Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

https://www.techinasia.com/news/peter-thiel-sells-entire-nvidia-stake-despite-ai-bubble-fears

« Peter Thiel selger hele Nvidia-andelen til tross for frykt for AI-boble»

Selger nvidia på tross av ai boble frykt, ironisk nok er det nok en ai-generert overskrift, den henger jo ikke på greip. :face_with_monocle:

5 Likes
2 Likes

Er vi i en boble når så mange har «boble frykt»?
Tenk om vi er i en periode med raskere teknologiutvikling enn noengang før, og at den bare blir raskere og raskrere…….

1 Like

Morgan Stanley ute med ny analyse på US. Forventer 16 % oppgang på indeksene gjennom 2026.

Morgan Stanley løfter kursmålet for S&P 500 til 7.800 de neste tolv månedene, opp fra dagens 6.700. Det tilsvarer en potensiell oppgang på rundt 16 prosent fra dagens nivå og meglerhuset mener at markedet står foran en ny og bredt forankret opptur.

«Vi tror et nytt bullmarked og en rullerende oppgang begynte i april, noe som betyr at vi fortsatt er tidlig i syklusen», skriver sjefstrateg Mike Wilson i en fersk analyse ifølge Marketwatch.

Meglerhuset og banken venter at bedre økonomiske utsikter, skattekutt, deregulering og en mer støttende pengepolitikk vil løfte inntjeningen i selskapene.

3 Likes

Det var kanskje et retorisk spørsmål, men ja det vi ser nå er helt klart en boble. Spørsmålet er selvsagt hvor i boblen vi er nå, jeg tror vi er veldig sent i boblen, men jeg har flere bein å stå på hvis jeg tar feil.

4 Likes
3 Likes

Welcome to the danger zone :warning:

Luften pyser ut av bitcoin nesten ubemerket 92500

Greit å ta noen chips av bordet, men ikke vits med full exit.

SOFR var ikke så halvgale i går (fredagens tall) 3,95% ned 4,00% på torsdag.
Ser også at EFFR, som er mye mindre en 3 trillioner SOFR-markefet blippet opp et basispoeng til 3,88% i går, og nærmer seg IOBR på 3,90%, men EFFR er usikret.
Mange tegn til likviditetsproblemer, og Bitcoin ned vil jeg tenke er et tegn på at mange faktisk må ha cash.
Ser at Bitcoin nå er 89k-nivå.
Bitcoin ned 30% snart siden ATH i starten av oktober.

Et sunt tegn i min verden…

Få de dumme pengene ut av spekulasjon og sett de heller i selskaper som skaper noe.

7 Likes

Den samlede markedsverdien for alle kryptovalutaer er i dag rundt USD 3,68 billioner ifølge CoinGecko. Altså: rundt 37 200 milliarder kroner eller 2 oljefond.

Mange vil føle seg fattigere og redusere handel hvis disse verdiene forsvinner i løse lufta. Tulipaner var i det minste til pynt.

Min idé om Bitcoin er at det er digitalt gull. Og at det som gull er oppbevaring av energi. Og siden prisen på gull (i alle fall før det dro av skikkelig i år) har ligget på marginal produksjonskostnad for de 10 dyreste gruvene i verden så bør prinsippet være det samme for Bitcoin, dvs kanskje 60- 70 000 dollar. Mao skulle en likviditetskrise og behov for cash bli imminent så blir til og med jeg Bitcoin-eier hvis prisen skulle gå under 60 000 dollar.

By the same token, no pun intended, så har jeg heller ingen tro på «gold to the moon», og kan godt se for meg at også gull vil falle i et scenario hvor «people are scrambling for cash»

Vel, i motsetning til gull, så går mining difficultyen ned når prisen går ned. Mao, kollapser prisen på bitcoin, så kollapser prisen på å utvinne bitcoin. Så ideen din stemmer ikke.

7 Likes
3 Likes

For meg er krypto en spekulasjonsindikator, når krypto faller er det et tegn på lavere risikotoleranse.

Høy risikotoleranse er det som holder markedene oppe generelt, men nå ser det ut til å snu nedover

8 Likes

Det er kanskje først NÅ man da skal shorte indeks?

1 Like

Timing er vanskelig så jeg har gjort min egen variant med fordeling mellom PM, cash og bear - det har fungert veldig bra med 100% avkastning på gull og sølvgruver, 2-3% på cash og -6% på bear (-16% om jeg hadde sittet i ro men litt bedre for meg pga trade ved forrige dipp)

2 Likes

Akkurat som gull kommer det flere miners når prisen på elektrisitet (energi) går ned.
Akkurat som gull, og i motsetning til stort sett alle varer, så er mesteparten av Bitcoin i verden utvunnet før siste år. F.eks. ble det utvunnet 218 tusen Bitcoin i 2024, mens det før 2024 eksisterte 19,8 millioner Bitcoin.
Mao produksjonen av Bitcoin var i 2024 1,1% av verdens beholdning.

Verdens gullbeholdning er på 218 tusen tonn, mens verdens utvinning per år er litt over 3000 tonn, slik produksjonen av gull, som i Bitcoin er liten ift beholdningen.

Viktigste innsatsfaktoren i Bitcoin mining, som i gullgruvedrift er prisen på elektrisitet eller energi.

Mao billig elektrisitet gir flere minere, hash raten øker og difficulty øker. Da kan flere minere være on line, flere can joine og minere som før var lønnsomme blir lønnsomme.

Så selv om ikke protokollen ser på elektrisitetskostnaden, så gjør definitivt minerne det, fordi de er rasjonelle aktører.

Og i gull er det altså slik at prisen på gull normalt er marginalkost av verdens 10 dyreste gruver, hvor energi er viktigste innsatsfaktorer.

Jeg tenker at det blir det samme for Bitcoin.

Hadde prisen på gull falt til 1% av dagens verdi, så hadde alle gullgruvene lagt ned.

Hvis prisen på bitcoin faller til 1% av dagens verdi, så hadde nok minere falt fra til at difficulty settingen hadde blitt justert slik at bitcoin minere fikk dekke utgiftene sine. De hadde da brukt mye mindre strøm enn dagens minere gjør, så du klarer deg med færre.

3 Likes