Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Avance Gas Holding (AVANCE) 🚢

Stjeler en god oppsummering fra Boheman på HO:

"DnBs analyse (som bryter med kjøpsanbefalingen de kom med for 2 dager siden), er taktisk begrunnet i at de som har gode fortjenester inne, gjør lurt i å ta gevinst nå. Denne anbefalingen er basert på at en god del av oppgangen vi har sett frem til nå er en “bottleneck”-effekt, altså flaskehals, som har oppstått ved LPG-terminaler i USA. Det er en situasjon som ikke vil være gjeldende fremover i samme grad. De hevder videre at i tidligere år hvor man har sett rater på disse nivåene, har det toppet ut i juli, og de anbefaler altså å ta gevinst nå (om man har), i forkant av at ratene kommer ned, som forventet.

I “min verden” skyldes rateoppgangen i stor grad økt etterspørsel etter gass i India og fjerne Østen, samt at tilgangen på gass er spesielt stor i USA fordi produksjonen av olje er uvanlig høy. Det er ingen ting som tilsier at produksjonen skal gå ned, derfor vil arbitrage-gevinsten holde seg. At skip tas ut for å montere scrubbere (IMO 2020-krav), tilsier redusert tilbud av skip i markedet, noe som også bidrar til å press fraktprisene opp grunnet lavere tonnasje-tilbud. Imidlertid vil nok den sistnevnte effekten oppveies noe av at de rederiene som tar skip ut av markedet for montering, har lavere inntekter den tiden monteringen tar. Men at dagens situasjon begrunner en slik anbefaling, (reduksjon til Hold), er for meg helt ufattelig! I mars var vurderingen internt i Avance at skipsverdiene på flåten alene tilsvarte ca. kr. 40,- pr. aksje. Med økte rater (god inntjening) øker også skipsverdiene, altså: Anbefalingene fra DnB burde løftes, ikke reduseres. Dette virker direkte amatørmessig og uproft fra DnBs side! Noen som vet om andre meglerhus kommet med anbefalinger i det siste?"

2 Likes

Rater hentet fra http://energy.poten.com/poten-daily-briefing-webpage-06/24/2019 fra 01.03.2019, de dagene oppdatering mangler har jeg fylt ut med forrige kjente verdi. Horisontal strek 22k, ca break even.

Dato i URL kan byttes for de som ønsker å se lengre tilbake, vet ikke hvor langt tilbake arkivet går.

Oppdatert: Grå kurve viser kurs i Avance (x 1000 for skalering)

6 Likes

66% of total Q2 2019 ship days have been fixed at a rate approx. $26,000/day.

Spennende å se hvordan de har sikret seg for Q3.

Støtter ditt syn her, Nordea har 30 kr. pr 15. mai. Tror de er nærmere i alle fall. Er ikke inne i denne, men vurderer det sterkt, men avventer litt da jeg regner med den går noe ned grunnet DNB sin melding. :smile:

Hegnar.no i dag: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Raader-investorene-til-aa-oeke-eksponeringen-asap

Artikkelen omtaler VLCC, men vi vil sannsynligvis se samme effekt på ratene når diverse LPG-skip skal ut av drift for montering av scrubbere. Jeg har kjøpt Avance/Dorian i flere omganger de siste ukene og bekymrer meg ikke selv om de siste dagers kurs er litt lavere enn det snittet jeg har handlet disse aksjene på.

3 Likes

65.712 fra dagens http://energy.poten.com/poten-daily-briefing-webpage-07/01/2019, AG-Japan. Ratene er litt ned siste uka i forhold til toppen på 70k+, men fortsatt svært sterke rater der selskapene håver inn. Får håpe det varer en god stund.

2 Likes

Poten på 67.6k i går, krabber seg oppover hver dag, og det gjør AVA også. Blir bra det her.

2 Likes

Mulighet å tyde noe teknisk?

Mulig bullish ascending triangle, vent til break out på topp linjen

Siste linje: Bestillinger av nybygg ned 73% for LPG 1H 2019 mot 1H 2018. Det lover godt mtp å unngå forrige sykels ratehavari pga overkontrahering.

2 Likes

Har fått hamstret litt til i dag.
Kan vi vente oss kursoppdateringer fra DNB I næreste fremtid?

Sikkert tilbake til sterk kjøpskandidat når nåværende kunde er ferdig…

Jeg er stort sett ferdig med å kjøpe meg opp i Dorian og Avance, så nå passer det fint med litt kursdrivende publisitet:

Låner også denne linken fra en bruker på HO i dag:

De som sitter på gjerdet bør studere caset nå, jeg vil tro at det er dyrere å komme seg inn om et par måneder.

1 Like

Nå er det bare å vente på lignende fra flere analytikere :blush:

1 Like

Pre-trade virker det som dagen skal starte bra. Hva er nærmeste kursmål hvis ratene holder seg >60,000?

Foreløpig ble den avvist.

Opp over 8% så langt i dag. Bare å konstatere at analytikere har stor makt enten det er DNB som hjelper kursen ned eller Cleaves som hjelper kursen opp.

Bare få en positiv oppdatering fra DNB så fortsetter turen oppover

Virker vanskelig å bryte 28-grensen. Er det rett over 30 hvis denne motstanden Ryker ?

Se tidl melding i dag om utvidelse av Houston terminal, og sjekk dorians stigning fra start. God kok i LPG for tiden :slight_smile:

3 Likes