Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Hvis man IKKE tror at markedet vil oppføre seg som normalt bør man nok ikke eksponere seg mot VIX.

Tror man derimot både på median-effekter og spikes i vol er det genialt. Ganske sikker på at vi rimelig snart får et nytt drag opp til 20 - 22.

Her siste tre mnd:

4 Likes

Er vel ikke helt usannsynlig med en spike opp i VIX’n til mandag :sweat_smile:

4 Likes

Neppe usannsynlig nei, men krypto stabilt i grønt (foreløpig) og det ser egentlig ut som Venezuelere over hele verden feirer dette nå.

Jo da, men føler markedet at dette er beroligende eller urovekkende?

Hva kan man forvente seg fremover av «kollegaene» til Trump fremover?

Hvem er han til å dømme andre når de bryter folkeretten?

Rent investeringsmessig er ikke dette Risk On akkurat :sweat_smile:

3 Likes

Putin må jo nærmest føle seg ubrukelig når han ser dette kunststykket her :joy:

Maduro har vel mange tusen liv på samvittigheten sies det.
Vil tro de fleste er glad for dette. Burde vel sluppet til andre når han tapte valget.

At vix’n stiger er vi helt totalt enige om. Men tipper de fleste børser ender kommende uke i pluss.

1 Like

Starter nok ned,og det kommer nok også mye på om visepresidenten i Venezuela er i russland,for det kan være et meget dårlig signal.

1 Like

Uansett imponerende tall han har klart å få til mens han hadde makta. Trykket vel så mye penger at inflasjonen nådde 1 000 000 % i 2018.
Er vel så mye som 70-90% av befolkningen som ønsket at han skulle miste makta. Samt millioner av mennesker som har flyktet landet.

Russland har lite å klage på her kontra slik de holder på i Ukraina.

2 Likes

Enig det,men russerne vil ha et fotfeste i Sør Amerika og de kjørte flere fly laster til Venezuela før trump gikk inn,og når visepresidenten er nå i russland så skaper det stor usikkerhet på veien videre.

2 Likes

Hørtes usannsynlig ut i mitt hodet, må jeg innrømmme. Hun må jo nærmest ha kastet seg rundt og pakket baggen med en gang det skjedde om hun allerede nå er i Russland.
Seff ikke umulig om hun fryktet det samme skulle skje hun da…

2 Likes

Det var som jeg fryktet.

https://www.tv2.no/direkte/krro7/angrep-i-venezuela/695925608da9f77437e3e14e/reuters-venezuelas-visepresident-skal-vaere-i-russland

1 min googling nå. Fant jeg flere slike. Vi får mest bare se….

Om det er russerne som sier dette er det for meg lite troverdig,men vi får bare se an utviklingen videre.

Har nok svæært liten betydning på sikt uansett. Utenom for hennes del privat da. Om hun føler seg tryggere der da.
Hun er vel like upopulær eller kanskje enda mer upopulær enn presidenten selv.

Ja men hun kan påberope seg makten i Venezuela nå,og er hun nå i russland som selvfølgelig vil bakke opp hun som leder, så er dette en stor kommende krise.

Tror mister Orange tente noen lunter i helga ja…

3 Likes

Da ble det mer 2x long vix på meg. Kan ikke skjønne annet enn at det er relativt trygt å kjøpe på disse nivåene (gitt at man har kontroll på marginkrav).(?)

2 Likes

Altså trygt er det jo ikke, markedene kan havne i en lengre “koma” hvor risikoappetitten er høy og bekymringene lave, ref eksempelvis kredittspreadene innen HY-markedet, men er man tungt long og ønsker å ha en eksponering som kan gi noen kroner ekstra når nervøsiteten blusser opp er VIX en fin hedge.

Også VIX kan jo trades, så ikke noe feil å ha en lengre post og en kortere. Den svinger typisk 2 - 3 % daglig, det kan man hente noen kroner på underveis. Har selv et snitt på 5,65 på posten, det får holde inntil videre. Kommer den ned mot 5 så kommer jeg til å øke, men mitt mantra er primært å få avkastning gjennom longposisjoner, ikke short. No advice given :grin:

1 Like

Jeg kjøpte vix bull x4 VT12 for 1 uke siden. Siden det har den falt 15% selv om vix er omtrent på det samme. Det var voldsomt til rebalansering…

2 Likes

Er vel bare å selge det igjen eller? Noen som har noen innspill?
Jeg var sikker på den skulle fly idag med Grønland saken… Men Trumps utspill ser ikke ut til å bite på markedet lenger.

Jeg har Mini futures i stedet for bull/bear for å slippe rebalanseringen. Da betaler du “bare” for belåningen i produktet. De faller de også, bare ikke like fort.

Bank Vontobel tilbyr dette gjennom Nordnet sine sider. (Ikke en kjøpsanbefaling)

2 Likes