Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Nemlig, da er vi jo enige da, algoritmene i AI er hypotese-genererende, og ikke hypotese-testende.

Matematikken i genetiske algoritmer, nevrale nett, self organizing maps osv er ikke annerledes nå enn de var for 25-30 år siden, akkurat som at om 2+2 = 4 stemte i 1995, så er også 2+2= 4 i 2025, intet er forandret. Algoritmene er de samme. Forskjellen er regnekraft.

Min erfaring på 90 tallet, og 2000-tallet var at ledelsen som kjøpte inn systemer, prosessutstyr og måleapparater til overvåking og styring av prosesser, ikke skjønte matematikken her, og de som faglig stod for innspill til investeringsbeslutning undervurderte valideringsutfordringen.
Men prosjektet var kjempegøy, og du verden hvor mange timer vi brukte til modellering og kreative prosesser, de var nærmest hyptotiserende, og vi følte oss kjempe-smarte, og ultraproduktive.

Bedriften jeg jobber i nå har også tilgang til enkle AI-løsninger, og jeg prøver å få flest mulig folk il å bruke det, for det er virkelig en liten assistent i kreative prosesser, og hjelp til å fikse ting. Men folk er ganske treige, og litt stygt sagt bruker litt for mange det til “tullball”.

Jeg mistenker også at mange ansatte kommer til å benytte AI slik skole-elver bruker det til å gjøre hjemmelekser, og leverer ting som til syvende og sist ikke har verdi. Og at kanskje ikke mange nok klarer det du beskriver:

Og blant de som er smarte, tror jeg også mange kommer til å bruke for mye tid, fordi den kreative prosessen føles meningsfull ut, og prøver å få den perfekte hoppkanten, og glemmer at de bytter tid mot penger, og ikke verdi mot penger, og da er det lett å bruke unødig masse tid på å treffe planken perfekt.

Basically er ikke folk noe smartere i 2025 enn de var i 1995, eller i 1965, og selv om AI har masse muligheter kreve det faktisk en god del forståelse og lang læring for å skape verdi.

2 Likes

Du antok at investeringene i AI ville gå ned, basert på antall ledige stillinger som software-utvikler på Indeed sammenliknet med nivået før Covid. Jeg prøvde å argumentere for at det ikke er noen sammenheng der. Det meste av det du skriver generelt om AI er nokså åpne dører som ikke forandrer noe på den innledende påstanden (når du bruker svar generert av ChatGPT til å understøtte et poeng kan man tenke seg at det er ganske konsensus-basert).

Ja, forskjellen er så stor at man ikke bare kan gjøre ting fortere men også annerledes. Da får vi følge med på stillingsmarkedet på Indeed fremover. (At rekrutteringsprosessen kan ha endret seg ganske betraktelig siden pre-korona, særlig innen denne sektoren, er en annen sak. Her kan man f.eks. scrolle ned og sende søknad rett inn til Tesla dersom man har lyst til å jobbe med AI der, i stedet for å tråle stillingsannonsene på Finn
https://www.tesla.com/AI ).

1 Like

Bare for å understreke, det er ikke kjernen i min argumentasjon eller oppsummering av mitt ståsted mtp at AI kan være en stor boble, så ikke bli opphengt i en detalj.

Du skrev et veldig langt innlegg om det:

Og vi kan gjerne diskutere den saken, og følge med på det i utallige innlegg, så feel free.

Poenget mitt er at jeg tror at mange ikke helt forstår at AI er hypotesegenerende, og ikke hypotesetestende, og at det ikke nødvendigvis er slik:

Hadde jeg spurt folk på jobben, hvor de fleste har høyere realfaglig utdanning, så tror jeg ikke alle kan forklare hvorfor nevrale nett, genetiske algoritmer og self organising maps, og matamatikken i det forklarer hvordan man må bruke AI mtp at det er hypotese-genererende og ikke hypotesetestende, og hvor man kan og bør bruke det, og hvor man kan surre bort tid og penger for selskapet man jobber for.

Går jeg en spørrerunde på mandag tipper jeg mer enn 50% ikke aner hva jeg babler om.

Javel, jeg tror de aller fleste kjenner seg igjen i Christians situasjon

så kan det godt hende at du formulerer deg på en slik måte at 50 % ikke aner hva du babler om på jobben.

Er vi fortsatt på Bearfest-tema??

Dette er nachspielpraten som gjør at de fleste går hjem, selv om de tre som er mest drita synes det er utrolig fascinerende og meningsfylt prat :laughing:

4 Likes

Kan vel kalle det nachspiel ja når tråden heter bearfest/2023. Spørsmålet er om “AI er maksimert” som en tidligere profilert bidragsyter her slo fast for over et år siden og vel så det.

1 Like

Det er langt fra maksimert, men mange opplever det kanskje sånn fordi de er så imponert over hva man kan utrette med KI i forhold til for 6 måneder siden.

