Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ayfie Group AS

Kommer på en børs nærme deg i dag (Merkur market / Euronext Growth): oslo bors.no

ayfie.com

ayfie provides leading search and text analytics solutions for legal, compliance, finance, healthcare and media.

De har noen store kunder på listen sin, som blant annet Allianz.

De her tidligere virtualworks,men endret navn i 2018.

VirtualWorks was founded in 2009 and has grown to become one of the leading search companies offering smart knowledge discovery products and search solutions in the Nordics, Europe, and the United States.

Siste nyhet er at de hentet 50 millioner før børsnotering: e24.no.

Noen som følger med på selskapet?

Spent på om det er et nytt kahoot / pexip - i motsetning til de, så har jeg ikke hørt om ayfie før i dag.

Hva ligger noteringskurs på?

Er vell kanskje best å avvente inntil bjellesauene (med Spetalen i spissen) har solgt seg ut.

2 kroner tror jeg, basert på emisjon de hadde. Noen får rette hvis jeg tar feil. Vet vel svaret om noen minutter.

Enig. Det er ikke overraskende om Spetalen selger med en gang.

Noen som har litt tall på inntjeningen og lønnsomheten over de seneste 3 år for dette selskapet?

Tenkte å opprette denne gruppa, men der var den vist alt :slight_smile:

DISCLAIMER: Teknologien er absolutt interessant, og de har fått inn større kunder som er fornøyd med tjenesten de leverer.
Jeg har aksjer i selskapet.

Her har jeg vært siden oppstart med Virtual Works i snart 10 år… for et mareritt.

Teknologien er i utgangspunktet sterkt og interessant, men driften av selskapet er dessverre Dårlig. Særs unødvendig dyre reiser på messer, solide lønninger til hvermannsen, og nok ansatte til starte 4 fotballlag, med innbyttere.

Ayfie Group som de nå heter, har tømt aksjonærene sine over mange år, for så deretter å nærmest tilintetgjøre med en ytterligere brutal utvanning for noen måneder siden.
Greit nok.

Det jeg har erfart, er at selskapet drives av eldre gubber fra dotcom tiden, som holder på i «old fashion style». Dette selskapet burde vært drevet av de nye generasjonene, som forstår at man ikke trenger en stilling for vært eneste gjøremål i selskapet. Eller kontorer i de dyreste gatene rundt i verden, fordi: «thats how its done boy :business_suit_levitating::clinking_glasses:».

Spetalen er jo dyktig på slike selskaper, hvor han ser rask profitt tidlig etter han «kjøper opp» for slikk og ingenting. Selger han nå tjener han noen kroner ja, og det basert på en typisk hype i et ny-notert software selskap. (MERK: Ayfie Group var på unotert i 2018… og alt man hørte var Sirissene. HELT dødt, to salg som bare halverte og halverte aksjens verdi. Like etter tok de selskapet av, da de heller ville lete etter andre muligheter for investorer… og det skal sies at software’en de hadde da… er det de har nå. Bare to år senere og på Merkur)

Jeg har sett meg trøtt på Ayfie. Men stiller absolutt tilgjengelig her for å svare på hva enn dere på TekInv lurer på!

Og fra nå… Mer Objektivt.

Til info har jeg aksjer der, men er vel rundt -97% med dagens kurs :fries::hamburger::cup_with_straw:

7 Likes

Hei! Skal se om jeg finner litt tall. Men de har hatt en lei tendens til å sende noen rapporter på mail, noen i papirform og nå virker det som investorportalen på nettsiden er borte.

(Og så vil jeg bare få sørget for at jeg ikke deler noe jeg ikke har lov til)

1 Like

De selger jo ikke dag, de skal ha kursen kraftig opp

Kraftig opp ? 20-30% fortjeneste på 50-150million er gode penger.

Saken er at hype og spekulasjon kan bare øke et selskap så så mye utifra potensial… si at Ayfie verdsettes til 3kr/aksjen. Det representerer overhode ikke inntektene, med mindre det spekuleres i at halve kloden vil ha produktet over natta.

