Tror det er postet her eller i makrotråden.
Rasjonalet er:
a) Det ble lagerført masse ekstra varer før tariffene traff
b) Importørene har svelget prisøkningen (det kan man se fordi importørprisene (før tariffer) ikke har gått ned).
Og ja, det blir jo en “one-time-effect” som Powell skriver, med det mener han at X% inflasjon i 2025 ikke nødvendigvis betyr at det blir X% økning i 2026 også. Ikke at den “one-time-effekten” er unnagjort.
Jeg er nok ikke den eneste som mener inflasjonen skal videre opp i 2025.
Forecasters expect inflation to accelerate in the last part of the year as more companies pass the costs of President Donald Trump’s tariffs on to customers.
A survey of professional forecasters called for a the Consumer Price Index to rise 3% over the year in the fourth quarter, an acceleration from 2.9% in August.
Some economists expect inflation to peak in December and then fade in 2026 as tariff-related price hikes cease.
Hvis det økonomiske klimaet svekker seg, så kan det faktisk godt være at den “one-time-effekten” spres utover 2026 også. For brå prisøkninger fører gjerne til at folk reduserer kjøp.
Btw, å si at inflasjonen ikke har gått er jo litt spesielt. Siden tollene ble innført i april til nå, så har inflasjonen gått opp 0,6 prosentpoeng.

Er nok der jeg merker at AI stopper opp med å være nyttig. Når jeg vil ha den til å lage noe veldig spesifikt, så klarer den det rett og slett ikke bra nok til å være verdt tiden. For å få bra nok svar må jeg nesten finne ut av svaret og gi det til den for at den skal gi det tilbake til meg.