Veldig kjipt å gå glipp av oppgang ja, og samtidig er det vanskelig å time både markeder og enkelt-aksjer.
Likevel er trolig timing viktigste suksessfaktor.
100 % feil!
Tid i markedet spiser timing av markedet hver eneste dag til frokost, det er basic wisdom.
Det er bare inne på tråden her at de som er short markedet etter 50 % oppgang siste tre år har bedre avkastning enn oss som er long
En annen sak; om markeder kan være overpriset i 15-20 år, så bør det vel ikke være helt utenkelig at et marked kan være underpriset i minst 10 år, ja sogar 15-20 år også.
En veldig viktig trend i årene som kommer er at den europeiske , kinesiske og japanske arbeidsstyrken begynner å synke. Samt at den amerikanske arbeidsstyrken vil øke betraktelig mindre, og kan flate ut, og til og med synke.
Økonomisk vekst kommer av økt ressursbruk, økt arbeidsstyrke, innovasjon og effektivisering.
Mao må man ha en kraftig økning i effektiviseringsraten og innovasjonen i neste tiår bare for å kompensere for demografien.
Kanskje AI og økt innvandring fra land som har økende befolkning, som Afrika og Midtøsten vil gjøre at produksjonen per aktive yrkesdeltakelser øker, men det er ikke bankers.
100% enig her, men det er spissformulert. Det er ikke vanskelig å regne ut snittavkastning påfølgende 10 år fra når markedet er lavt og høyt priset. (PE, Pris/bok, Buffettindikator etc)
Best 10-årig avkastning får man ved å kjøpe når det er max depresjon. Det er ikke nå.
AI vil nok gjøre mye, men det gjorde strøm, tog, internett mm også.
Vi skal garantert under trend igjen, men når?
Eh besøk fra novo nordisk trader i pluss, men indeks går ikke å time
Du kan ikke sammenlikne tilfeldig aksjehandling med langsiktige markedsplasseringer, det er du erfaren nok til å legge inn i regnestykket ditt.
I 2021 steg Oslo Børs 21 %. Vet du hva avkastningen var for aksjen som var median på tabellen samme år?
Minus 10 %…
Dette forteller den harde sannheten om at det å forsøke å lykkes med enkeltaksjer og trading er relativt dødfødt kontra å være investert i det brede markedet over langhorisont. Den gode avkastningen kommer fra et begrenset knippe selskaper over tid, de fleste mislykkes. Ergo er timing og smal seleksjon noe som fungerer dårlig for de fleste amatører.
100 % enig, kjøp når ingen andre vil, da kommer du inn billig, men spørsmålet er jo dessverre når vet du at du skal ut igjen? Der bommer de fleste og man får ikke med seg det som skjer etterpå.
Ferskt eksempel; september 2022 var forbrukersentimentet på all time low og SP 500 hadde falt 25 % fra toppen. De som gikk inn da fikk med seg et fantastisk Q4 i 2022 og 23 % til i 2023. Etter denne oppgangen var det veldig mange som kastet seg ut igjen (jeg vet det fordi jeg snakker med de i jobben min). Hva skjedde så? Markedet steg 24 % til i 2024 og man hører at de som gikk glipp av oppgangen stadig finner flere og flere argumenter for at “nå er markedene så dyre, jeg skal ikke inn igjen”.
Dette er ulempen med timing; når man exiter og tar feil, så har man ja fått en god reise, men man får ikke med seg det som skjer i etterkant og ergo har stuntet endt opp med svakere resultater enn om du bare satt i ro hele veien. Men investorene vil aldri slutte å legge timing til grunn, fordi følelsen av å slå markedet er så inderlig god den gangen du evt treffer på den, men lønnsomt er det stort sett ikke.
Forbrukersentimentet er nå nede på på under 60 igjen, det er Covid og Finanskrise-nivåer vi ser her. I etterkant har 10 % års fremtidig avkastning etter slike undersøkelser aldri vært lavere enn 10 % annualisert avkastning påfølgende 10-års periode (historisk med 45 års statistikk).
Skal man tørre å legge det til grunn at historien gjentar seg? I så fall skal man kjøpe det globale markedet nå og legge det i skuffen i 10 år og forvente ca 160 - 170 % avkastning, samme hva som skjer i løpet av de neste 10-årene. Det er greit hvis du er 50 år og sparer til du blir 65 eller mer, men det funker ikke for en trader, han ser mer til andre statistikker.
De fleste blir med markedet både opp og ned.
