Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Bryr meg ikke så mye hva Endre mener nå. Han er sikkert flink til å bygge selskaper, men mye av porteføljene har nok blitt kjøpt til overpris. Ikke uten grunn de vinner budrunder. Han har kanskje hatt litt for bra lønn også etter min mening. Jeg tror ikke et sjefsbytte er dumt selv om det er surt for han selvsagt. Men har da ikke jobbet gratis, så han klarer seg nok :slight_smile:

Voldberg inn i Axa.
Flere i familien til Torstein Tvenge også.

1 Like

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

1. @Buffet (6 likes)
  1. @ior (6 likes)
  1. @MOluf (4 likes)

Resten av topp 10:

1. @Kvadro (4 likes)

2. @Bingo123 (2 likes)

3. @rayman (1 likes)

4. @rokky (1 likes)

Gratulerer!

Det er når det er uro i markedene man ikke liker at Nordnet har så mye som 75% belåning på denne :sweat_smile::sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Kjøpte en Bear igår for å balansere ut. Er litt vanskelig å se verdien av og til på IG, så den ble litt i drøyeste laget. Skulle bare hedge. Sitter klar til å lukke den😳

Jeg er har stor interesse for inkasso som bransje. Å være langsiktig i denne tror jeg kan være lurt. Selv om kursen er begredig under dagens forutsetning grunnet nedstengninger! så har Axactor kommunisert at det vil gå over i en fase hvor det å betale utbytte til aksjonærene blir prioritert.

Å få lønnsomhet i inkasso har aldri vært et stort problem.

Om vi sammenligner med typiske varehandelsbedrifter med høyere balanse grunnet vesentlige varelager og produksjonsbedrifter med tunge investeringer i anleggsmidler. Så vil nok et inkassoselskap har mindre kapital bundet opp og følgelig større rom for å gi ut konsernbidrag eller utbytte fram i tid. Dette vet nok både Fredriksen, Tvenge og Ferd. Han i midten økte nettopp beholdningen.

Spennende å se hva som skjer framover !

Det kan nok diskuteres. Det er jo ikke et selskap som produserer noe. Det er jo håpet om at porteføljene faktisk har den verdien man håper de har når man kjøper de.
F.eks. Spanjoler og italienere bruker vel som regel alltid opp det de har når de får penger, så man må jo bare håpe at de klarer å gjører opp for seg en dag.

Er nettopp det som er poenget. *typiske varehandelsbedrifter med høyere balanse grunnet vesentlige varelager og produksjonsbedrifter med tunge investeringer i anleggsmidler, m
edfører at inkassoselskap har mindre kapital bundet opp og følgelig større rom for å gi ut konsernbidrag eller utbytte. De produserer ikke noe. Når du sier håpe på å kunne drive inn kjøpt gjeld så tenker du utelukkende på NPL og ikke 3PC?

Men Axactor driver inn gjeld for spanske banker og har vel 12 av de største på kundelisten innenfor 3PC. Ellers så har Axactor virksomhet i 6 land totalt.

Den siste du kommer med:

“F.eks. Spanjoler og italienere bruker vel som regel alltid opp det de har når de får penger, så man må jo bare håpe at de klarer å gjører opp for seg en dag.”

Den får stå på din kappe. Har ikke vært et problem med betaling før domstolene stengte ned pga lockdown.

Mesteparten av kapitalen er jo bundet opp her også:

Sier ikke at jeg ikke tror på utbytte altså, men tror det er først om et par år ihvertfall. Om så skjer så er det plausibelt. Først emi på en halv milliard og like stor sum blir tap i q2 og nå skal vi få utbytte? Kjøper ikke helt den. Jeg har tro på selskapet altså :slight_smile:

Har jeg sagt at utbytte kommer i q3? jeg snakker framover i tid :blush:

Også er vel kapitalen du ser på bildet bundet opp i framtidige utbetalinger, og ikke type maskiner og utstyr :blush:

Ja Intrum betaler i hvertfall utbytte. Så blir spennde å se om axa, b2h, hoist osv også begynner med tiden…

Jeg skjønner hva du mener! :grin: Men det må jo også investeres hele tiden for å få inn en jevn pengestrøm.
En portefølje vil jo surne med etterhvert som tiden går. Så det kan gjerne se bra ut i starten, men så blir det mer krevende å få inn penger og mye av det må de innse ikke går å få inn. Så investeres det i nye porteføljer. Om de ikke vil investere og heller betale ut utbytte så vil nok også tallene se dårligere ut i regnskapet.
Men ja jeg har troen på innkasso. Det vil nok bli haugevis av råtne lån som skal ut på auksjon de neste årene. Rente på null og pengestimulanser= mange vil gjøre dårlige investeringer, på lang sikt.

Det er gangen i det ja :grin: portoføljene er jo ofte satt på avbetaling, hvor lånene som er overtatt er kjøpt til lave priser.

Men selfølgelig, her kan det være portoføljer som er vanskelig å oppdrive. De nye ordningene går ofte på en blanding mellom npl og 3pc.

Mindre krav til kapital her altså !

Axactor og andre inkassoselskap inngår gjerne forward flow avtale med forskjellige banker. Jeg vil tro denne type avtaler vil øke betraktelig framover.

Et kjennetegn ved overdragelsene er en såkalte «forward flow avtaler». I disse avtalene har den opprinnelige banken på forhånd forpliktet seg til å selge alle lån til inkassoforetaket, straks de misligholdes til en på forhånd fastsatt pris. Prisen er ofte lavere enn lånets pålydende.

Et eksempel på en «forward flow avtale» fremgår av Finanstilsynets brev til Komplett Bank ASA av 19. Mai 2019. På side 2 under overskriften «Salg av misligholdte lån,» skriver Finanstilsynet: (Se link)

«Banken inngikk i juni 2018 en avtale om løpende salg av misligholdte lån i den norske porteføljen til Axactor, som derved har overtatt tapsrisikoen knyttet til lånene. I andre halvår av 2018 overførte banken misligholdte lån pålydende 453 millioner kroner til Axator.»

Virksomheten med oppkjøp av forfalte lån har frem til i dag skapt betydelig økonomiske gevinster for inkassoforetakene.

Jeg er ikke i tvil om at bankene sitter på lån de trenger hjelp med, eller ønsker få solgt slik at balansen opprettholdes. Linken er vinklet mot inkasso som negativ sektor. Og om lovligheten med å selge lån videre på billigsalg. Jeg er åpen for diskusjonrundt temaet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/har-banken-solgt-forbrukslanet-ditt-til-en-annen-bank-uten-a-innhente-ditt-samtykke/3424010449.html

Disse begrepene gjør det enda mer komplisert å regne på inkasso…

«gross revenue», «cash EBITDA» og «estimated remaining collection».

3 Likes

Må være noe nyheter på gang vel? B2h helt stille og Axa 8% opp

Noen som ikke vet noe - bare kjøper mye i aksjen - sånn i tilfelle, antagelig…