Jeg hadde lagt inn en s/l på 9,2 på 25%, halvparten av det jeg kjøpte på 6 tallet. Lagt inn ny trigger på 8,9 som jeg flytter nedover dersom den går mer ned. Greit at det svinger litt.
8,9 er litt sent når den er på 8,6 nå
Det er selvfølgelig nytt kjøp, slik at beholdningen blir uforandret.
Den høyeste EPS i 2018 var i Q2, og da var den 0,44 da også (net profit var 1 mnok høyere enn i Q3-19).
Her er EPS for 2018:
Q1: 0,36
Q2: 0,44
Q3: 0,38
Q4: 0,38
Veldig rar utvikling. Tror vi ender opp i dag. Ikke 20 % som antatt men opp.
Da er jeg tilbake på 8,71, grei timelønn. Tror den fortsetter opp nå.
Gikk inn igjen jeg også, føler den er billig fortsatt med tanke på at skuta er på rett kjøl igjen. Men det kan ta litt tid før den får moment opp.
Faller den betydelig dypere kommer jeg til å gå tyngre inn.
Inkasso faller alltid etter tall.
Er dette lovlig?
Noen som kan poste teksten her?
Koster 1 krone for en prøvemåned. Jeg har aldri sett en journalist som er så desperat etter å få ned kursen.
Men har de tatt opp for mye lån for å kreve inn misligholdt gjeld?
Det jeg lurer på, er hvorfor slike inkassoselskap ikke vil ha banklisens? Det er sikkert utrolige juridiske implikasjoner her, og komplekst når man skal være involvert i 23 land.
Men tenk som Bank Norwegian, de kan finansiere de fleste utlån med innskudd på 2-2,3% rente… B2h må betale typ 5-8% for det meste av finansieringen. Og må stadig refinansiere og skaffe mer investeringskapital.
B2h hadde vært en DRØY pengemaskin med en halvering av finanskost.
Blir vel litt andre summer her. Hos disse bankene er det vel 1 million man kan sett inn på innskuddskonto og maks 2 mill er dekket ved konkurs. Tviler på det er så lett. Tviler på det er folk som har så mye plassert i banken. I hvertfall den type bank.
Problemet med inkasso er at det er umulig å vite hvordan det regnskapsføres. Det som kommer inn kommer kanskje i starten av porteføljeinnkreving. Så etterhvert så surner det til. Så er vanskelig for oss å tolke regnskap
Fikk dette svaret
Vi har en leverage ratio som er 3x som er lavt i vår bransje, og vi skal godt under 3x neste år. Vi slakker også av på veksttakten, som også vil redusere gjeldsgraden, så vi har absolutt fokus på dette.
Jensen:
Problemet er at det er en grunn til at aksjen har kollapset det siste halvannet året, som for øvrig gjelder de fleste inkassoselskaper. Det har sneket seg inn en meget ubehagelig følelse av at inkassoselskapene har kjøpt opp råtten gjeld i rare land til altfor høye priser, og nå sliter voldsomt med å få drevet inn pengene. Det fremstår ikke akkurat som en ønskedrøm å drive inn penger fra pengelense folk på Balkan.
I slutten av august kom B2Holding med et resultatvarsel. «Det lukter ikke godt av B2Holdings resultatvarsel,» var konklusjonen i denne spalten. Selskapet tok en nedskrivning på 421 millioner kroner på grunn av råtne låneporteføljer i Kroatia, Bulgaria og Romania. Uken før gikk plutselig konsernsjefen av, og det er opplagt at disse tingene henger sammen, men B2-styret presterte å kalle konsernsjefens avgang for et strategisk valg.
Veldig strategisk, helt sikkert.
Les også: Denne Porschen kjøpte Øystein Stray Spetalen for gevinsten fra Norwegian-emisjonen
Problemet er at det ganske garantert kommer til å komme flere nedskrivninger de neste kvartalene, og da spesielt fra låneporteføljer som er kjøpt de siste par årene.
Publikasjonen Debtwire, som skriver om de globale kredittmarkedene, skrev i slutten av september at B2Holding ved utgangen av andre kvartal 2018 regnet med å drive inn 5,15 milliarder kroner de neste 12 månedene, men endte opp med å drive inn bare 4,71 milliarder kroner, 8,5 prosent mindre enn estimert.
Les også: Han ønsket seg John «lange penger» Fredriksen – endte opp med Øystein «klipp, klipp» Stray Spetalen
Den reelle bommen var enda større siden B2Holding i perioden kjøpte opp ytterligere gjeld som også ga innkrevninger. Justert for dette ble avviket på nærmere 24 prosent.
Det første året er vanligvis det letteste for inkassoselskaper å drive inn penger. Jo eldre porteføljen blir jo tøffere blir det å drive inn pengene. Delvis derfor er inkassoselskaper tvunget til å ta opp ytterligere gjeld for å kjøpe stadig flere gjeldsporteføljer for å opprettholde veksten. Men nå avtar veksten i B2Holding. I Debtwire-artikkelen advares det om at i det øyeblikk veksten ikke bare avtar, men stopper helt opp, er det fare på ferde.
B2Holding sliter også med et berg av gjeld, nærmere bestemt en netto rentebærende gjeld på nesten 12 milliarder kroner. Til sammenligning prises egenkapitalen til 3,5 milliarder kroner på Oslo Børs
Ikke akkurat lystig lesing.
Ikke lystig lesning men det er veldig viktig å understreke at det er sikret gjeld de ikke har greid å inndrive. Så nedskrivningene går i stor grad på nåverdi og ikke bare tapte krav.
Det som er skrevet om innkreving første året er feil. Det gjelder usikret gjeld. Innkreving av sikret gjeld har annen kurve. Misvisende artikkel.
Samme Jensen som kalte det å kjøpe Nel til barna «på grensen til barnemishandling» før aksjen gikk mangegangeren for noen år siden.
Rett link.
Han har endret overskriften? Litt av en type…