG frakt burde selvsagt ikke være underlagt oljeprisens åk, men det er den tydligvis.
Greit å vite.

Merkelig prising ja. Forventet fremtidig avkastning har økt kraftig den siste tiden, men kursen har flatet ut ift nivået den oppnådde medio april etter den kraftige oppgangen da. Muligens mange som ikke tror helt på at ratene skal vare?

Hva er snittrate hittil i Q2? Når DNB satte kursmål 32,- i april, var deres forventede rater i q2 og q3 hhv USD 28.000 og 33.000 pr dag.

Q2 er snart over, og her får DNB sannsynligvis rett. Altså godt over Break Even for Avance.
Med dagens rater og futures, er det vel stor mulighet for at snittraten i Q3 kan bli over 50 000.

https://preview.mailerlite.com/r3o6z2:
Pareto estimerer at Avance og BWLPG tjener inn henholdsvis 18 og 14 prosent av børsverdien kommende kvartal hvis ratene holder et snitt på 50k…

Dagens kurs er i så fall galematias.

Ja, det er galematias.
Grunnen til at folk ikke går mann av huse for å kjøpe er vel at de tror at disse ratene bare er et blaff. Da har de ikke kikket på antall nybygg som til tilføres sektoren de nærmeste årene. Det er overkommelig få. Derfor er rate-futures også høye.

Hva kan du si om miljøaspektet. Vil fokuset på mindre co2 utslipp være til fordel for NPG?

Edit: (La oss si de nærmeste 3-5 årene)

Vurderer og ta inn Avance på mandag.

LPG har lavere karbonavtrykk enn kull og olje, så jeg vil tro at økt forbruk av LPG er en av strategiene som kan og vil bli brukt av nasjoner som har forpliktet seg til å senke CO2-utslippene sine. Når det gjelder India har de andre grunner i tillegg til dette for å gå over til LPG. Svært mange Indiske husholdninger benytter vedfyring for matlaging, noe som er helseskadelig. Indiske myndigheter og diverse idéelle organisasjoner subsidierer LPG-ovner, og som en bonus vil all skogen som får være i fred gjøre at klimaregnskapet (på kort sikt) faktisk blir svært bra selv når det brennes fossil gass:

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa909d/pdf

Mtp CO2-utslipp over en lang periode (f.eks hundre år) er det bedre å la fossil energi være låst under bakken og brenne ved så lenge en ikke tar ut mer enn tilveksten, men inntil teknologien kommer så langt at vi greier oss stort sett uten fossil energi er LPG et av de beste valgene. Jeg har derfor stor tro på at bruk av LPG kommer til å øke kraftig det neste tiåret.

Solid ratehopp i dag igjen.

Poten: VLGC, 44 (AG-Japan) : 79.43
Spot TCE Rate (69,206).

Skipene til Avance tjener nå inn 40 000 dollar dagen…Utgjør en P/E på ca 0.9…

1 Like

Inntjeningen er så massiv at investorer rett og slett ikke tror på den. Samma det! Avance er en utbytteaksje, og jeg akkumulerer gjerne mere her for feite utbytter seinere.

Ikke tror på den? Aksjen er opp 84% på 3 mnd.
Hva mener du er riktig kursmål?

1 Like

Aksjen var såvidt nedom 12 kroner. Da var ratene svært lave. Avance ville slite med å betale renter i tide. Derfor posisjonerte investorer seg for en emisjon.
De har altså steget fra nærmest konkursnivåer.

I første omgang er mitt kursmål 50 kr.
Avance har alle båtene i «spotmarkedet» derfor er det ekstremt gunstig at futures er høye resten av året.

Dorian LPG sluttet opp 4% i USA i kveld.
Vi er i starten på en “supercycle” og jeg er glad for å få være med :slight_smile:

En DnB analyse fra Kjøp til Hold tolker markedet som SELG.
Ikke noe fundamentalt galt med Avance, så denne rir man fort av.
Selvsagt anbefaler jeg fortsatt kjøp av Avance

1 Like

Som du kommenterte på bw-tråden, så var dorian i liten grad påvirket av aske-og-svovel analysen til dnb. Og det virker som dnb i liten grad tror at avance (og bw) kan nyttiggjøre seg de ratene som spås av andre meglere og analytikere for q3, q4 og 2020. Litt underlig.