Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Mulig det, men kan det brukes som en indikator på aksjemarkedet?
Har jo ligget nesten flatt i hele år, frem til sept.
Jeg har ikke testet det ut, men ser f.eks at det ikke varslet nedturen i april, og ligger jo fortsatt nå lavere enn i nesten hele 2025

1 Like

image

778$, nominelt, er det lavest siden 2016.

Det er normalt at amerikanske forbrukere ser i november at de kan bruk litt på jula en de trodde i oktober (de oransje søylene er flere og større enn de grønne), men i år settes bremsene på hardere enn i selve finanskrisa:

image

Disse tallene er “what to come” så om det retrospektivt var fine tall i september, så ville jeg likevel vektlagt tall som påvirker viser temperturen på verdens største forbruker-økonomi.

5 Likes

Det ble som alle forventet et rentekutt i USA, og dessuten, som jeg har påpekt siste par måneder ifm Repo-markedet, likviditetssituasjonen og en stigenede SOFR; sette i gang en “not-QE”-QE.

Det er en aldri så liten innrømmelse om kreditt-situasjonen, bli spennende å følge SOFR inn i romjula og over nyttår og se hvor mye “window dressing” det egentlig er mulig å ha, før det er noe annet.

3 Likes

For litt over en måneds tid siden så luftet jeg problemet om de store AI-investeringene blant andre Microsoft og Oracle gjør nå begynner å merkes på resultatene og capex må føres. De første sprekene vistes i CDSene:

Og følgende er logisk: investeringer koster, og må derfor lønne seg:

I dag “leverte” Oracle på mine bekymringer:

Resultat så langt i dag:

image

Bare minner om bissniss-modellen, og at Oracle er en del av den

7 Likes

Ooops, likviditetsproblemer for Oracle

The canary in the coal mine, or may be the owl in the data center…

6 Likes

Kan bli spennende å se hva som skjer på likviditets fronten i romjula, og over nyttår, viktigste tidspunkt for "window dressing " for bankene.

SOFR er vel verdens viktigste rente siden det er prisen på dollar bankene faktisk betaler.

Vil vi se en sell off før jul? Dvs posisjoner man ikke ønsker å sitte i hvis det blir skikkelig likviditetsproblemer.

3 Likes