Jeg er i god gang med å gjøre portisen mer defensiv, ble tatt fullstendig på feil fot sist, helt unødvendig.
Sell in may and go away har vel aldri vært mer aktuelt
Når presidenten begynner og hausse så er det best og sitte på gjerdet
On Friday night, Commerce Secretary Howard Lutnick told Fox News that the president is expected to keep significant so-called reciprocal tariffs on trade with China but may settle near 34%, which is the rate Trump announced on April 2.
Kan bli noe ubehagelig å være bjørn når us-indeksene åpner
Er 30% toll fra varer fra Kina “happy days”? Resesjon i USA er varslet i løpet av sommeren, og flere indekser er nær ATH. Noe som ikke stemmer?
Alt er relativt - når man kutter fra 145% toll eller hva det var, til 30%, så er det jo en betydelig reduksjon. Det sagt så er det mange andre faktorer enn toll som forstyrrer bildet, men slik er det jo i bjørnemarked - man kan bli tatt på senga om man er long eller short - beste er å være smidig, ikke låse seg til ett syn…
145 % stoppet all handel, 30 % i 90 dager vil føre til litt handel men med inflasjon.
Ikke sikker på om det er nok til at resesjonen unngås, og jeg tror uansett at hvordan rammebetingelsene kan forandres skremmer vannet av mange til at aktiviteten går ned. Men selvfølgelig positivt at det ikke stopper helt opp.
Du kan jo si det samme om 10% mot de fleste land. Trump gikk høgt ut, trakk seg tilbake (midlertidig?) til noe som ville vært helt galskap i utgangspunktet, men så aksepterte markedet det likevel. The big ask fungerer jo tydeligvis det!
Så er ganske sprøtt at man fremdeles har så høy tariffer, samtidig som markedet har normalisert seg i så stor grad.
Handelen har vel ikke normalisert seg. Jeg har ikke sett tallene for andre land enn Kina…
Dette gjelder altså i 90 dager mens de forhandler
De vil jo komme til en “deal”, i hvert fall hvis man kikker på hvordan Trump har operert tidligere.
Hva tenker du på?
Ekstremt mange småbedrifter i US er avhengig av varer fra Kina, mange av disse går sannsynligvis konkurs som følge av tariffene. Mange av disse utgjør basen til Trump. Prisøkningen vil merkes av amerikanere som ikke akkurat er kjent for edruelighet. Det igjen vil føre til økt politisk press mot en president som i enkelte meningsmålinger fremstår som den verste presidenten US har hatt.
Hvor lenge orker han å leve med det stempelet, spesielt i lys av midterms neste år, hvor republikanerne kan miste både huset og senatet? Trump er dum, men ikke så dum – så hvis de får en ordning på Ukraina / Russland & de klarer å lande en avtale med Kina, så snur bildet seg ganske raskt.
Reaksjonen på samtalene Zelensky skal ha med Putin (KIT /NORBIT / KOG faller) og handelsavtale med Kina (oljepris og de fleste aksjer opp), gir en pekepinn på hva som vil skje dersom ting ordner seg.
BESSENT says the current 30% tariff level on China — (20% fentanyl levy and a 10% base rate)— is a floor, not a ceiling. He called it “implausible” for tariffs to go below 10%, and added that the original April 2 level of 54% would be the ceiling if China doesn’t reciprocate.
Xact bear har bare gått såvidt bedre enn et globalfond i år (dvs dårlig), heldigvis litt bedre for meg siden jeg solgte toppen og kjøpte tilbake billigere.
Men nesten alle mine beste investeringer har begynt ganske dårlig. Det gjenstår fortsatt å se hvordan denne går til slutt. Har i hvert fall satset friskt
Blir spennende å følge med ja 2017 eller 2018 du gikk inn i Xact Bear?