Og siden prisen settes på marginen så er 99% av de som er i markedet på en topp også i markedet 2-3 måneder inn i en nedtur.
Skal man ut tar det måneder og år, også om man ikke er Warren Buffet.
I den grad jeg er i markedet er det lett omsettelige enkeltaksjer.
I andre litt mer tungrodde beslutninger, som gjeld er grepene mine å være ca gjeldfri om noen år, eller kjapt om jeg snur meg rundt.
90++ % egenkapital på boligen, isolert sett, og bor man bra i Oslo er det en det en fin reserve om man trenger å snu seg rundt.
Bolig har vært hel grei allokering av kapital siste 25 år, mtp relativ verdiøkning, og med fradrag og 25% ( reelt under 20%) verdigrunnlag så er formuesskatten jeg betaler overkommelig.
Ikke noe problem å slenga mange millioner på bordet om en super mulighet skulle by seg. Det kan fikses på 2 minutter med rammelånet som står der, bortimot ubrukt.
Jeg arvet for 2 år siden og har tapt masse ved bare å få 5% på konto.
Men jeg tør ikke gå all-inn nå.
Håpet er å kunne gå all-inn og være der ut livet.
Jeg prater bare om indeks
"As the old saying goes, there are only two types of investor: those who can’t time the markets, and those who don’t know they can’t time the markets, jungelord fra Terry Smith. Synes nå denne tråden og dens forløpere illustrerer det ganske greit.
Og “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves,” is a famous statement by legendary investor Peter Lynch.
Nettopp
Jeg tror man snakker om flere ulike saker her, selv om det henger sammen. Og det er aksjemarkedet og egen økonomi.
Mitt ståsted er at om man eier en bolig til 15 millioner, har et boliglån på 5 millioner og 4 millioner i aksjer så har man lånt 4 millioner til å kjøpe aksjer.
Sannsynligvis er det smart hvis aksjene er verdt 6 millioner, eller mer, etter noen år.
Mitt inntrykk når jeg snakker med folk er at de har masse gjeld, og at følelsen av å være rik/ ha kontroll fort kan erodere om boligprisen skulle falle 10-15%. Selvsagt utenkelig, men ikke umulig.
Samme om arbeidsmarkedet får seg en knekk, og krona styrker seg.
Man kan fint ha et markedssyn og allokere etter dette, da handler det mindre om timing og mer om å få rett eller feil i makrobildet. Der kan man også bygge inn flere scenarioer som gjør at totalen blir bra. Min allokeringsplan har vært mye cash/nedbetaling av gjeld (+2,5%), mye gull og sølvgruver (+50%), , mye xact bear (-4,96%) men det har inkludert trading som har gjort tapet moderat. Totalt sett har det fungert veldig bra på tross av sterk sek som ellers ville ha fjernet avkastningen i år. Gjennomsnittlig avkastning på globalfond målt i sek i pr er -2,95%, mot min totalavkastning på børs i år 27%.
Du har jo en helt grei avkastning justert for risiko. Aldri feil det heller. Bare spm om risikovilje.
Husk at hvis det blir litt dårligere tider ute i verden og oljeprisen synker så vil krona kunne styrke seg.
Når staten har gode inntekter fra olje-og gassproduksjon på gode priser svekker kronen seg fordi man selger masse kroner for å kjøpe i statens pensjonsfond utland.
Når krona styrker seg kan det gå ut over boligmarkedet, først hyttene i fjellheimen.
Akkurat nå er 30% + av hyttekjøperne utlendinger grunnet svak krone. Hvis krona styrker seg og det i tillegg går tråer utenfor Norge så blir det litt fôr fristende å selge hytta si i Norge med valuta gevinst.
Kan det hende at når oljefondet er blitt så stort så er det viktigere for retningen i norsk økonomi enn løpende inntekter fra Nordsjøen?
Hvordan har du tapt masse ved å få 5%? Det er jo mer enn inflasjonen.
Det er halve historien. Den andre er at oljeselskapene selger dollar for å kjøpe kroner for å betale skatt. Det går mao opp i opp.
Enig, men det er fordi en større andel endel av olje-skatt-pengene staten blir brukt innenlands som NOK i stedet for å konvertere dem til EUR/USD for bruk i oljefondet.
Formueskatt pluss at børsen har steget mye mer enn 5% siste 2 år.
Jeg har beholdt kjøpekraften men hadde hatt mer ved å være fullinvestert er riktigere å si