Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Han driver ikke med støttekjøp. Han ønsker flest mulig aksjer til lavest mulig pris, derav utlån av sine aksjer til short slik at kursen faller grunnet salgspress. Mitt poeng var at det ikke virket som du forstod det.

Du kan så si. Det er ikke akkurat lite Fredriksen har kjøpt siste året.

Hva om det er begge deler? :wink: To fluer i en smekk :slight_smile:

Fredriksen bryr seg faktisk veldig om aksjekursene i selskapene sine…

Det er klart den glade amatør ikke alltid forstår det som skjer på børs. Om aksjer handles ned så skyldes det nesten utelukket på shorting selv om selskapene leverer finansielle svake resultater. I denne bransjen som er under politisk press med forbruksbankene så er det lett å forstå at aksjekursene har vært under press. Inkasso er en proven business og den er “out of favour” i disse ESG dager, men om aksjen faktisk er billige (noe jeg ikke skal ta stilling til) så seirer matematikken, før eller senere.

Lurer på hva dette ender opp i. Hvis han skal ta selskapet av børs så må han vel få igjennom dette hos de andre store aksjonærene som Ferd, Tvenge, Rangnes, CFO osv har jo innganger langt over dagens kurs, stort sett rundt 25
Hvordan kan han da ta selskapet av børs til langt lavere kurs en det? Forstår ikke dette.

Ikke jeg heller. Så jeg regner med at det ikke foreligger noen plan om å ta selskapet av børs.

Men når han er oppi 1/3 så utløser det tilbudsplikt. Han må da skaffe seg rundt 16 millioner aksjer til såvidt jeg har forstått det. Han har mulighet til å benytte seg av warrants og få 13mill av de til 32,5
Men hvis han kan klare å manipulere kursen fortsatt og kjøpe billig i markedet så vil han vel heller det. Skulle gjerne likt og visst om han må langt over inngangskurs til de andre store aksjonærene eller om han kan få det av børs til lav kurs på et eller annet vis. Hvis han må godt opp i kurs for å få det igjennom så er det jo en no brainer, da kan man jo bare sitte og vente

Først må han nå et vist nivå for å måtte gi et tilbud. Og det er frivillig å gi aksept, han må ha over 90% prosent for å tvangsinnløse. De-listing kan muligens gjøres på et lavere nivå.

Men hva er det som tilsier at han ønsker å eie hele selskapet og ta det av børs?

Ok, de øvrige store aksjonærene vil vel heller aldri i verden godta et tilbud langt under inngangskurs.
Det er vel det at dette ligner veldig på Aktiv Kapital historien…

Jeg tror ikke du forstår dette. Jeg snakker om hvordan systemet til Fredriksen klarer å holde aksjen nede så han kan plukke aksjer billig. Les deg opp litt her og der så skjønner du kanskje litt mer

KickBoxer forstår dette helt utmerket…

Aksjene som er utlånt må kjøpes tilbake…

1 Like

Det det er snakk om her er at det er store meglerhus som innstiller robotene. På denne måten klarer de å holde kursen nede og det er da mulig å gjennomføre kjøp på lave nivåer.

Ja, i tillegg kommer det faktum at han låner ut massivt til shorting

0,79% er short i AXA.

Det har vært skrevet enorme mengder om dette på debattforumer over lang tid nå. Men ingenting hadde vært bedre enn om jeg tar feil her.

Dette er en forklaring jeg fikk :
Storeulv låner ut til flere, så lenge den enkelte ikke har over 0,5% vises det ikke i shortregisteret

Men hvorfor tror du aksjekursen ikke rikker seg av flekken? I en normal verden burde jo aksjen fly til himmels så mye som en av verdens beste investorer handler

Mr Market, du kan lese om han i kapittel 8 eller 20 i The Intelligent Investor.

1 Like

Den må du gjerne forklare nærmere

og hvorfor kjøper ingen andre topp 10 aksjonærer flere aksjer hvis kursen er så lav? Det er bare Fredriksen som ser bildet ? Nei, her er det mye rart som er i spill, det er sikkert