Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Noen legger årsaken på fallet i crypto :

What was going on?

The blow up of the crypto exchange FTX.

Today, the reversal in stocks seemed to map closely to the timing of the sharp breakdown in Bitcoin early in the NY session.

As we discussed earlier this week, the Bitcoin chart has been one to watch. It’s down 32% from the October 5th record highs (just six weeks ago), and it’s just had nine consecutive trading days with lower lows – and we end the day testing this big trendline.

Remember, this matters for stocks because Bitcoin is no longer just retail speculation, corporates and financial firms hold it on balance sheet, and it is increasingly pledged against credit lines, structured products and derivatives.

So, when the price falls quickly, lenders call for more collateral, the easiest thing to sell to raise cash is liquid equities .

3 Likes

Hvis det stemmer at folk selger aksjer for å kunne betjene lån til Bitcoin kan dette børsfallet fortsette langt nedover.
Jeg tror coins har reell verdi på ca 0. I alle fall mye lavere enn i dag. Da skal over et oljefond ut av markedet.
Det betyr også at aksjer blir solgt ned til langt under deres reelle verdi.
Kanskje vi etterhvert får tidenes kjøpsmulighet i aksjemarkedet :pray:

4 Likes

Folk selger bitcoin for å kjøpe nvidia på tilbud trodde jeg :laughing:

1 Like

Lurer på hva Burry mener skal komme 25. november ?

https://x.com/michaeljburry/status/1987918650104283372?s=20

2 Likes

3 Likes

Hm, kikka litt på det, og det ser ut som at raten nedskrivning av disse Nvidia-designa computerne har halvert seg for flere selskaper.

Det er jo et lite tankekors, selv om det er opplyst om i årsregnskapet.

De fleste som har eid en PC vet at en gang i fremtiden så er verdien på den PCen betydelig mindre. Og at verditapet på en PC er mye større enn f.eks. et hus, men også en båt, og kanskje til og med en bil, på årsbasis.

Kritikken til Burry er at F.eks. META og Oracle har doblet antatt levetid for computerne de har i sine hyperscalers.

Jeg savner en begrunnelse for disse justeringene, og tenker at det kanskje ikke er tilfredsstillende nok at det bare opplyses om det.

Kanskje det er sant; at nedskrivningstiden for en Nvidia-GPU er dobbelt så lang for en investering gjort i 2025 som en som ble gjort i 2020.

Jeg kommer bare på 2 mulig forklaringer på en slik justering.

1. At det vil være betydelig mindre utvikling i hva nye PCer presterer fremover.
  2. At Nvidia får adskillig mindre konkurranse fremover sammenlignet med hva de har hatt siste 5 år.

Nr 2 stiller jeg meg litt skeptisk til. Men det er jo på en måte gledelig fordi det betyr at kinesiske selskaper teknologisk sett stopper opp nå.

Nr 1. er faktisk godt mulig, det kan veldig gjerne hende at utviklingen vil gå svært mye saktere nå. Men punkt 1 er samtidig avhengig av at punkt 2 er sant.

1 Like

Free cash flow i meta - har du sett på trenden? Såvidt jeg kan se er fcf ttm samme som 2023, men 17% lavere enn 2024. Aksjen har gått flere hundre prosent siden 2023

https://finance.yahoo.com/quote/META/cash-flow/

Synes du P/E 26 virker avskrekkende?

Hva hadde skjedd hvis Meta hadde redusert investeringene sine til 2023 nivå de neste 12 månedene?

Ser forresten at Meta er ned fra 750 til 589 på tre uker nå :stuck_out_tongue:

2 Likes

De skal investere mer, ikke mindre, i 2026.

2 Likes

Virker som om ALT snudde nå :man_shrugging:

PM, Bitcoin og aksjer pre-marked er kraftig opp siste 20 min.

Mulig det er kommet noe News

1 Like

Stusse er ikke det samme som å snu

Bill. mrk.

1 Like

prob this:
https://x.com/eliant_capital/status/1991852094102425957?s=20

5 Likes

Dead cat bounce

2 Likes

Nå sparker høna i alle retninger :rooster::rooster::rooster:. Ingen vet hva de skal gjøre og det er kort vei fra armageddon til en blomstereng :flushed:

Kan bli en meget volatil desember. Tatt noen kort av bordet og klar med tørt krutt, men når det kruttet skal fyres er jo heller usikkert.

5 Likes

5 Likes

Synes Patrick Boyle er veldig skarp i sine analyser, og her er det mye av ta av. Normalt ville jeg forklart i detalj hva denne handler om, men poster bare videoen, og så klipper jeg ut gullkornene etter hvert som de kommer til liv, han er innom svært mange av problemene jeg har adressert, både økonomisk og energi-messig.

5 Likes

(Bloomberg) – US stock markets are likely nearing the end of the recent selloff, according to Morgan Stanley strategist Michael Wilson, who reiterated his bullish outlook for next year.

The banks views “any further weakness in the short-term as an opportunity to add long exposure into next year,” according to a note on Monday.

3 Likes

De forventer 16 % oppgang i det amerikanske markedet i 2026. Er nok den heftigste spådommen blant de største investeringsbankene.

3 Likes

https://wolfstreet.com/2025/11/24/ai-spending-war-and-debt-pile-up-could-squeeze-share-buybacks/

Det er verdt å merke seg at om Nvidia, Apple, Meta o.l selskaper slutter med sin share buy backs kan det påvirke aksjekursene betydelig, ikke bare i en 1:1 manner, men også den psykologiske effekten det har at puta/støtten forsvinner.

Ganske så opplysende og innsiktsfull blogg-innlegget linket over, og verdt en gjennomlesning.

5 Likes

https://www.newyorkfed.org/markets/reference-rates/sofr

Spennende å se om det var november «window dressing», eller om likviditetsproblemene fortsetter utover i desember.
Tror dette bringer 30 dma på SOFR minus IOBR over 0,10%.
SOFR er i praksis verdens viktigeste rente.

2 Likes