Står det ikke akkurat det motsatte? At de med lav inntekt, pga “akutt mangel på arbeidskraft”, fikk mulighet til å bytte jobb og forhandle hardt om bedre lønn…?
For lite sitat, det som beskrives et det som skjedde før 2025. Etterpå skjer det som jeg har kommentert. Du ser det i grafen (rødt)
Hørte en podcast med Ben Horowitz i går hvor han ble spurt om han tror det er en boble i AI. Han hadde da et litt artig poeng. Han sa at hvis nok folk tror det er en boble og snakker høyt om det, og nok folk tror det kommer et krakk og snakker høyt om det, så kommer det ikke noe krakk.
Er vel ikke bare mislighold fra kunder som tok billån som veltet den aktøren 
De mistet vel nettopp en låneavtale verdt 200 mill usd da banken misstenkte de for svindel i avtalen.
Har jo vokst vannvittig fort også. Så har nok vært mye shady greie i det selskapet. Men ja ringvirkninger blir det uansett.
Nordnet har salgsopsjoner som forfaller helt opp til 2030 ,tror jeg skal handle en del opsjoner nå.
Frem til start 2023 så var det en fin korrelasjon mellom børsen i USA og jobbtilbudet
Mistenker at “disconnecten” skyldes at AI-aksjene er det som har økt i verdi noe fatastisk, med NVIDIA i front som selger the hardware.
Hvis man fokuserer på rene AI-selskaper, så tipper jeg at når denne indexen begynner å vise svakhet så er det kan det gå fort. Den så slik ut i uke 36, ca 1 måned siden:
For dette er selskaper som faktisk har fokus på AI:

Så hvis disse begynner å feile, kommer jo fort spørsmålet “hvis selskaper som faktisk har AI som kjernevirksomhet begynner å vakle, hvorfor skal vanlig selskaper så bare kaster masse AI på veggen og håper at noe skal feste seg være god bruk av penger”, og da tørker AI-investeringene ut, og folk får kalde føtter på verdens mest verdifulle selskap, NVIDIA.
Av selskaper man bør følge ekstra nøye med på, og som jeg regner med at de som er først ut døra også har på lista si er feks Palantir.
Foreløpig ser alt bra ut, men jeg tror det er svakhet i slike selskaper som gjør at de smarteste sniker seg ut døra.
Jeg har satt en grønn hake på de 6 største selskapene etter børsverdi.
Palantir verdt 445 mrd $
Service now Inc 189 mrd dollar
Palo Alto 144 mrd $
Crowdstrike: 125 mrd $
Cadence Design Systems 89 mrd $
Synopsys 88 mrd $
Alle er på en positive strike, så blir det spennende å se hvor lenge de holder på.
Kanskje de blir de nye magnificent 7, eller 6, men jeg er ikke overbevist:
Hvis man tar Palantir, så er veksten i aksjekurs:

Mye mer imponerende enn inntektsøkningen:

Og mye av inntekten er fra myndighetskontrakter, og siden august har aksjen økt 21% pga av nyheter som dette:
Men en kontrakt på 10 milliarder dollar over 10 år
![]()
Gir 1 mrd $ i omsetning, og ikke 1 mrd $ i revenue per år, og er kanskje ikke all verden sett opp mot 445 mrd $ i market cap.
Forøvrig forventes 4 mrd + i inntekter for 2025
US Army er den definitivt største delen fra “goverment”, så skal dette forsvare krusen så må nok “commercial” virkelig ta av fremover.
Kanskje det skjer, men kundenes investeringsvilje i AI henger også sammen med de mer fundamentale delene av økonomien, så hvis noe her viser svakhet, så kanskje Palantir blir satt på vent
Og tar man et steg tilbake så driver Palantir data-analyse på big data, for å hjelpe disse selskapene med viktige beslutninger:
Men av og til er det enkle ofte det beste, så hvis vanlig selskaper begynner å å se på kostnadskutt så bare kutter de, uten at det trenger en big data analyse.
Og da følger ting logisk rekkefølge.
Skrev du noe annet enn det du mente? For omsetning og revenue er det samme.
Skal bli spennende og følge denne saken.
Gikk litt fort her ja, for det selvsagt profitt og bunnlinje alle investorer ser på.
Men ting henger sammen, vanlig forbrukere har ikke mer å bruke, da begynner vanlig selskaper å kutte, så da trenger de kanskje ikke så mye Palantir-tjenester, og hvis rene AI selskaper som Palantir ikke klarer å tjene penger på AI så kanskje ikke selskaper som bare kaster AI på veggen og håper at noe fester seg innser at de heller ikke er i posisjon til å klare det.
Husk at 95% av de som investerer i AI ikke klare å få profitt på det, så derfor vil mange få kalde føtter hvis rene AI-selskaper begynner å slite og ikke innfrir.
Og da vil det gå utover NVIDIA, verdens mest verdifulle selskap, og NVIDIA begynner å nærme seg 3 oljefond i verdi…
Synes dette ser veldig risikabelt ut.
Dette er en pest og en plage også i Norge (Som var først ute med dette i 2022). En god tanke og alt dette men enormt fordyrende og enorme dokumentasjonskrav som krever ekstra ikke-produktive funksjoner i selskaper etc. Så dette er jeg helt enig med ham i
Det minner jo svært mye om Dotcom. Det er en revolusjonerende utvikling, det vil garantert påvirket samfunnet ekstremt, men hvem som tjener penger på det er langt fra klart. Utenom Nvidia og TMSC da 
Hvor er dot-com kræsjet?
Måtte bare zoome litt inn
Til slutt spilte det ingen rolle om du kjøpte på 5 eller 0,3, du ble samme hva rik, men det ville nok vært “litt” vanskelig å holde på aksjen gjennom det fallet der. 
mye som ser toppish ut nå, men det tar ofte lenger tid enn man tror før fallet kommer. Har sett dette før og da jeg har gått ut av markedet pga urolig mavefølelse har det ofte gått opp i 6mnd til før fallet kom.
Ja, hvordan kan børsen stige 10 % per år, år etter år, når antall nye jobber ikke gjør det? Mystisk det der.
Kan det ha noe med økt effektivitet å gjøre? Denne gangen kanskje drevet av AI?
Økt pengemende og økt produktivitet:)
Ja, og når man finner slike “korrelasjoner” mellom de amerikanske indeksene og et eller annet i den amerikanske økonomien så kan man også ha i bakhodet at dette er i stor grad globale selskaper, med 40 % av omsetningen, eller noe sånt, fra andre markeder. Disse jobbtallene i den grafen siger ned mot et mer normalt nivå etter post-korona overopphetingen.