Rundt 30% av økningen har truffet forbrukerne hittil, en god del utsatt pga lager osv. Det er forventet at 30 prosentpoeng kommer til nå ser neste månedene.
Tror det er postet her eller i makrotråden.
Rasjonalet er:
a) Det ble lagerført masse ekstra varer før tariffene traff
b) Importørene har svelget prisøkningen (det kan man se fordi importørprisene (før tariffer) ikke har gått ned).
Og ja, det blir jo en “one-time-effect” som Powell skriver, med det mener han at X% inflasjon i 2025 ikke nødvendigvis betyr at det blir X% økning i 2026 også. Ikke at den “one-time-effekten” er unnagjort.
Jeg er nok ikke den eneste som mener inflasjonen skal videre opp i 2025.
Forecasters expect inflation to accelerate in the last part of the year as more companies pass the costs of President Donald Trump’s tariffs on to customers.
A survey of professional forecasters called for a the Consumer Price Index to rise 3% over the year in the fourth quarter, an acceleration from 2.9% in August.
Some economists expect inflation to peak in December and then fade in 2026 as tariff-related price hikes cease.
Hvis det økonomiske klimaet svekker seg, så kan det faktisk godt være at den “one-time-effekten” spres utover 2026 også. For brå prisøkninger fører gjerne til at folk reduserer kjøp.
Btw, å si at inflasjonen ikke har gått er jo litt spesielt. Siden tollene ble innført i april til nå, så har inflasjonen gått opp 0,6 prosentpoeng.

Selv om inflasjon ikke er rocket science må man likevel kunne litt basic math.
Hvis inflasjon på månedsbasis (MoM) året før var lav så drar man det med seg inn i neste år på år over år målingene (YoY). Du viser år over år (YoY). Og det som er viktig å legge merke til er at MoM i mai og juni 2024 var veldig lav, slik at selv med normal inflasjon så måtte inflasjonen stige.
Ser man derimot på MoM for hver måned siste 3 år har ikke inflasjonen skiftet noen takt oppover:
Jeg ser intet taktskifte oppover i inflasjonen i perioden april 2025 til august 2025 sammenlignet med hvordan det har vært foregående år.
Men seff, en liten carry over effekt fra de lave månedene april og mai 2024 er der.
Min påstand er at jeg ikke helt klarer å se de store effektene av Trumps Tariffs i dataene, men seff, vi får tall for september den 15. oktober. De er ventet på 0,4%. Og de vil i så fall bringe YoY til 3,1%, og litt seigere materie mtp på inflasjonsfall. På den annen side så må MoM i oktober, november og desember, og januar være på hhv 0,2%, 0,3%, 0,4% og 0,5% MoM for å holde inflasjonen stabil.
Jeg vil si at å gå fra 1,1 prosentpoeng lavere inflasjon vs 2024 i april til 0,4 prosentpoeng høyere inflasjon i 2025 i august er et vesentlig taktskifte. I samme periode i fjor, så falt inflasjonen 0,9%, mens den i år har økt med 0,6%. Det er jo ikke unaturlig å tro at inflasjonen hadde fortsatt å falle uten de sterkt økte tollene.
0,6 prosentpoeng høres jo ikke så mye ut, men når target er 2 og du er på 2,9 og beveger deg feil vei så er 0,6 signifikant.
Hvor mye påvirket tollene importen? Vel, i mars var den på 342mrd, i juni var den på 265mrd, et fall på 77mrd. Nå er den amerikanske økonomien på rundt 2555mrd i måneden, så en økning i toll på 265mrd varer på f.eks. 15% gir ca 40mrd. 40mrd av 2555mrd blir ca 1,5%.
Ofte er det lettere å se hvordan ting henger sammen i en graf enn i en setning.
Min påstand er at jeg har vanskelig for å se at inflasjonen har økt så mye pga “Trumps tariffs”.
At inflasjonen ikke har falt som en stein etter at Trump innførte toll er jeg enig i, men påstanden til mange var altså at inflasjonen skulle øke.
Tysk industriproduksjon ned 4,3%, forventet ned 0,8%
Det er grunnfjellet i tysk industri som synker mest av kategoriene
Litt vel tidlig å forskuttere mtp at varelagrene først må tømmes for varer som ble importert forut for innføringen av tariffene.
Det som kanskje er litt mer synlig mtp “Trumps tariffs” enn at “inflasjonen skyter i været” er at det er kjærkomne inntekter til den amerikanske staten, som Trump kan bruke til å tette budsjett-hull eller bruke på politikk han har lovet velgerne.

Underskuddet var på ca 150 mrd i måneden, så 22 mrd er jo en solid nedgang i underskudd. Spørsmålet blir hvordan det går med inntektene.
Norsk profilert hedgefondsforvalter 15 april 2025….
Meanwhile……
Fatter ikke hvorfor folk skal være eller bli så skvetne bare fordi markedet er urolig noen uker.
