Det hadde vært utrolig godt gjort ved vanlig investering, men med heftig gearing, derivater, shorting osv… Så forsvinner det fort.
Han var visst heftig gearet. Skulle ta igjen det tapte osv. Uff, må ha vært en forferdelig følelse når det sto på som verdt.
Ja fy faen. Tror jeg hadde slitt med å komme igjennom hverdagen med den ryggsekken for å si det slik.
Ja, står respekt av den måten han har håndtert det på. Han har sagt tidligere at historien ikke er pyntet på eller noe. Han satset 1 milliard på børs og tapte alt sammen. Tenk hvis han hadde blitt kompis med en som kunne det gamet der sånn som Fredly har hjulpet Svindal osv. Kunne jo vært søkkrik den dag i dag. Men han er jo en karakter og det blir historier av det som kommer til å bli husket
Tror nok han er dyktigere enn det fremstår. Han tjente flere hundre millioner på børs før det gikk galt. Så det er å satse for hardt som er feilen. Vi ser jo i dag at haugevis med eksperter og dyktige investorer taper enorme summer
Hmm. Er man dyktig da? Kunne jo satt i litt tryggere selskaper og resten i mer bingo.
Se på krafttraderen også, han også er svært dyktig uansett om han gikk på en kraftig smell. Problemet er at man blir grådig og vil ha mer, ikke alltid det er like lurt.
Man blir jo alltid etterpåklok. Mange som sier Trøim er dyktig. Han har alikevel tapt 2 milliarder på kort tid.
Det er grådigheten som tar over ja. Ikke umulig at han hadde like stort talent i det som Fredly For man finner jo etterhvert ut at flaks er en del av gamet her. Det er jo bare å se på aksje-nm, bil-mekanikkere som tar seieren og ekspertene nede på 8000-10 000 plass…
Egil Dahl (gründer av Platekompaniet) er ingen tullebukk. Han er en iskald investor som handler med hjernen (ikke hjertet) og med bakgrunn i tall, fakta og faktiske bevelmgelser i markedet. Han er særlig god til å beregne risiko.
Hva som er årsaken til hans nedsalg i B2H er det kun han som vet, men å tro noe annet enn at han har god oversikt, god innsikt og god situasjonsforståelse er er nok feilslått. Han har over tid vist seg å ta mange ulike valg, år etter år.
Hvis jeg var tungt investert i B2H ville jeg notert meg at han er på vei ut av aksjonærlistene - og det med store negative fortegn.
Det vil ta fryktelig lang tid å snu B2H skuta og enda lengre tid å vinne tilbake investorenes tillitt.
Alle gjør desverre feil i denne bransjen. Til og med Warren Buffet har gått på noen solide smeller de siste årene.
Med så god forståelse og innsikt som du beskriver så burde vel salgene kommet på langt høyere kurser?
Å selge nær bunn er ikke noe nytt fenomen, ikke for erfarne investorer heller.
Selge nær bunn?
Det er din vurdering.
Kan det tenkes at han selger på noe som om 24mnd fremstår som en flott utgang?
Kjenner du hans kostpris?
Nei, gjør du?
Umulig å vite hvordan den står om 24 måneder. Det ble jo en value-trap uten tvil. Men det er jo priset inn pest og kolera nå, så tror ikke det skal så mye positivitet til på neste q-tall før den løfter seg. Blir det mer negativitet, så kan den jo selvsagt fortsette nedover mot konkursprising.
Vevlen Gård er vel også inne i Nofi, Magseis osv… Så man ser jo at selv om man har tjent penger på aksjer i et bullmarked så betyr det ikke at alle transaksjoner man gjør er korrekte.
Nå var Trøim med på å bygge JFs formue fra nesten ingenting til 100 mrd. Det er ganske åpenbart at de begge har innehar veldig mye kunnskap om rigg, shipping o.l næringer. I tillegg til risikovilje.
Å se på et resultat særlig over så kort tid sier veldig lite om analysen som ligger bak. Outcome bias? Sannsynligvis.
Howard Marks sitt sitat går aldri ut på dato:
«I started Wharton 55 years ago last month.** And the first thing I remember learning there is that you can’t tell the quality of a decision from the outcome. And that pervades my thinking. And I think it’s very important. And then I played backgammon with my good friend Bruce Newburg, out in Los Angeles, and you need some crazy number to win, and you get it. That doesn’t mean you’re a good player. It means you were lucky.»
vel, eg fastholder at det er bedre å kjøpe på høyere kurs etter q3 om de er “back on track” enn å kjøpe før da utfallet av et nytt dårlig Q vil ikke være bra.
vurdert nå ved kurs på 6kr - videre nedgang kan endre dette.
Kjip utvikling, men sånn er det. Ikke rart investorene er vettskremte slik det tekniske ser ut med en nesten endeløs nedadgående trend. Fundamentalt kan jeg ikke se at ståa er så ille som noen skal ha det til. Ja, det var store nedskrivinger i Q2, men ikke glem at Cash EBITDA var på all time high.
Aksjene er lagt i den berømte skuffen. Er altfor trassig til å selge nå
Velkommen i skuffe klubben Har vært der siden jeg kjøpte denne, for det har bare gått en vei siden…
Noen som vet hvor mange aksjer Vevlen gård har igjen nå? Er vel tvilsomt om vi får noe særlig oppgang før han er tom hvis planen er å selge alt.
På siste aksjonærliste(30.09), hadde han litt over 3 millioner aksjer igjen Håper han får solgt seg ut iløpet av denne uken…
Nei, jeg kjenner ikke hans kostpris og det er ikke så relevant for meg all den tid jeg ikke er investert i aksjen. DU, derimot, burde kjenne den all den tid han er en del av diskusjonen for/mot et investerincscaseargumentasjonen.
Det var vel du som dro han inn som argument. Om han kjøper eller selger aksjer betyr ingenting for min del. Heller ikke kostprisen hans.
Dersom man ikke har tro på selskapet så er det jo bare å la være å kjøpe, selge eller shorte. Ikke værre enn det. Begynne å finne kostpris til alle mulige investorer blir noe unødvendig bruk av tid spør du meg.