Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Jeg tror kanskje du tenker feil om energibruken når du antyder at den går ned, fordi brikkene vil bruke mindre energi per kalkyle.
Det som ofte skjer er at om man får gjort en 10 ganger kalkyle til halv pris så gjør man en 30 ganger kalkyle og bruker 50% mer energi.

Men hva får man av merverdi?

PC-en jeg hadde for 30 år siden hadde vel en milliondel av regnekraften av dagens PCer, men hvor mye merverdi har den?

Annet eksempel, har god plass hjemme, og flere yttervegger, likevel skrur jeg på varmeovnen 1 måned senere enn før.

Min teori er at det har mer med et par gaming PCer som går døgnet rundt enn klimaendringer.

Jeg tenker nok først og fremst på softwaren. Eksemplene til Ravioli på steder hvor AI virkelig hjelper er applikasjoner hvor det ikke er noe poeng å hive på mer regnekraft. Svaret er ikke open-ended.

https://www.reuters.com/markets/europe/german-exports-fall-unexpectedly-august-2025-10-09/

Nøkkelord: «unexpectedly»

Forventet export eksportvekst på 0,3%, realitet eksporttallene på 0,5%

1 Like

On a year-on-year basis, exports to the US plunged by 20%, underscoring the long-term strain imposed by tariff policies.

Det er jo ganske dramatiske tall.

3 Likes

USA-tallene er elendige for Tyskland, men totalt, så er det ikke store endringen:

Total exports amounted to €129.7bn, down 0.5% from July and 0.7% lower than in August 2024.

Imports stood at €112.5bn, marking a 1.3% monthly decline but a 3.5% rise year-on-year.

1 Like

Jamie Dimon says there’s a 30% chance of a correction. ‘I’m far more worried than others.’

1 Like

Full krise
image

1 Like

Det er jo litt interessant hvordan man leser data. Jeg leser dette som at tysk eksport til USA har falt kraftig, noe som førte til et skarpt fall i tysk eksport totalt. Trenden har snudd og handelsoverskuddet har vært på vei oppover i to måneder.

As a result, the trade surplus increased to €17.17bn in August 2025 — its second consecutive monthly gain.

However, compared to the €21.9bn surplus recorded a year earlier, this represents a 21.6% annual contraction.

Sånne handelstall spretter opp og ned fra måned til måned, akkurat i dette tilfellet med USA har det vært mye front-loading. Ikke noe jeg legger noe særlig vekt på.

1 Like

Det er Yoy tallene som er stygge?

De spratt like mye opp og ned måned for måned for ett år siden også? F.eks. for biler er produksjonen opp 2 % YTD jan-sep 2025 sammenliknet med 2024. Eksporten er på samme nivå. YTD er variasjonene mye mindre i prosent enn for enkelte måneder isolert sett. Sånn er det med mye slike makrotall, mye støy.

Sånn ca når fellesferien startet:

image

Nå, og det er fortsatt et par rentemøter til…:

Seriøst, kaller du dette for støy?

Shipments to the country dropped 20% from a year earlier

Samtidig, dette fallet skjedde jo ikke fra juli til august, men over flere måneder. Hver av dem kanskje litt støyete?

1 Like

disse 20 % er aug 2025 sammenliknet med aug 2024%? Det er to enkeltmåneder, akkurat som juli 2025 vs aug 2025. Sjekket for “morro skyld” 6 mnd fra aug 2024 vs 6 mnd t.o.m. aug 2025. Litt lavere i den siste perioden, sikkert mye på grunn av toll (78 vs 75). Men var f.eks. høyere i juli 2025 enn i pre-toll desember 2024 og januar 2025. Sånn sett betrakter jeg overskrifter med 20 % som støy, og ikke noe som investorene på den tyske børsen legger særlig vekt på (jfr. DAX40 i ATH over), men de som greier å bruke denne infoen til noe matnyttig må jo bare gjøre det.
Masse front-loading tidlig i 2025 såklart, og ikke så rart at det blir roligere etterpå? image

Indeksen landet på dobling siste tre år i dag faktisk.

I februar og mars ja? Også bratt ned i april, men august er altså den dårligste måneden siste 12 måneder.

Despite a historic rise in tariff revenue, the deficit was the same in the year ended Sept. 30, 2025, as the previous year. That is largely because the main drivers of spending kept rising: social programs, including Social Security and Medicare, and interest on the public debt, which topped $1 trillion by one measure for the first time.

As a share of gross domestic product, the deficit did shrink slightly to about 6% in fiscal 2025 from 6.4% in 2024

https://www.wsj.com/economy/federal-budget-fiscal-2025-e8d21595?mod=mhp

Nå skjønner jeg ikke om det er den tyske eller den amerikanske økonomien dere er opptatt av. Disse “dramatiske” tallene gjaldt august. For Tysklands del er det ikke så viktig hvem som kjøper varene. Vi er nå i oktober. F.eks. viser tallene for september en kraftig økning i bilproduksjonen. Sånne ting blir litt tilfeldig fra måned til måned, derav sånne artikler blir betraktet som “makrostøy”.

3 Likes

Det går ikke dritt i Tyskland, det er bare det at det ikke går så mye oppover heller:

Real GDP vekst på 0,8% i løpet av 7,5 år er ikke veldig imponerende, vil jeg hevde.

Og ser man på demografien er vil svært mange tyskere gå av med pensjon de neste 10 årene:

Snitt pensjonsalder er 65 år, i tillegg er det i aldersgruppen 55 til 65 år nesten bare veltilpassede etniske tyskere, mens det er større spredning i feltet på de som erstatter disse arbeidstakerne.

Det er all grunn til å tro at de 8 siste årene vil ha hatt adskillig bedre økonomisk utvikling i Tyskland enn de neste 8 årene vil få.

Næ, men den det er ikke bearish heller?

@Ravioli you win :sweat_smile:

Det kommer litt an på utgangspunktet. De er høyt oppe på lista for bnp per capita. At land lenger ned på lista har høyere vekst er til det beste for alle. Mange spennende selskaper i Tyskland synes nå jeg.

1 Like

Befolkning har økt 1.1% siden 2017 så real GDP per innbygger har da falt bitte litt.

Problemet med null vekst siste 8 år, og trolig en grei nedgang neste 8 år er at forpliktelsene man har lovt seg fordrer vekst.

Budsjettunderskuddet har ligget på nesten 3% siste 5 år, og i det ligger en antagelse om tilsvarende vekst en gang i fremtiden .

1 Like