Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Det kommer litt an på utgangspunktet. De er høyt oppe på lista for bnp per capita. At land lenger ned på lista har høyere vekst er til det beste for alle. Mange spennende selskaper i Tyskland synes nå jeg.

1 Like

Befolkning har økt 1.1% siden 2017 så real GDP per innbygger har da falt bitte litt.

Problemet med null vekst siste 8 år, og trolig en grei nedgang neste 8 år er at forpliktelsene man har lovt seg fordrer vekst.

Budsjettunderskuddet har ligget på nesten 3% siste 5 år, og i det ligger en antagelse om tilsvarende vekst en gang i fremtiden .

1 Like

Mange andre land hvor det står dårligere til der.

Over tid er det problematisk at børsen stiger mye mer enn GDP, det pleier å ende opp i en krise til slutt.

1 Like

Nemlig, hvis kaka ikke vokser, eller blir mindre, så kan ikke alle få større kakestykker, eller flere smuler.

Vanligvis løser det seg ved at de få som får kakestykke beholder sitt kakestykke, eller får litt større kakestykke, mens de som har noen smuler ender opp med en smule, da går matten opp, selv med mindre kake.

1 Like

Nyere forskning har vist at dere har valgt feil hobby.
r>g

Kjedelig å sette seg i en posisjon slik at været bestemmer om man får en ekstraregning

Ofte føres det ikke statistikk over ting som er ubehagelige og “komplisert”, men danskene gjør det, og selv om denne er noen år gammel, så er den relevant, pga av det jeg har gulet ut, og det er grunn til å tro at det ikke er så annerledes i Tyskland.

image

3 Likes

Trump skriver på sosiale medier og børsene raser. VIX opp 28%. Olja ned nesten 4%. Blir gøy å se Oslo børs på mandag dersom dette holder seg.

2 Likes

Dette kan være starten på noe større. Har en følelse av at «alle» har trodd de skulle klare å ri oppgangen og komme seg ut i tide. I så fall kan det bli trangt i døra og stor nedside.

https://www.marketwatch.com/story/bond-market-flashes-signs-of-worry-over-shutdown-induced-economic-damage-2b17760e?mod=bulletin_ribbon

4 Likes

Dette dog er rimelig bearish, for hvis det blir gjennomført, v så vil det føre til store forstyrrelser, på linje med covid-19.

6 Likes

Toll er kjedelig for de landene som eksporterer mye til verdens største konsumenter:

Bjørnene sitt 87 forsøk siste årene på et krakk? Skal det lykkes endelig?

3 Likes

Altså, jeg var ikke veldig bearish tidligere, men nå må jeg innrømme at jeg synes det ser ut som ting balanserer på en knivsegg.

Jeg har redusert i en oljerelatert aksje, men hovedaksjen min får forhåpentligvis masse forsvarskontrakter, så sitter godt lastet der.

Problemet mitt er at forrige gang jeg skulle unngå en resesjon, så solgte jeg kitron på 10kr, aksjen falt til 7kr, jeg kjøpte og solgte igjen på 8kr. Så gikk den til 60 kr uten meg. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit altså, startet å kjøpe kitron på 1,74, så jeg fikk med meg litt kitron tog jeg også. Bare at det var med veldig lite penger. :sweat_smile:

7 Likes

Godt jeg fikk litt glede av Kitron toget selv :sweat_smile: tror absolutt mulighet for at det smeller litt, men har aldri tro på meg selv at jeg klarer å være rasjonell nok med 25% kontanter at jeg ikke feiger ut om markedet er ned 10-20% og venter på 5% nye prosent før jeg går inn. Med dagens syke tilstander med trump så legger han ut en truth social melding når kompisene sine har hamstra nok for at de skal tjene billions of billions…

2 Likes

:taco: nyheter

What? Bitcoin ned 13 %?

Det som er den trygge havnen :joy:

5 Likes

Nå ser det ut til at det vil løsne for Bear.

2 Likes

Stygt fall ja, men kan virke som mye er hentet inn igjen allerede.

Men eksisterer det virkelig noen som ser på Bitcoin som en så trygg havn at de tror den ikke kan falle i verdi? :joy::joy:
Historien viser jo noe helt annet.

3 Likes

I alle fall inntil han snur 180 grader igjen innen Gud vet hvor kort tid.

4 Likes