Har skrevet litt om at DXY, som har falt gjennom hele 2025 er i ferd med å snu, og det ser ut til å holde, over 100 igjen nå. Og det som selvsagt kan skje er at styrking av dollaren kan trekke penger ut av aksjemarkedet. Verdt å følge med på, DXy altså.
USA:s tullar träder i kraft
Idag, 09:53
Dela
USA:s “ömsesidiga” tullar mot omvärlden träder nu i kraft. Konkret innebär det att många av landets handelspartners beläggs med högre tullar på export till USA.
Några av de länder som drabbas av högst tullar är Syrien på 41 procent, Laos och Myanmar på 40 och Schweiz på 39 procent, efter att ha misslyckats med att nå ett handelsavtal med USA.
Samtidigt drabbas Brasilien och Indien av tullar på 50 procent. CNBC skriver att medan den 50-procentiga tullsatsen mot Brasilien verkar ha verkställts står Indiens tullsats kvar på 25 procent, och landar på 50 procent senare under månaden. För Indiens del gäller de högre tullarna landets inköp av rysk olja.
“Det är midnatt!!! Miljarder dollar i tullar flödar nu in i Amerikas förenta stater”, skriver Trump på Truth Social.
Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire
Dum som et
Lett å glemme at det er amerikanske importører og forbrukere som må betale mesteparten
Får helt noia av at han kan fortsette å komme med slike løgner om og om og om igjen.
Er så patetisk å oppføre seg slik. Men enda mer patetisk er at det til en viss grad fungerer.
Enn så lenge.
Vent til folket oppdager hvem som må betale
Det tar noen uker før gamle lagerbeholdninger er tømt og nye priser settes.
Altså, prisstigningen hittil i år tilsier jo at forbrukerne hittil ikke har blitt rammet. Det er profittmarginen til diverse* selskap som har blitt truffet. Jeg tror ikke det vil vare, men inntil videre, så er det greit å selge til amerikanske velgere.
*Det er nok veldig vekslende hvem som tar regningen, om det er de som eksporterer til USA som må kutte prisen eller om det er de amerikanske selskapene som kjøper som må kutte marginen sin. F.eks. stål, aluminium og andre varer som blir handlet via varebørser osv antar jeg rett og slett bare blir dyrere for amerikanske selskaper.
Effekten har vært begrenset så langt. Ble vel importert en del ekstra i forkant av økningen så lagre med “pretariff” varer har kanskje forsinket effekten noe?
Så tror jeg også selskaper har tatt en god del av kostnaden inntil videre, delvis av frykt for å havne i unåde hos Trump og kanskje i håp om at tariffene blir redusert snart igjen.
Mye av tariffene er vel ikke innført før nå heller.
Men om tariffene fortsetter, som jo er høyst sannsynlig, vil jo forbrukerne få merke det i langt større grad.
Det har vel vært 10% tariffer lenge nå, dette blir i stor grad endret til 15%. Kina har hatt 30% en god stund nå.
Det er endel tariffer som jeg tenker vil unngå at prisene går opp (men vil heller ikke gi direkte inntekter til USA med det første).
United States will impose a tariff of about 100% on imports of semiconductors but offered up a big exemption - it will not apply to companies that are manufacturing in the U.S. or have committed to do so.
Mantraet har vært at det er bedre å få spikret tollsatsene enn all usikkerheten som har vært.
Men jeg har ingen tro på stabilitet med Trump. Han kan få plutselige innfall og endre satsene helt plutselig. Han liker å vise at han har makt.
Kina fant vel ut at de bare kunne vaske produktene sine i et annet land før det ble sendt til USA
https://x.com/kobeissiletter/status/1953455172815864215?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w
Analytikerne som har feil igjen:face_with_monocle:
Hvem blir den neste ?