Begge må jo snu, er jo ikke som om Trump var den som startet det denne gangen. Poenget ditt står da, det blir ikke noe trigger for resesjon hvis de gjør en avtale.
Avtale kommer vel før 1. November. Han flink på “ankring”… så markedet plutselig godtar en litt lavere sats enn 100 %
Avtale eller ikke avtale, så smeller det vel straks i midtøsten. Jeg forventer snarlig krig med Iran hvor USA er direkte involvert. Siste jeg hørte er at de har evakuert mange av sine baser der nede, og det er vel det siste de gjør før det smeller. Lurer på hvordan det blir med olja og børsene denne gangen, sist gang gikk det jo greit nok - magefølelsen min er at det blir verre denne gangen.
Det snakkes om AI-boble.
Men hva med boligboble?
https://www.longtermtrends.net/home-price-vs-inflation/
Og hva med kryptoboble?
Charli Munger kalte Crypto for «rat-poison-squared», at det i realiteten har en verdi på ca. 0,00
Helt klart at vi er på kanten nå.
Tenk om de hadde investert når de begynte å kalle de for rottegift. Enorm gevinst de kunne hatt. De var også skeptiske til både google (alphabet), amazon, microsoft og apple-aksjen. Apple-investeringen ble riktignok en suksess, men ble gjort sent.
I stedet investerte de med tap i IBM og noen komplekse produkter i Alibaba f.eks.
Poenget er at tar man mer riktig enn feil så tjener man penger, spess om de store veddemålene går riktig vei.
Jeg kan ikke helt se greia med hvorfor Buffett og Munger (før sin død) skal være eksperter på krypto bare for de har vært dyktige med aksjer.
Disse har i det minste en inntjening man kan regne på. Hva er PE for crypto?
Jada, crypto har steget enormt og jeg skulle gjerne ha vært med. Men jeg har vanskelig for å tro at alle bare kan slutte å jobbe og heller kjøpe coins og bli rike.
Jeg tror heller det er et tegn på at vi befinner oss i en boble som er større enn både 2000 og 2008, og dermed enda større nedside.
Er på ingen måte uenig i noe av det du skriver der 

Nå var jo ikke Munger og Buffett fan av de selskapene der heller.
Så poenget var bare hvorfor det er så mange som hører på disse karene når det gjelder krypto. De forstod jo ikke tech-bølgen heller før appleinvestringen da. Buffett har vel sagt selv at han ikke klare å bruke en pc til så mye mer en å spille bridge. Så for egen del ville jeg kanskje ha spisset ørene mer når noen med kunnskap uttaler seg.
Men jeg er heller ikke en som tror at det bare er å kjøpe coins så slutte å jobbe. Det blir jo et pyramidespill pr nå, men det kan vare lenge. Verdien vil vi etterhvert hvor man ser hvor mye bedrifter vil spare på å bruke teknologien. Da kan man kanskje regne seg frem til en pris pr prosjekt. Kryptoprosjekter har inntekter allerede idag. Men kanskje ikke allverdens mot bedrifter enda.
Er også åpen for at Btc kan gå ned mot nullen når bedrfiter osv ser hva man faktisk kan bruke blokkjeder til og at det burde være quantumresistent. Kanskje protokollen blir endret og det bare fortsetter, hvem vet 
Det var alt som skulle til før cryptobros konkluderte med at d er trygt nå
tror ikke dette er så fort over. Kina vender ryggen til her
Er jo helt flott for business og capex at man ikke har noen form for stabilitet.
Dette hedges perfekt med VIX.
Kjøp på 15 - 16, selg ved 21 eller høyere.
Kjør 3x på den og du har 70 - 80 % i foret hver gang. Det er tilnærmet risikofritt å kjøpe VIX på 15 - 16, så gearing der er genialt.
Da er det bare å vente til neste gang markedet ikke ser fare på himmelen og repeat.
Den er også verdt å snu på 40 eller høyere, men det skjer ikke så ofte.
Med VIX’en ved siden av longportisen er alle bevegelser like gøy. Blir ca fire - fem sånne drag pr år.
Jojo, folk som er flinke på aksjemarkedet har sikkert god nytte av dette.
Bedriftsledere som skal budsjettere for investeringer i 2026-2028? De bare gunner på med investeringer og så bare kjøper girede vix futures?
Nei, det er jo et godt poeng, jeg var nok litt selfish der og de fleste bedriftseiere jeg kjenner er ganske så tungt inne i aksjemarkedet, så litt topic er det jo 
https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/169476
Den nederlandske regjeringen har tatt kontroll over halvlederprodusenten Nexperia, som eies av kinesiske WinTech Nano Suzhou, for å sikre at databrikkeproduksjon forblir tilgjengelig i Europa.
Tiltaket markerer første gang Haag bruker den såkalte Goods Availability Act, som gir myndighetene rett til å gripe inn når «kritisk teknologisk kunnskap og kapasitet» trues.
Knallsterk USA-vekst | Finansavisen
Knallsterk USA-vekst
Full stans i jobbveksten, nedstenging av offentlig sektor og et ras av toll-hevinger til tross: Amerikansk vekst overgår alle forventninger.
Jerome Powell sa under sitt FED møte at “Beveridge curve normalisation may be starting”, det er et kodeord og redflag for RESESJON.
Han sier han er ferdig ned QT, det er å skru av støvsugern (QE = money printer, QT = støvsuger), så det er snedig måte å lette på trykket uten å love noen ekstra rentenedsettelser.
For ordens skyld, så har man surret rundt alle andre steder en på beveridge curve, så når vi er på den så er arbeidsledigheten i ferd med å skyte opp.
Så vi kan fort går fra slik det er i dag i US jobmarket fra “some hireing and some firing” til “no hireing and a lot of fireing”.
Det er et grep som trolig vil gi børsen litt luft under vingene (som i en fallskjerm) frem til jobbdataene kommer i månedene fremover, og deretter kan hva som helst skje (som uten en fallskjerm).
Overraskende stop av QT, burde signalisere løser finanspolitik og stigende renter, men rentene faller litt de også. Kan bli mer etter hvert.
Spennende å se om man tenker bissniss as usual eller om markedt klarer å sniffe ut hva Powell forsiktig prøver å slide ut her.
Første chunk med litt ordentlige makrodata kommer på torsdag, ser det ut til.