Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

En ting jeg tenker litt på…

For Europa sin del. Dyr energi har vært mye av problemet. Nå er oljeprisen lav i dollar, dollaren har svekket seg og gassprisen er relativt lav. Toller til USA er et problem, men USA har innført dyre toller til alle. Hvis de ikke kutter import drastisk, så vil de måtte kjøpe fra Europa. I tillegg, så har de innført såpass høye toller fra Kina at det importvolumet vil finne andre tilbydere. Mye ender nok opp i Asia, men noe kanskje fra Europa?

Hvis USA og Europa kommer til en enighet, eller toller de kan leve med, så burde ting ordne seg? Spørsmålet er jo om USA blir dyttet ut i resesjon eller om det ordner seg?

Da går du utifra en konstant etterspørsel? Realiteten er at sparebøssen er allerede tom, folk har brent midlene de la opp under pandemien og enda litt til. Så selv uten tollmurer må forbruket legges om, men i enda større grad nå.

7 Likes

Du har et godt poeng der. At folk blir sagt opp i offentlig sektor i USA samtidig som ting blir dyrere, produksjon kuttes kan komme som en god dobbelsmell. Samtidig, så er renten i USA nå relativt høy. Faller renten fra 4-5% til 1-2%, så vil jo de påvirke økonomien?

FED har en hard balansegang her, gjort vanskeligere pga tollene. Jeg vil tro FED holder nøye øye med arbeidsledigheten i tillegg til prisene.

3 Likes

Jeg tror jo at ting ikke vil bli dyrere og at tollen heller spiser av marginene, blir mer som en selskapsskatt. Og så er det vel advart om at det kan bli en del tomme hyller i butikkene der kjøper og selger ikke lenger kan finne en pris som fungerer.

Det gjelder nok på endel varer som leker og klær, joda, men på varer med lavere marginer som f.eks. deler til biler? Njah…

Amazon selger omtrent «alt». De sier de vil legge ut hva tollen utgjør av prisen på deres nettsider. De regner altså med prisøkning

De sier de ikke vil det.

2 Likes

OK, da har de snudd. Men det betyr bare at de ikke vil vise tollen, men prisene stiger.

2 Likes

Ja, det er klart - ville bare korrigere en “nyhetssak” som ikke stemte.

2 Likes

President Donald Trump’s auto tariffs will cost Ford $1.5 billion this year, but the automaker said Monday it does not expect overall US car prices to rise significantly as a result.

Ford CFO Sherry House told reporters that it expects US car prices to edge up 1% to 1.5% in the second half of 2025 as a result of tariffs on both imported cars and auto parts. The announcement came as part of Ford’s first-quarter earnings report, which showed a sharp drop in profits.

2 Likes

The announcement came as part of Ford’s first-quarter earnings report, which showed a sharp drop in profits.

Currently, the automaker is selling off its inventory of imported vehicles that arrived before the tariffs took effect last month.

Så tollene hadde ikke noe å gjøre med fallet i profitt?

2 Likes

Når tollene skjermer amerikanske bedrifter fra utenlandsk konkurranse blir produktene både dårligere og dyrere.

2 Likes

De ble vel hjulpet i q1 siden mange panikkjøpte biler for å unngå toll

Nei?

The announcement came as part of Ford’s first-quarter earnings report, which showed a sharp drop in profits.

Resultatet falt, men ble fortsatt hjulpet av at folk kjøpte flere biler enn ventet i Q1.

Ser mest av alt ut som et dead cat bounce som har utspilt seg

2 Likes

Venter nye børsfall: – For meg er det ganske klart | Finansavisen

Hedgefondforvalter Paul Tudor Jones tror aksjemarkedet kommer til å falle til nye bunner, selv om USAs president Donald Trump skulle komme til å senke tollen på import fra Kina igjen, melder CNBC.

– For meg er det ganske klart. Du har Trump som er fastlåst på toll. Du har Fed som er fastlåst på å ikke kutte rentene. Det er ikke bra for aksjemarkedet, sier Jones til CNBC-programmet «Squawk Box».

– Vi vil trolig falle til nye bunner, selv når Trump senker Kina igjen til 50 prosent, sier han.

3 Likes

Var det tilfeldig at Buffett ga seg nå?
Munger fortsatte til 99-100.
Jeg tror han ønsket å gi seg på topp.
De neste årene blir trøblete

3 Likes

I dag feirer jeg visst 10 år som medlem på tekinvestor :champagne::sweat_smile: @pdx håper du holder i gang dette i 10 år til :stuck_out_tongue_winking_eye:

11 Likes

Gratulerer og takk for lang og tro tjeneste for forumet :partying_face::partying_face::muscle::star_struck:

4 Likes