Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

1,4%-poeng er jo en 4,62% økning i dette tilfellet:)

I tillegg er det vel trenden i slike undersøkelser som betyr mest vil jeg tro?

3 Likes

Trenden er ganske klart opp og har vært det en god stund

Samtidig, så har lønnsomheten falt, og fallet aksellererte siste kvartal. Vi skal faktisk tilbake til 2022 for sist gang lønnsomheten hadde økt siste 12 mnd.

ref: https://www.norges-bank.no/contentassets/8e01aac602574dbc9d62b589455ac72d/forventningsundersakelsen-for-norges-bank-4.-kvartal-2025.pdf?v=19112025121900

4 Likes

Tipper ny ATH før jul :sunglasses:
AI har knapt startet. Langt igjen til toppen

USA ned for øyeblikket.
Det hadde jeg virkelig ikke trodd etter Nvidia :face_with_monocle::thinking:

1 Like

Minutter senere:

Har Powell eller Trump plapret et eller annet?

7 Likes

Å være på børs nå er ekstremt risikabelt, bare sats det du har råd til å tape

2 Likes

Til forskjell fra å sitte bear indeks? :sweat_smile:

1 Like

Jeg har fordelt mellom bear, PM og renter

1 Like

Markedet forventet et resultat for siste kvartal på 54,9 milliarder dollar, og de leverer 57,1 milliarder dollar, og markedet reagerer med å sende kursen…

ned.

Ikke mye, men aksjekursen gjenspeiler forventninger, og hva er det Jensen Huang forventer:

Jensen Huang sier 65 milliarder dollar pluss minus 2 milliarder for 4. kvartal, så skal vi dømme etter hva markedet innerst inne tenker så må vi nok over 70 millarder dollar for at Nvidia ikke skal falle etter 4 kvartal.

Jeg tenker at Jensen Huang har relativt god oversikt på hvordan 4. kvartal vil bli når han guider 19. november, og det er datasenter-utbygging som er greia, for gaming og biler gror med 1% kvartal over kvartal.

Jeg tror at hvis (når) datasenter-utbygging bremser opp, så kommer de vanskeligere spørsmålene, som feks, når skal Nvidia begynne å betale ordentlig utbytte. Siste kvartal betalte de 0,01$ i utbytte, og totalt gjennom hele Nvidias historie så er det betalt “smått utrolige” 0,21$ i utbytte", eller rett over en promille av dagens aksjekurs, totalt.

Ikke så mye for et selskap hvor pengene renner inn.

Så hvorfor betaler ikke Nvidia utbytte?

Jo fordi pengen skal gå til å kjøpe egen aksjer

og til å reinvestere
image

Mao det er ikke penger til utbytte, akkurat nå i dette selskapet verdt ca 2,5 oljefond.

Hva forventer oljefondet av utbytte?

Det er ganske så interessant at det veldig mye av de 10 største selskapene i verden er ganske tett knyttet til Nvidia, og prissettingen er spektakulær:

Bortsett fra (selvsagt) USA sitt aksjemarked er det eneste landet som har større verdi av alle selskapene i landet enn Nvidia Japan.

Venter spent på når aksjonærene skal få verdistigning i annet en kursstigning, og feite utbytter skal betales.

Jeg mistenker pengene Nvidia tjener må de beholde for å holde sin sirkulære avtaler, og at det blir veeeeldig lenge til samlet utbytte fra Nvidia overgår 1 dollar, de mangler 79 cent as we speak.

Best å bunkre opp for kanskje går det an å fylle enda litt luft i ballongen.

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

5 Likes

Hvis man oversetter fra Nvidia til oljefondet, hadde oljefondet vært fornøyd om oljefondets investeringer hadde gitt småpene 390 millioner i utbyttebetalinger for 2025, eller 71 kroner per nordmann?

Mitt svar er; selvfølgelig ikke !

Men hvis det blir lovet gull og grønne skoger i fremtida da?

Den ballen kaster jeg videre til ekspertkorpset på Tekinvestor.

Personlig, så har jeg ikke noe problem med å sitte med aksjer som reinvesterer hele overskuddet i stedet for å betale utbytte. Ser du har det.

1 Like

Må si jeg er veldig happy med å ha startet den 6x bear miniturboen min.

Har ingen som helst tro på at økonomien kan overleve batshit trump. Og aksjemarkedet ryker før økonomien.

3 Likes

Opp som en bjørn og ned som en skinnfell. Solid hype på Nvidia afterhours sendte Nvidia-akjsen opp, men fra toppen etter stengetid og til nå er sånn ca 5,3%, det er mye penger for ganske mange siden alle fond må kjøpe verdens mest verdifulle aksje, jo mer den blir verdt jo mer må de kjøpe.

1 Like

Litt av et fall det ble etter den initielle hypen

2 Likes

Blir kanskje litt småsurt på Oslo børs i morgen, OSE sluttet opp nesten 1 prosent, men da var Nasdaq opp 2,2%, og olja var på vei opp

Har skjedd litt etter stengetid på OSE gitt. Skal vi ta et forsiktig gjett på en rød dag i morgen?

Ser like mye for meg et 30% fall på S&P500 som 20%

2 Likes

Ser ikke ut som det er særlig mye drahjelp i Asia; Sør-Korea ned med 4,0%, Japan ned 2,6% og Kina ned 1,9%

2 Likes

Olja også ned på morgenkvisten, tror vi skal være veldig fornøyde om OSE faller mindre enn 1,5 % i dag, for mer enn 2% er faktisk mulig.

1 Like