Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AWILCO LNG ASA (ALNG.OL)

Takk for godt svar. Ser du har satt deg godt inn i selskapet.

Kjenner du gjeldssituasjonen, og selskapets mål hva gjelder gjeld (stabil, øke, eller kvittere ned)?

Jeg satte meg inn i selskapet for ett års tid siden, og mye har endret seg.
Men altså: Ja, de betaler ned på gjeld, men ikke aggressivt (4,5 m $ sist kvartal av 211 m$). Nå er gjeld i shipping ofte litt komplisert siden finansiering foregår med sale-and-leasback-avtaler med kjøpsopsjoner. IFRS kategoriserer det som gjeld, men som regnskapsamatør synes jeg det kan være vanskelig å få hode og hale på med nedskrivninger osv. ALNG har bare to skip, og er sånn sett er ikke selskapet så komplisert, men jeg synes ikke ledelsen gir klare svar i rapportene på hva ting innebærer. Andre må gjerne hoppe inn med forklaringer. Eksempler er raten oppgitt på gjennomsnitt 120 000; er det medberegnet docking? Erstatningsforhandlingene for Wilforce fra 2019: Her har forsikringsselskap vært involvert. Hva er allerede utbetalt? Jeg har sett skadene oppgitt til 14 m $, men inkluderer det loss of hire? I tillegg var det en del surr i fjor sommer med ballasting over store avstander uten noen forklaringer. Når det er sagt, var det ganske opplagt i fjorårets løp at det ville komme gode avtaler, og i vinter var det besnærende å få 20-30 % avkastning (i form av tilbakebetaling av egenkapital) per år. Kursen reflekterer fortsatt ikke helt tryggheten i dette, synes jeg, ei heller at det på kort sikt er oppsider. På lang sikt er likevel det avgjørende at det er bestilt ganske mange LNG-skip, og det er vanskelig å spå behovet i 2025 og fremover.

OK, igjen takk for god info :slight_smile:

gjelden er fra lease buy back på båtene

Major Shareholding Disclosure Notification

Awilco LNG ASA - Key information relating payment of cash dividend

Awilco LNG ASA - Second quarter 2023 results

AWILCO LNG ASA - Key information relating payment of cash dividend

AWILCO LNG ASA - Third quarter 2023 results

Corr: Awilco LNG ASA - Key information relating payment of cash dividend

Awilco LNG ASA – Ex-dividend NOK 0.35 today

Financial calendar

Awilco LNG ASA - Refinancing

1 Like