Nå bør investorene snart lære seg at hvert år faller markedene stort sett 10 - 15 % fra en midlertidig topp, før det henter seg inn igjen og ender med nok et godt år med verdistigning. Hva er det man oppnår med det?
Rentes renteeffekt; gode penger vokser videre sammem med akkumulert avkastning og doblingen kommer raskere enn de som prøver å time de korte svingningene.
Dette er vel en inntekt?
Ja, men hvis du har 150 mrd i underskudd og øker en inntekt med 22 mrd, så har du redusert underskuddet?
Hvis familien går med 15 000 kroner i underskudd i måneden, er det likevel en god strategi og ta grep som reduserer underskuddet med 2 200 kroner i måneden sammenlignet med å ikke gjøre det, selv om det betyr at man må droppe litt shopping.
Det funker så bra at neste logiske skritt blir å heve satsene ytterligere 
Ekstremt spennende lesning, takk
Er nok der jeg merker at AI stopper opp med å være nyttig. Når jeg vil ha den til å lage noe veldig spesifikt, så klarer den det rett og slett ikke bra nok til å være verdt tiden. For å få bra nok svar må jeg nesten finne ut av svaret og gi det til den for at den skal gi det tilbake til meg.
1 eksempel:
Jeg har spilt et spill som heter ARK: Survival Evolved i tusenvis av timer, og kan mye mer enn det som finnes på nettet om hva som fungerer i spillet. (Det er et online 24/7 overlevelsesspill, alle mot alle, alle kan ødelegge for deg når du er logget av osv.) Jeg kan med en gang se om noe ville hatt god eller liten sjanse for å fungere i praksis.
Jeg ga AI oppgaven å gi meg den beste måten å vinne i spillet alene. Jeg måtte lede den hele veien til mål, men fikk den til slutt til å oppsummere en relativt godt fungerende strategi. Men da måtte jeg påpeke alt som var feil med alle forslagene den kom med, og så og si gi den en fungerende løsning med t-skje.
Når det er sånn, så er det lite relevant å bruke til å finne den beste løsningen, fordi man må ha forståelsen/erfaringen selv for å kunne bruke den. Men hadde jeg spurt om den hadde forslag til forbedringer på strategien hadde jeg fra før så hadde jeg nok fått masse alternativer som kunne testes ut. Og jeg tror det er der den fungerer best. Dro aldri koblingen til hypotesegerering mot hypotesetesting, men det gir jo seg selv egentlig av dette eksperimentet. Tror jeg har tenkt feil om AI.
Med litt mer folkelige ord er AI en venn som kan foreslå forbedringer på ting som er godt beskrevet, kan generere ideer og forslag til løsninger, men den ser ikke tingene som en erfaren bruker vil vite av erfaring med hva som fungerer.
Her fortsetter nachspielet, Ai er mer enn å spørre chatgpt om hjelp og tips. Et annet eksempel, så enkelt som jeg greier å lage det, hvis man skal lage f eks 10 ulike, relativt amorfe stålplater med minimalt sløsing av materialer fra et tilgjengelig lager av rektangulære stålplater. Hvilken stålplate velger jeg og hvordan kutter jeg? Ved evolusjonære algoritmer kombinert med dagens regnekraft får man et forslag som en arbeider med all verdens erfaring ikke vil klare å hoste opp like fort. Da sparer man tid og penger. Et menneske ser fort om forslaget er på jordet eller ikke, hvis man bruker det på en god måte.
Hvis man spør chatgpt om det er en kausal sammenheng mellom x og y må man vite hva man får og hva det er bygget på, å for å kunne det må man kanskje vite svaret på det man spør om fra før.
" Making the Most of Every Sheet
AI doesn’t just help with the machine; it also helps plan the work. It can determine the optimal way to cut and shape each sheet of metal with minimal waste. That means more parts per sheet, less material thrown away, and significant savings over time."
Et veldig godt eksempel på hvor AI fungerer svært bra. Spørsmålet er om de gigantiske investeringene som nå gjøres har dette og lignende som businessmodell? Jeg tror ikke det?
Dette er ikke noe som krever “uendelig” regnekraft slik som det blir satt opp i datasentre verden over. Dette tipper jeg er en relativt grei oppgave for dagens tech uten store investeringer.
Dvs at AI er ekstremt nyttig, men man kan ikke ta all verden for tjenesten…
Ja, dette var det enkleste eksempelet jeg klarte å finne på. Alle er vel enige om at noen kommer til å tape svimlende summer på dette. Altman sier at det er mye feilallokering av kapital og Bezos kaller det “a bubble, but a good bubble”, dvs mange kommer til å tape penger men samfunnet vil tjene på det ( og verden går videre).
Altså, det er jo dot-com all over again, og akkurat som dot-com førte til enorme endringer og til slutt enorme gevinster, så var det noen som tapte store summer fordi de veddet på feil hest. Sånn antar jeg det vil være her også. At samfunnet ender opp med store effektivitetsfordeler.