Mulig det, men kan det brukes som en indikator på aksjemarkedet?
Har jo ligget nesten flatt i hele år, frem til sept.
Jeg har ikke testet det ut, men ser f.eks at det ikke varslet nedturen i april, og ligger jo fortsatt nå lavere enn i nesten hele 2025

778$, nominelt, er det lavest siden 2016.
Det er normalt at amerikanske forbrukere ser i november at de kan bruk litt på jula en de trodde i oktober (de oransje søylene er flere og større enn de grønne), men i år settes bremsene på hardere enn i selve finanskrisa:

Disse tallene er “what to come” så om det retrospektivt var fine tall i september, så ville jeg likevel vektlagt tall som påvirker viser temperturen på verdens største forbruker-økonomi.
Det ble som alle forventet et rentekutt i USA, og dessuten, som jeg har påpekt siste par måneder ifm Repo-markedet, likviditetssituasjonen og en stigenede SOFR; sette i gang en “not-QE”-QE.
Det er en aldri så liten innrømmelse om kreditt-situasjonen, bli spennende å følge SOFR inn i romjula og over nyttår og se hvor mye “window dressing” det egentlig er mulig å ha, før det er noe annet.
For litt over en måneds tid siden så luftet jeg problemet om de store AI-investeringene blant andre Microsoft og Oracle gjør nå begynner å merkes på resultatene og capex må føres. De første sprekene vistes i CDSene:
Og følgende er logisk: investeringer koster, og må derfor lønne seg:
I dag “leverte” Oracle på mine bekymringer:
Resultat så langt i dag:

Bare minner om bissniss-modellen, og at Oracle er en del av den
Ooops, likviditetsproblemer for Oracle
The canary in the coal mine, or may be the owl in the data center…
Kan bli spennende å se hva som skjer på likviditets fronten i romjula, og over nyttår, viktigste tidspunkt for "window dressing " for bankene.
SOFR er vel verdens viktigste rente siden det er prisen på dollar bankene faktisk betaler.
Vil vi se en sell off før jul? Dvs posisjoner man ikke ønsker å sitte i hvis det blir skikkelig likviditetsproblemer.
hva kom den 25?
Har største posisjon noensinne i VIX x 2 Long. Hvor ofte er VIX nede på 14?
30 % EK-krav og 2 x verdiendring på denne er kanskje noe flere bør kjenne til og muligens vurdere fra tid til annen hvis man jevnt over er long i aksjer og fond?
Stiger VIX til 18 (30 %) får man 60 % verdistigning , men reelt enda høyere da kun 30 % av sizen er fundet med egenkapital.
Har delt dette før, denne muligheten får man tre - fire ganger i året.
VIX er nedom 14 - 15 før den vender opp igjen til stort sett over 20. Det betyr 70 % med 2 x long, i realiteten godt over 100 % avkastning på egenkapitalen gitt marginkravet.
Jeg benytter IG, men de har noen varianter hos Nordnet også som er 4 x men uten belåning så vidt jeg vet. Det fine med sistnevnte er at man slipper å stille med buffer for evt negativ verdiendring.
Her er artikkel fra 2023, da ble det trukket frem at VIX var under 14 for første gang på tre år.
Interessant, har du ticker på Nordnet?
Sitter dere i slike produkter over dager eller er dere aktivt inn ut hver dag?
Bruker den som hedge mot longposisjoner, tar den ut igjen når vol øker og VIX handles 19 - 20. Mao ikke daglig handel her i gården.
Er vel en grunn til at det ikke finnes noen mini futures på dette, ikke akkurat et gratis papir å sitte med dette.
VIX er litt frustrerende produkter å sitte i.
VIX spot stiger for tiden VIX Index | CBOE Volatility (indexcboe: vix) - Investing.com
men VIX futures (som er underliggende produkt for disse produktene) har flat utvikling. S&P 500 VIX Futures - Investing.com
Da faller verdien av VIX x4 fort hver dag.
Siste måned er VIX ned 17,7 % ned, produktet VIX 2x Long er ned 35,4 %, det må sies å være ganske symmetrisk.
Husk at de fleste VIX-produkter speiler futures, ikke spot, ergo er det mindre volatilitet i disse produktene sammenliknet med live VIX.
Joda, men siste to uker er VIX Futures opp 2%, mens x4 produktet som Piggen refererer til er -45%.
Edit: Poenget mitt er egentlig å vise at den daglige rebalanseringen er så voldsom i VIX siden de prosentvise endringene er så store, særlig på x4.
Jepp, var det jeg mente å kommentere lenger oppe der
Ja, den daglige rebalanseringen spiser mye på spesielt x4 - x10 varianter. Man bør treffe på retningen innenfor noen få uker.
Når det går 5-10 dager mellom hver gang denne tråden blir aktiv så er det vel på tide å kjøpe bear
Men tror egentlig starten på 2026 også blir bra. Men moden for en korreksjon.