Økende arbeidsledighet er en sikker resesjonspredikator
Ganske stor kontrast når det nå svinger rundt 0 mot et år siden da 221 tusen nye jobber ble skapt på månedsbasis
Merk de siste tallene er ikke med her ennå
Men ikke veldig presis akkurat. Nå har arbeidsledigheten i USA vært på vei opp i 2 år sammen med børsene.
Eller som her, hvor nedgangen på børsene startet lenge før arbeidsledigheten gikk opp
For å si det sånn, de er ikke akkurat helt i synk. Unemployment | Recession Chart, as a stock market indicator
Noe skyldes nok deportasjoner. Men generelt tror jeg man må se en relativt rask stigning i arbeidsledigheten for å utløse frykt. Selv om ledigheten har steget er den fortsatt lav i historisk sammenheng
Rentene er på vei ned verden over ser det ut til.
0,25% YOY, er god fart mot deflasjon når YoY var 1,54% i september og 4.26% i januar.
Ja, og når immigrasjonen stanser, så går også kravene til jobbskapning ned for å holde samme sysselsetting, logisk nok.
This combination—slower job growth and a slight rise in unemployment—makes sense if the breakeven threshold has indeed fallen. The economy is still adding jobs, but fewer of them are needed to avoid a sharp increase in the unemployment rate.
A lower breakeven employment growth rate has important implications for how one interprets monthly jobs reports. The lower bar means that even modest job gains could be sufficient to maintain or reduce the unemployment rate, provided immigration remains at lower levels. If the economy only needs to add 50,000 jobs per month to keep unemployment stable, then monthly gains of 75,000 or 100,000 represent meaningful positive news.
Kina ligger litt bakpå når det gjelder kvalitetskontroll.
Som Newsweek skriver så er det alltid en forklaring om naturkatastrofer etc, men det er neppe hele forklaringen på hvorfor kineserne er uheldig. «Tofu-bygninger» er et begrep av en grunn.
Når de mest opplagte prosjektene allerede er bygd så er det klart at mer risikable prosjekter settes i gang, særlig fordi man ønsker å holde den økonomiske veksten oppe.
Men man ender med å gjøre vondt verre.
Authorities believe that cracks in the nearby mountainside — likely caused by water accumulation from a nearby reservoir — played a major role in the incident.
Stort land, mange broer, shit happens?
2018 hadde vi en demning som brast.
https://www.nrk.no/vestland/slik-var-dramaet-for-demningsbristen_-kan-du-forberede-en-forklaring-pa-at-dette-kunne-skje_-1.14194123
2024 bro kollapset
2019 bro kollapset. For mye vann. Litt som broen i Kina.
For ikke snakke om denne:
BREAKING: The US House of Representatives will vote on a bill to officially end the 43-day government shutdown at 7 PM ET today.
Noe spesielt synes jeg…
Får håpe det tenkes litt nytt annet enn subsidier. Ny industri i Norge ? Ut av eøs? Toll på europeiske varer? Ikke holdbart å betale masse for frihandelsavtale og så skjer dette? Hva blir det neste?
Flere enn meg som tenker at et ras av data (etter gjenåpning i USA) kan gi en korreksjon?
Hmm
Han har vel nærmest blitt sett på som en gud i denne tråden.
SOFR på 4-tallet igjen
https://www.newyorkfed.org/markets/reference-rates/sofr
SOFR IOBR spread positiv siden 9. oktober, 30 dager moving average stigende og 2 siste avlesninger over 30dma
All aboard! 
På et grønt tog i usa?
Et grønt tog som snart krasjer inn i en vegg
Synes ikke dette hastemøtet innkalt av FED får særlig mye oppmerksomhet eller omtale, jeg måtte aktivt lete det opp. Jeg mistenker at det har med Peter Pan å gjøre, som jeg skal forklare til slutt.
Men først, hastemøtet handler selvsagt om SOFR, som jeg ikke får lest noe om på velrennomerte nyhetsformidlere som Reuters fordi de formidler det så tørt de bare kan:
Men Financial Times har en pay wall
https://www.ft.com/content/395f92e2-85f2-45f7-b140-5ee9ac689bc3
Selv om man på søket kan få en ide om hva det dreier seg om:
Men leter man litt så finner man ut hva FED sitt hastemøte dreier seg om, link uten pay wall:
https://www.cryptopolitan.com/new-york-fed-calls-top-wall-street-banks/
Som artikkelen referer, så var det dette FED prøvde å adressere ved forrige rente-møte å signalisere end of QT, samtidig mindre sjanse for rentekutt 1. desmeber:
Men som jeg også antydet, kanskje det ikke er nok med speil og røyk fra Jerome Powell.
Og SOFR er viktig (“Traders watch those rates like hawks”).
Husk at selv SOFR-raten bare er 50 percent median av hva banker som trenger cash over natta betaler, noen betaler mer, slik det antydes av John Williams.
Så når FEDs rente-vindu nå er på 3,75% til 4,00% er det ikke bare et problem hva medianen er, men også at noen må betale en god del mer:
Det er også slik at så lenge SOFR minus IOBR er positiv så er det tydelig tegn på likviditets-problemer, og vedvarende problemer er kjedligere enn bare spikes så at 30 dma beveger seg oppover er dumt.
Alle spikene før juli 2025 har vært “window dressing” i sammenheng med måneds, års og kvartals-slutt.
Problemet er at Powells viktigste oppgave er å fungere som Peter Pan, make you belive, for det er egentlig begrenset hva man kan reparere med pengepolitikken. Systeet fungerer fordi man tror det fungerer, og Japans finansminister forklarte det godt i 2015:
Blir faktisk litt spennende å hva SOFR kommer inn på for fredag 14.11, for tallene kommer først på mandag 08:00 ET (Eastern time), og om 1) markedet sniffet ut dette “sudden and clsoed door”-møtet, og 2) om det drar SOFR oppover.
Kan selvsagt roe seg ned, men kan dra seg skikkelig til også.