Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

B2 Impact (B2I)

Husk at 1,15 % kun er den synlige shorten. Kan være svært mange shortposisjoner mindre enn 0,5 % (og da vil de være usynlige i shortregisteret).

Snakket med den avgåtte CEO i fjor høst, og han informerte da om at total short var nesten 4x så høy som synlig short. Hva total short er nå har jeg ingen anelse om, men sannsynligvis et godt stykke over 1,15 %.

Hvordan visste han det? Hadde han lånt ut?

Men ja jeg er enig, man kan jo også shorte veldig mange aksjer via Nordnet f.eks og så lukke posisjonene på slutten av dagen. Der er også belåningsgraden høy i B2H, så det hjelper også på.

Litt usikker - mulig selskapene selv har oversikt?

Man ser jo eksempelvis også at Sparebank1 Markets fra tid til annen kommer med oversikter over total short i selskaper - og da er posisjonene nesten alltid betraktelig høyere enn den synlige shorten.

Her er ett eksempel: https://e24.no/boers-og-finans/i/P9qL4e/tredje-beste-boersdag-noensinne-for-norwegian . SM1 Markets oppgir shortandel i NAS til nesten 14 %, mens det hos SSR var på 7,45 %.

1 Like

Tror du de sitter på kurssensitiv informasjon ?

Ikke vet jeg, men av en eller annen grunn så shorter de som bare det…

De shorter så lenge det går, mulig de har en eller annen algoritme de følger.

Er det noen som vet hvor enkelt det er for B2Holding å realisere de verdiene som ligger i selskapet?

Jobben deres er jo å realisere verdiene. Det har sett bra ut bortsett fra i år. Porteføljene de har kjøpt har en “face value” på 155 milliarder, men misligholdt gjeld så vil selvsagt ikke alt bli tilbakebetalt. De regner med å kreve inn ca 22,6 milliarder av disse. Det kan selvsagt bli både mer og mindre.

Det er de sikrede porteføljene som de sliter med, det vil egentlig si det kommer på et senere tidspunkt. Inkasso tar ekstremt lang tid. Jeg har selv tatt pant i en annen manns eiendom da han ikke ville gjøre opp for seg og var frekk i tillegg. Det tok meg vel 2 år å kreve inn 10-12 k, så det er lange prosesser.

1 Like

Men i regnskapsbalansen, hvordan verdsetter de porteføljen der? Face value?

Face value/ nominell verdi, det er vel dersom de klarer å kreve inn 100%… Det klarer de selvsagt ikke. Det hadde isåfall blitt en fin reise som aksjonær.

Ang regnskap så er jeg ikke sikker på hvordan det blir ført. Blir som å se på regnskapet til et forsikringsselskap. Det forteller heller ikke hele sanheten eller hva som ventes i neste kvartal.

3 Likes

Selskapet er pr idag verdt 2,6 mrd, hvis de klarer å kreve inn 22 mrd, så er det en god del mer enn selskapsverdien… Har de mye utgifter med dette?

De har mye lån ja, så utgifter blir det. Ansatte skal jo også ha lønn… Men uansett så har de hatt en meget bra egenkapitalavkastning til nå siden start. Hele sektoren har vært shortet av store aktører en stund.
Det hjalp ikke med nedskrivning eller ceo som gikk på dagen heller, så derfor er verdsettelsen fryktelig lav.

Men som investor så leter man jo etter billig aksjer. Så det kan bli en god investering dersom det ikke kommer flere negative overaskelser. Men insiderne har kjøpt tungt på kurser som er 2-3 ganger dagens og har kjøpt igjen. Tviler på de hadde kjøpt mer dersom de tror det er sjanse for at de også faller kraftig i verdi.

1 Like

Ja, det var noe av grunnen til at jeg følte meg komfortabel med å kjøpe aksjer.

2 Likes

De betaler rundt 7% rente årlig på typ 10-12mrd i gjeld. Og cost to collect ellers ligger vel nå på litt over 20%, synkende.

Så om de greier å kreve inn dobbelt så mye fra porteføljene som de har i gjeld, så må resterende kostnader på inndrivelse og kapitalkost være mindre enn 50% enkelt sagt?

1 Like

Er vel litt forskjellig på lånene, ser B2h04 ligger på 4,75% på 200 mill euro. B2h03 på 4,25% også 200 mill ellers på 7% ja som jeg synes er noe i overkant.

kjøpte 45k aksjer her på i 6,6-området. macd snur ser det ut som

2 Likes

Regiondirektøren måtte ta ansvaret for feilen som ble begått og dermed også fratre

1 Like

Ja. Ledere har jo betalt for ansvar, så da er det korrekt avgjørelse når slike feil blir begått :slight_smile:

Enig, sånn må det være.
Tror det vil bli bedre styring fremover.

1 Like

Fikk du svar på mail?

Trodde denne skulle ned videre, så droppet en ordre på 6,45 som jeg hadde inne igår. Måtte løpe etter på 6,65 idag. Håper den ikke dropper rett videre ned nå😂