Tror vi er ytterligere mer imponert om nye seks måneder når vi ser kvantestegene fra okt 2025. Ting går raskt og teite feil lukes stadig bort, men enig rundt begrensninger; man får ikke en fet og velfungerende hjemmeside med Lovable, men den ser bra ut i front.

Det er i back end utfordringene kommer; man må sette ting i riktig arkitektur og koble det opp mot andre applikasjoner og sette opp riktig callback API. Vi er ikke i mål der ennå for å si det mildt, det trengs utviklere som kan sy applikasjoner sammen til et velfungerende verktøy over flere lag og funksjoner.

Jeg tror det er et stort potensial innen robotikk her fremover.

Kanskje ikke helt bank-krise, men forsikringskrise!

Og faktisk en liten milepæl:
image
image

Hadde litt vondt for å tro at det var det “første ever” forsikringsselskapet som ikke klarer å gjøre opp for seg, og publisert på Kinas nasjonaldag attpåtil.

Men sjekket med Cgat GPT:
image
image

Liten mental smell for kinsere som leser dette, for selv om mange kan forestille seg at banker, og annet kan gå konk, så er det få som ser for seg at forsikringsselskap kan lide en slik skjebne.

1 Like

Nå kommer smellen for trump sin toll .

4 Likes

Sjeføkonom i storbanken Citigroup, Nathan Sheets, peker på at bedriftene har tatt mesteparten av tollkostnadene hittil.

Han forteller at dette er i ferd med å snu og at en langt større del av tollregninga snart havner i forbrukernes fang - fra én tredjedel i dag, til rundt 60 prosent innen noen måneder.

Amerikanske importpriser har vel vist dette. At prisen på importerte varer ikke har gått ned, dvs at det er enten importøren eller sluttkunden som har betalt tollen. Iflg kilden over, inntil nå, hovedsakelig importøren, framover hovedsakelig sluttkunden.

2 Likes

Meet Kevin forklarer den sirkulære avtalen AMD har gjort, hvor OpenAI og Nvidia er med, og som virker ganske spesiell mildt sagt.

3 Likes

Lånte penger an mass selvsagt. Som feks denne:

Og hvis det finansieres kreativt slik at ingen kan tape penger, og samtidig ikke tynger Meta så de kan fortsette å bruke penger så er det jo null risiko og alle tjener penger…

Er det et sted AI-bransjen virker å være i front så er det i kreativ finansiering, bare 2 eksempler om man så vidt løfter på dynen.

5 Likes

Tallet er nå 38%, de er altså den relative vekten av de 10 største selskapen på S&P500

EDIT: Jeg mente 40%

2 Likes

Huff ikke akkurat en hyggelig rekord når du ser hvordan det har spilt seg ut tidligere

2 Likes

Spennende tider.
Yardeni tipper S&P til 10.000 før 2030.
Men kan jo droppe til 3000 først og så stige til 10.000 :relaxed:

Vi får selvkjørende biler, roboter som vasker og rydder, briller vi kan prate gjennom.
Digitaliseringen startet i 1960 årene men har aldri gått fortere enn nå. Tror man må være med på kjøret men tåle voldsomme svingninger. Gjelder å finne en metode man kan leve med, uten nervetabletter :sweat_smile:

4 Likes

Are we already in recession?

https://www.facebook.com/photo/?fbid=24313943948246965&set=a.822651034469587

1 Like

Men det kan bli verre:

For det står mer i disse documnetenem i denne linken som jeg ikke har tilgang til:

Men som man kan finne andre steder:

image

I tillegg er utnyttelsesgraden ganske laber:

Alle som har eid en PC, vet at verdien av den PCen går mot null, og på mange måter ganske fort, ikke sånn over 100 år, så i det perspektivet er det jo tallene over interessante.

De fleste av Nvidias inntekter er jo fra datasentere, og ikke fra gamere.

2 Likes

Skrev om de sirkulære avtalene i AI segmentet for noen dager siden, og virker som det har nådd MSM nå

EDIT: lagt til figure fra Bloomberg publisert i dag

image

3 Likes

Antydet i 31. juli at det er verdt å følge med på DXY fremover, fordi begynner dollaren og styrke seg så vil det kunne trekke penger ut av aksjemarkedet.

Og for de som har fulgt med, så har ikke dollaren svekket seg siden den i start april falt fordi markedet mente at “Trumps tariffs” skulle bidra med masse inflasjon, tvert om, etter en “initiell panikk” stabiliserte dollaren seg, inflasjonøkningen kom aldri. Men du kan være trygg på at det er mange som er short dollar nå, så når dollaren teknisk sett ser ut til å bryte opp så må folk begynne å kaste håndkledet og håndtere sine posisjoner så godt de kan:

Har gått gått fort siste tiden gitt:

Og det er et par indikatorer som følger hverandre:

Enten skal renta ned, eller dollaren opp, eller kombinasjon.

Men det viktige er selvsagt at en styrket dollar vil trekke penger ut av aksjemarkedet, og da kan selvsagt AI-boblen poppe.

3 Likes