Hva skjer?
Hvem er du mener tjener 80mill i året?
Hva tenker dere om Axactor?
Market cap (intra-day) 1.43B Enterprise value 11.96B Trailing P/E 3.11 Forward P/E N/A PEG ratio (5-yr expected) N/A Price/sales (ttm) 0.49 Price/book (mrq) 0.29 Enterprise value/revenue 46.96 Enterprise value/EBITDA 221.39
Har begynt å grave i Axactor selv etter å ha vært ute av selskapet i en del år.
Går visstnok litt tregt om dagen i markedet for salg av NPL. Sannsynligvis vil dette løsne etterhvert. Det positive er at porteføljene som selges har høyere forventet avkastning enn tidligere.
Selskapet har mye gjeld, noe som ikke er uvanlig for et relativt ungt selskap i en kapitalintensiv bransje. Samtidig har skyldnere lavere disponibel inntekt som følger av rentenivå.
Jeg vil tro utviklingen fremover er sterkt avhengig av makro og rentebane. Hvis dette utvikler seg i selskapets favør så sliter jeg med å se at dette skal være en dårlig investering. Det jeg ikke liker er at dette er faktorer som er utenfor selskapets kontroll.
Jeg er meget usikker på Axactor. Om du ser på den største nordiske spilleren Intrum, så er kursen gruset! Noe som indikerer dårlige tider for inkasso. Det som er mitt spørsmål er om det vil bevege seg mot bedre tider med en fallende rentebane. Argumentene for at axactor har gjort det så dårlig er mildt sagt hårreisende. Når det var pandemi så fikk de ikke betalt fra bankene, når pandemien var over så prioriterte betalerne moro framfor regninger. Og nå er npl porteføljene for dyre, å inkassoselskapene har for mye dyr gjeld til å kunne kjøpe noe av betydning. Er det bare uflaks, eller stinker hele sektoren???
Spørsmålet mitt er: Hva er et godt marked for inkasso egentlig?