Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

https://www.wsj.com/business/logistics/tariff-global-markets-shipping-data-charts-3ad28ad7?mod=hp_lead_pos9

China-to-U.S. bookings have declined 60% since April 9. Petersen said that for the first time since his company was launched more than a decade ago, Vietnam is a bigger origin point.

And ocean carriers have been canceling sailings across the Pacific Ocean to the U.S. Almost 30% of such journeys were canceled for the week ended May 4, according to Flexport. At the Port of Los Angeles, imports are expected to fall 35% this week compared with a year ago.

“That’s going to have a huge impact on the logistics industry,” Petersen said. “Consumers probably won’t see this until later.”

35% fall i import til USA sammenlignet med samme uke et år tidligere siste måneden i april er ganske drøyt. Endel vil være importert “på forskudd”, men mye vil jo rett og slett nå være utsatt/kansellert på ubestemt tid.

3 Likes

https://www.wsj.com/opinion/auto-industry-tariffs-donald-trump-ford-gm-mary-barra-9a72285d?mod=hp_opin_pos_3#cxrecs_s

The Anderson Economic Group estimates the rebates will reduce the tariff cost on a Ford Explorer made in Illinois to $2,400 from about $4,300. The tariff cost on a Chevrolet Suburban assembled in Texas will fall to just under $8,000 from more than $11,000. Ford’s Mach-E produced in Mexico will still get slapped with more than $12,000 in tariffs.

Et lite hint om hvor bilbransjen i USA er på vei. Redusert lønnsomhet, lavere salg.

2 Likes

Ford taper vel ca en mill allerede per produserte elbil.

“Hva betyr vel hundre tusen til” :blush:

1 Like

Det var sånt jeg hørte om for fem år siden. Stemmer det fortsatt? Jeg tviler.

Q12024

1,1 mill i tap per bil

2 Likes

Opinion: Empty shelves, for-lease signs and job layoffs point to recession by summer - MarketWatch

3 Likes

Åååh, skulle ønske jeg også hadde millarder å tape på elbiler…

1 Like

EU to launch U.S. tariff dispute, sets out 95 billion euro countermeasures

Politics

EU to launch dispute against U.S. tariffs as it sets out 95 billion euros in countermeasures

Published Thu, May 8 20258:08 AM EDTUpdated 32 Min Ago

Key Points

• The European Commission has launched a public consultation on a list of 95 billion euros ($107.4 billion) worth of U.S. imports potentially subject to tariff countermeasures.
  • The EU’s executive arm also said it would launch a dispute with the World Trade Organization over the U.S.′ “reciprocal” tariff policy and duties on cars and car parts.
  • “It is the unequivocal view of the EU that these [U.S.] tariffs blatantly violate fundamental WTO rules,” the European Commission said in a statement.

tøffe tider i kina…

3 Likes

Overskriften:

"Kina pumper 1400 milliarder inn i økonomien.

Virkeligheten

Bankene låner ikke ut de pengene hvis de ikke tror at de som låner de pengene klarer å betale tilbake.

Mitt poeng er at “inn i økonomien” ikke er det samme som “potensielt inn i økonomien”.

Senke bankers reservekrav er ikke det samme som skattelettelser, eller “handouts”.

Overskriften høres ut som stimulering av økonomien, mens handlingen kjennes mer ut som å gjøre tiltak for sikre banker som vakler.

4 Likes

Trasig at man bokstavelig talt kan/bør slutte å konsumere overskrifter (og/eller per definisjon anta omvendt fortegn på dem) for å holde seg oppdatert / ikke bli fordummet. Vært sånn lenge, og bare blitt verre.

Det du sier for kanskje mening i vesten, men vi Kina antar jeg at også kommersielle banker hopper når sentralbanken sier hopp.

2 Likes

Tja, hjelper ver ikke så mye mer videre børsfest med slike uttalelser fra Trump:

“80% Tariff on China seems right! Up to Scott B.”

3 Likes

Megabjørnemat her, likte spesielt det han nevnte i slutten; har merket lavere volumer på oppgangen i mange av aksjene jeg følger. Gir mening at det er retail og ikke institusjonelle investorer som kjøper her. Spørsmålet er om fondene (som pr.d.d) er undervektet får FOMO hvis oppgangen skulle fortsette ut Mai? Delte meninger om vi er i et bear marked eller om vi så en bunn i April… :popcorn:

4 Likes

Vises her :

4 Likes

image

image

3 Likes

Retail utgjør ca 5-10 % av volumet på børs. De styrer aldri markedet.

tidl Iransk president nevner “ting” vi observerer idag…

image
https://www.youtube.com/shorts/IBlzrizMBRU?feature=share

2 Likes

De som satt gjennom « liberation day» og følte på angst har nå fått en mulighet til å selge.
Vil ikke være unaturlig med ny nedtur når disse selger og markedet begynner å frykte at oppturen var et «suckerˋs rally»

3 Likes