Det som var gullerot for oss siden start, var at grunnleggeren av CITRIX Ed Lacobucci, var (han døde dessverre/sykdom) grunnleggeren av Virtualworks (Ayfiegrp): hvorav de hadde en algoritme for tekstanalyse og en for cloud-søk, som Microsoft… Google… O.l kanskje kunne kjøpe opp. Dette var håpet. Da snakket vi om et oppkjøp som baseres på inntektene for lisens for alle kundene til disse store selskapene. I.e Microsoft Office osv.

Nå har de over 8-10år sett at dette ikke skjer, men at de heller videreutvikler pakker som leverer disse tjenestene for kunder som blir overbevist om at dette er bedre enn hva de har idag. Ref: Advokatbyråt, Bank, Helse, Forsvaret, osv… men veien inn dit er meget lang og har vært grusomt kostbart. Samtidig har ikke software fungert 100% og er fremdeles under forbedring og debugging.

De har absolutt fått inn en del gode kunder, noe de har hatt i et par år med inntekter på 40-50mill/året for lisens, og det klatrer gradvis. Så interessen er der ! Men kostnadene (som jeg overhodet ikke fatter) er så store, at de til stadighet må tynne ut aksjonærene for å hente mer penger. Og da snakker vi 50-100millioner i puljer.
Hvilket tekfirm trenger så begredelig mye penger bare for lønnsutgifter, med mindre det er 20 kodere som jobber med noe nytt, eller spillutviklere?

Fra E24 innslaget i går, så nevnes det at de ser for seg break-even på et av produktene ila året, mens det andre er allerede positiv. Dette blir særdeles interessant å se.

Under korona i mars kjørte de et kutt på lønn (noe de skulle gjort fra dag en til å begynne med), samt noen andre grep.
Skjokk at dette skjedde etter haukene kjøpte opp da vi var på bunn: Spetalen og co.

Langsiktig, ville jeg anbefalt å se om Break-even faktisk blir å skje i år. For de kommer til å trenge mer penger snart, igjen.

På tide å plukke AYFIE, 80 øre ass

Så får vi se i morgen hvem som tar i emisjonen?

Her går det unna +50% i dag

Oslo (Infront TDN Direkt): Ayfie lanserer selskapets integrasjonsplattform kommersielt, som øker effektiviteten av generative AI-applikasjoner, etter en vellykket distribusjon som CoPilot-aktiverer for en tier 1-kunde.

Det skriver selskapet i en melding onsdag.

Den nye integrasjonsplattformen trekker ut data fra over 120 forskjellige bedriftsdatakilder, inkludert en rekke ikke-Microsoft-applikasjoner, samtidig som den administrerer tilgangskontroll. Denne kapasiteten er avgjørende for å øke effektiviteten for generative AI-verktøy som er avhengig av interne data og kunnskap som Microsofts CoPilot, heter det.

Integrasjonsplattformen har blitt implementert av en ledende global ingeniørkunde, som gjør det mulig å maksimere dataadministrasjonen fra spesifikke ikke-Microsoft-applikasjoner, skriver selskapet videre.

-Vi ser frem til utrullingen på tvers av bransjer og segmenter og forventer å inngå avtaler med ledende globale teknologiintegratorer som en del av deres foretrukne og verifiserte kundetilbud, kommenterer administrerende direktør Herman Sjøberg.

Rett inn i emi :grimacing:

1 Like

@pdx klarer du å få inn rett ticker her? slik at børsmeldingen dukker opp?

Ikke rare utvanningen eller innhentingen? 20 mnok kan vel dekkes av en av de store alene… :sweat_smile:

Dunno så det bare på twitter og synes det var morsomt :wink:

https://x.com/davidhelldn/status/1768308118008565908?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w

20mnok er vel 20% av mcap det? :sweat_smile: Ser det er et par store eiere som vil tegne for minstetegning på 1mnok hver.:yum:

Hadde lett tatt det om jeg hadde muligheten! :stuck_out_tongue: Ja, 18% (mcap nå 111 mnok mener jeg å ha sett).

Hehe - morsom Tweet, Ensurge kjørte samme stunt med batterinyheten sin :smiley:

Er det lurt å kjøre en emisjon nå?