Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Fallet fortsetter i dag, ned 4% i starten. En klar overreaksjon mener jeg, om man ser litt stort på det kan gårsdagens melding oppsummeres til at man har “tapt” et kvartal - pluss en del troverdighet - gjennom at nedskrivninger som burde vært foretatt for flere år siden først tas nå. Utover dette var det flere positive elementer i meldingen som viser at de er på rett vei, det er derfor god grunn til å forvente gode resultater utover i 2022.

Jeg antar at det er troverdigheten til ledelsen, eller mangel på sådan, som virkelig spiller inn her, mange er sannsynligvis av den oppfatning at nok er nok. Så får vi se hva storaksjonær Fredriksen eventuelt gjør med dette. Men at inntjeningen vil ta seg sterkt opp fremover er det mye som tyder på.

3 Likes

Hei. Deler mange av dine betraktninger og spesielt for siste halvdel av 2022. Hva er din formening om de siste kuttene fra flere meglerhus?

Nå er det vel meglere som er positive til aksjen også. Jeg har ikke lest noen av disse analysene enda, men skjønner godt at nedjusteringer foretas da tilliten til ledelsen nok er tynnslitt etter et meget skuffende Q3 2021 samt den profit-warningen som kom tidligere denne uken. Dette mens konkurrenten B2 Holding gjør det veldig bra.

Synes imidlertid de har lagt litt for lite vekt på at driften var i sterk bedring både i november og desember, men det henger sannsynligvis også sammen med den svekkede tilliten til ledelsen. Kan man stole på at de positive signalene de kom med faktisk stemmer? Det får bli opp til den enkelte å avgjøre hva man mener, men jeg skjønner som sagt at meglerhusene velger å innta en negativ holdning for dermed å være på den sikre siden. Fasiten får vi ikke før lenger uti 2022, jeg har imidlertid vanskelig for å tro at Axactor vil fortsette å levere så til de grader langt svakere resultater enn B2 Holding veldig lenge. Nedskrivningen som ble foretatt virker fornuftig selv om den nok burde vært gjennomført langt tidligere, og den representerer kun ca 3,5% av volumet deres. Alt i alt vil jeg derfor si at de positive nyhetene var veldig positive og at nedskrivningen betyr svært lite i praksis, og at Axactor derfor er et meget godt kjøp på dette nivået forutsatt at man fortsatt har tillit til det ledelsen sier. Når det gjelder det siste så får vi nok grei beskjed snart, Fredriksen har tapt på sin investering i selskapet og dersom han har mistet tilliten så ser vi snart en ny sjef.

3 Likes

Takk for utfyllende svar​:+1::+1:

Fort gjordt å tape penger…
image

Dette er stort sett historie, spesielt Axactor har jo vært veldig forsiktige med nye kjøp av gjeldsporteføljer det siste året - noe som har ført til at flere har undret seg over hva de egentlig skulle bruke all cash og alle trekkrettigheter til. Og vi ser jo at B2 Holding gjør det bedre og bedre og behersker dette veldig godt, noe vi må tro Axactor også klarer etterhvert.

1 Like

ior

B2 Holding er inne i 22 europeiske land, Axactor mindre enn halvparten, så en mer spredt og diversifisert portefølje og dermed lavere risiko i B2 Holding. Samme hvordan man ser på dette så fremstår uansett B2 Holding som et vesentlig mer veldrevet selskap enn Axactor. Om dette skyldes at Axactor er et forholdsvis nytt selskap som må få litt tid på seg, eller om det skyldes dårlig ledelse i Axactor, eventuelt en blanding av disse, tør jeg ikke ha noen sterke formeninger om.

Vil man ha en ganske safe plassering med årlige utbytter så kjøp for all del B2 Holding dersom man først vil inn i inkasso. Men potensialet for kursstigning er langt høyere i Axactor, spesielt nå hvor selskapet etter min oppfatning er blitt alt for hardt straffet for profit-warningen som kom for noen dager siden. Skal man tro meldingen, hvilket da innebærer at man fortsatt har en viss tillit til ledelsen, så er driften i fin fremgang. Nedskrivningen på MEUR 42 var i så måte av liten betydning.

