Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Det stemmer. Det betyr ikkje at folk som har lasta opp dei siste vekene kjem til å sjå ut som løkar om 1-2 år. :rofl:

Det kan me vere samde om.

1 Like

Viktig å ha perspektiv - et bearmarket varer normalt 6-18 mnd som minimum. Jeg tror vi er i begynnelsen av bearmarket. Langsiktig er det nok ikke feil å kjøpe om man har 3 års horisont på markedet. Det har ikke jeg. Tar vi S&P f.eks så klarer jeg ikke å se hvordan den skal snu trenden på weekly. Er milevis opp til forrige weekly high. Vi møter også sterk motstand rundt 2900-3000 pga. fib retracement og 50 weekly SMA.

Etablerer vi oss over 3000 og holder en uke eller to skal jeg endre mening.

5 Likes

:ok_hand:

Jess, basert på historisk data. Men så er vi i ein situasjon som vi aldri før har vert i, med tanke på teknologi, finansielle verkemiddel og ny kunnskap. Krisa vil være relativt kortvarig, børsen er framsynt.

Eg er hvertfall villig til å ta eit veddemål på at indexer står høgare i tidsrommet April 2021 - 2022 enn dei har gjordt no i det siste :slight_smile:

4 Likes

Skal ikke vedde i mot på det :slight_smile:

Det er heller ikke unormalt at man retracer 30-50% av en bevegelse for å så lage en ny low, eller i det minste teste forrige low. TA er summen av handlingene til alle aktørene i et marked, og selv om situasjonen er ny, så er markedspsykologien den samme. Supply and demand.

Nå er det mye demand pga. QE og FOMO, men skal selskapene prises likt de gjorde i desember / januar på kort sikt? Når vi vet arbeidsledigheten er skyhøy, inntjeningen dårligere, og vi falt fra ATH?

Jeg forventer fallet vil tilta når kvartalstallene begynner å komme. Guidingen blir viktig her. Guider selskapene at de forventer markedet vil ta seg opp igjen i Q3-Q4 så kan bunnen være inne. Sier de derimot at de er usikre på fremtidsutsiktene, så regner jeg med vi skal ned.

Må huske på at vi er en oljedrevet børs, og så lenge oljeprisen forblir lav så kan ikke selskapene tjene like mye som de gjorde for 3 måneder siden. Så får vi krysse fingrene for at markedet og alt er normalt igjen innen utgangen av året :slight_smile:

2 Likes

Hvilket bear produkt anbefaler du for S&P? Tenker å kjøre en duo med OBX shorten min :slight_smile:

Kanskje litt på siden, men jeg tegnet meg opp hos Interactive Brokers etter et tips fra @Flottesen i en annen tråd her på forumet. Disse lar deg handle alle mulige slags instrumenter på amerikanske børser, gitt at du kvalifiserer til det (du må kanskje ta en “eksamen” dersom du ikke oppgir nok erfaring fra før).

Jeg satte inn USD500 bare for å teste dette, og kjøpte en PUT-kontrakt på SPY (indeksfond som følger SP500) med utløp i juni og strike 225. At det havnet på 225 var litt tilfeldig, det var det jeg hadde råd til med det beløpet jeg hadde satt inn :smiley: Denne er selvsagt ned litt pga oppgangen i SP500 og tap av tids- og volatilitetsverdi, men jeg satser på at når (hvis) nedturen kommer så vil det veie opp for det.

Sjansen for å tape alt er selvsagt stort når man kjøper opsjoner, men samtidig er jeg garantert å være med i gamet helt frem til juni i motsetning til om jeg hadde kjøpt en giret bear-ETN. Da slipper jeg også spekulere fra dag til dag i når nedturen skal komme, og trenger i stedet kun å treffe på måned og omtrent nivå.

4 Likes

Flott at det stiger litt så man får bygget posisjon her

2 Likes

Det virker som 2850 er motstand på SP500. Potensiell dobbeltopp.

2 Likes

Samme tenker jeg @holmes :slight_smile:

Growth is the thing that matters most for equity valuations in the medium term, and no one can guarantee that.

https://finance.yahoo.com/news/stock-market-investors-too-optimistic-060020494.html

1 Like

Siden jeg er forberedt på å sitte en stund kjøper jeg mini futures for å gå short på S&P (Nordnet). Min short eksponering mot Nasdaq bruker jeg en ETF uten leverage (PSQ). Det finnes både X2 og X3 av den ETFen.

1 Like

Er det ingen motstandsnivåer foran oss som vil stagge oppgangen?

Børsene dundrer videre som det skulle vært blue sky over hele horisonten!:sunglasses:

Vurderes inntjening og fortjeneste er nesten samtlige aksjer på OSE alt for dyre.På sikt blir det vel en del konkurser, i alle fall dersom oljeprisen holder seg.
Ser i hvert fall gode muligheter for bear til uken.
Dundrer brent ned til 22-23 i helgen hva skjer på mandag? Ser intet fundamentalt som skal få oljepris til å stige.Stenges produksjonen så er heller det ikke bra for selskaper.
En del nervøsitet på wall street.ikke bare kjøpere lengre.teste ned allerede i dag?

1 Like

Takk for tips! Skal sjekke om de kan handles på Zero. Så lenge det er ETFer skal det gå fint.

Np. De overnevnte produktene er forresten taktiske bet som utgjør en liten del av porteføljen min.

Hvis man vil ha en litt mer strategisk hedge mot det generelle markedet vil jeg anbefale TAIL. I dette fondet har jeg 10% av porteføljen min. ETFen er long volatilitet og selger puts på S&P. Hvis man tror at markedet er ferdig med sine glansdager for short volatilitet strategier og ønsker å hedge seg mot nedgang er det verdt å ta en titt på fondet.

Performance i år sammenlignet med S&P

7 Likes

Leste en anbefaling fra motley crue, anbefaler kjøp av enkelte aksjer, men nevner på slutten at husk: vi er i et bearmaked. LOL
Hoveddelen av investorer er nå long på aksjer.Når bryter det ned ?

1 Like

Sp500 går opp til 2950 før det snur nedover i starten på Mai. På slutten av Juni er vi nede på tidligere bunn, og en måned etterpå er vi 15% lenger nede. Bare å spørre om det er mer du lurer på

7 Likes

Alltid ønsket å kunne det.Se fremover i tid=)

3 Likes

Sell in May and go away.

1 Like

Trenger ikke være så galt tips. Opp nå på Trumps gjenåpning og så ned på realiteter og kvartalsresultater

3 Likes