2 Likes

Det skremmes og manipuleres til salg i kjent stil for tiden. Bare kikk innom noen av de andre forumene så sees dette veldig tydelig. Hva er egentlig hva for tiden? Hvem kan man sette sin lit til når det gjelder fundamentale verdier i selskapet? De som hyler og skremmer til salg, eller andre som har en mer saklig og informativ tilnærming? Nå er jo ikke dette noe enkeltfenomen i Axactor. Dette ser vi på mange forumer ellers også. Så kan man spørre seg skal rentene opp i nær fremtid? Skal gjelden i verden måtte tilbakebetales fremover, eller blir alt bare slettet og nullet ut slik at alle starter med blanke ark og null gjeld? Slenger ved en liten videosnutt som ikke har noe med Axactor og gjøre, men relevant i den forstand at det finnes andre steder der ute som ikke er preget av kaos, frykt og manipulering. Så hva med en liten tur ut i naturen når det stormer som værst?? Ønsker alle fine og gode dager fremover:)

1 Like

Bianchi

Kursen på Axactor går høyst sannsynlig ned fordi enkelte har mistet tilliten til ledelsen etter først et skuffende Q3-resultat etterfulgt av en profit-warning for Q4. Derfor vil de ut.

Ikke noe å si på det, tillit er viktig og er den borte så kom deg ut. Men andre har et annet syn, og kjøper i stedet. At deltakere på diverse fora hyler og skriker er bare tåpelige forsøk på manipulering, de vet selvsagt ingenting av verdi om Axactor som ikke alle andre også vet. Men slik er det jo stort sett alltid.

Fasiten får vi ikke på en god stund, først når tallene for Q1 2022 skal legges frem i mai får vi se om også Axactor kan drive inkasso tilnærmet like bra som B2 Holding, som jo gjør det særdeles bra. Siden Fredriksen ikke allerede har sparket ledelsen vil jeg tro at han må ha troen på at de vil levere fremover.

2 Likes

Men hva er det egentlig markedet er så redde for?

Fed kommer vel til å fokusere på inflasjon og ikke aksjemarkedet?

Axactor fremstår nå, etter den voldsomme nedgangen siste uke som etter min vurdering var en klar overreaksjon, som en veldig attraktiv aksje. Usikkerheten ligger i hva Fredriksen vil foreta seg, men vet liksom aldri helt med ham, men driftsmessig må det nå være lov å ikke bare håpe, men tro, på at Q1 2022 og fremover vil vise helt andre takter enn det siste året. Forhåpentligvis er vi om 1-2 år der B2 er nå, med solid drift, gode overskudd, utbytter og tilbakekjøp av egne aksjer.

1 Like

Helt klart en overreaksjon. Selskapet er solid finansielt, og i posisjon til å øke inntjening framover.

Meget positivt at bransjen gjør det bra, det viser at det er store muligheter for meget god fortjeneste i markedet for dem som vet hva de driver med.

Så får vi krysse fingrene og håpe at også Axactor har lært nok til å kunne skape overskudd og utbytter i 2022. Hvilket jeg har god tro på.

NOTICE OF EXTRAORDINARY GENERAL MEETING

Takk for deling!

De gikk -42m euro før skatt, og måtte ta en negativ revurdering på 43 millioner euro.
Enkelt og greit vil det da si at uten revurdering ville de gått 1 mill euro i pluss før skatt? Eller er det ikke så enkelt

Og når de nå har tatt denne store kostnaden, så er vel mulighetene for å gå i pluss i q1 enda større enn tidligere?

18 februar blir en interessant dag. Ikke fordi Axactor legger frem tallene for Q4 2021, der har vi forlengst mottatt resultatvarsel og vet derfor at tallene blir dårlige. Men antar det også vil bli guidet på utviklingen i Q1 2022 og kanskje for 2022 som helhet. Det blir spennende. Med en forventet (min egen forventning) positiv guiding som tyder på at også Axactor har en viss peiling på inkasso - i likhet med bl.a. B2 Holding og andre i bransjen som formelig skuffer inn penger - så har aksjekursen nå et voldsomt potensiale.

3 Likes

Meget positive utsikter fra B2 Holding sin kvartalsrapport, dette lover godt også for Axactor! Et svakt Q4-resultat er allerede diskontert inn, noen positive elementer rundt driften i presentasjonen kommende fredag så kan denne aksjen virkelig ta av så langt nede den er nå.

3 Likes

Spesielt med tanke på at Axactor er i det spanske markedet.

Utrag fra spansk media:

Santander, CaixaBank og BBVA legger ut portoføljer for 3500 millioner EUR,

Låneportoføljene er knyttet til store og små selskaper, samt mellomstore bedrifter. Navn som dukker opp er Axactor, Cerberus, det kanadiske fondet CPPIB, Metric Capital Albatris, KKR og Lone Star.

Axactor har selv formidlet at volumet tok seg opp i siste halvdel av 2021- og videre inn i 2022.

3 Likes