Det blir ikke tatt alvorlig. En fin avledning fra Venezuela.
Børsen gikk opp som jeg gjettet (i en eller annen poll her…).
Det blir ikke tatt alvorlig. En fin avledning fra Venezuela.
Børsen gikk opp som jeg gjettet (i en eller annen poll her…).
Siden denne bearfestens start 01.01.2023 er Nasdaq den store vinneren, med en oppgang på over 100 %. F.eksTyskland har gjort det ca like bra som SP500. Kanskje et uttrykk for at Big tech stikker av med profitten, og fremtidstroen. R2K, som til en viss grad er “small tech”, gjør det markant dårligere enn f.eks. SP500. Euro har styrket seg med ca. 15 % i samme tidsrommet, NOK nokså flat, mens SEK har styrket seg litt over 10 % . I et 5-års perspektiv er det mye jevnere i toppen, men fremdeles R2K er taperen
Har testet aktivt med tradingposter i 2x Long VIX Futures den siste uken og har så langt god erfaring å dele.
Det er alltid likviditet i produktet og tight spread og den svinger med ca 20 bps daglig.
4000 kontrakter i tradingpott gir godt og vel 8000 kroner i kassa for hver trade, minus ca 800 kroner til IG. Med forbehold om at man treffer i rangen.
Hadde aldri i verden drevet med det lå VIX’n rundt 17 - 20, men mens man venter på at longposten skal gi bang for the bucks, er det muligheter for å kjøpe og selge ca en gang daglig med 20 bps range og en relativt begrenset nedside så lenge VIX underliggende ligger rundt 15.
Nille ble også god butikk av å selge smått, så man skal ikke kimse av småtrades hvis de kan gjentas ofte nok 
Siden det er så stille her kan man jo friske opp med nattens nyheter fra Japan
Værskifte på børsene kan det se ut som
Trump har åpenbart slitt med både shanks og duffs på banen i det siste og lar det gå utover alt og alle.
Blir vel litt fyrings i VIX’en til mandag 
Usikkerheten har økt. Da skal børsene ned.
Markedet har trodd at ting roer seg, helt siden april 25.
Tror det er en del fallhøyde nå.,.,.,
https://www.tv2.no/nyheter/ekspert-na-kan-eu-ta-frem-bazookaen-mot-trump/18471708/
Frisvold mener EU kan påføre Trump sterk smerte.
– Hvis EU innfører en toll som tilsvarer den USA innfører, så vil amerikansk økonomi lide. De har også den ultimate trusselen om at de kan stoppe å kjøpe amerikanske statsobligasjoner. Hvis Europa, Kina og Japan gjør det, klarer ikke USA å betjene gjelden sin.
Kan ikke forstå noe annet enn at det som skjer nå er veldig ødeleggende for verdensøkonomien og børsene
Det er litt fascinerende. Kina fortsetter høy eksport, inflasjonen er på vei ned i USA trass toll, inflasjonen er på vei ned i EU. Ser mao ut som om renten skal videre ned? Sjansen for stagflasjon ser ut til å være av bordet. Spørsmålet er hvordan det går med arbeidsledighet?
For EU, så ser den relativt stabil ut. Dvs at en lavere rente burde kunne være mulig
In November 2025, the euro area seasonally adjusted unemployment rate was 6.3%, down from 6.4% in October 2025 and up from 6.2% in November 2024. The EU unemployment rate was 6.0% in November 2025, stable compared with October 2025 and up from 5.8% in November 2024. These figures are published by Eurostat, the statistical office of the European Union .
Arbeidsledigheten i USA er på vei opp, men sakte
Egentlig, så ser det for meg ut som situasjonen er relativt stabil. Lavere rente ser ut til å ville kunne øke økonomisk aktivitet uten å overopphete økonomien.
Bare så det er sagt, dette skaper masse usikkerhet, men ikke nødvendigvis økonomisk problemer på litt lengre sikt.
Massiv usikkerhet → børsfall → recovery når økonomien håndterte det greit.
Kina 4q GDP vekst på 4,5%, mot ventet 4,6%, retail, innenlandsk forbruk på 0,9% i desember mot ventet 1,2%, foreign direct investement på -3,8% YOY mot ventet -3,0%.
Alle over trender nedover.
Kinas fødselsrate kollapser, 7.92 millioner født i 2025, ned 17% fra 2024, og første gang fertilitetsrate under 1 med 0,96 barn per kvinne.
Det er massive deflatoriske krefter i Kina, og det eneste som holder dette opp er Europa som kjøper masse fra Kina, på bekostning av egen produksjon. USA kjøper mye mindre av Kina.
Hvorfor er 2x Long vix futures etf stengt på IG?
Følger US Markets som er stengt i dag, får se i morgen om det var bra eller dårlig for possen. Hadde solgt den i dag ja var det åpent.
Trump klarte å fyre opp stemningen litt til han, så da ble det en fin dag for exit VIX.
Strategien står fast for fremtiden, antakeligvis replikerbart 4 - 5 ganger i året; inn på 15’ish, ut på 20’ish.
Hvis du hadde et snitt på 5.65 på 2xlong Vix så gikk du vel strengt tatt omtrent i null eller litt i minus på den traden basert på dagens kurser.
Nope, den handles nå på 6,48, var høy 6,68, men det er på IG.
Ser dog at kursutviklingen ikke rapporteres på eksempelvis traderen på iPhone.
Min intensjon med VIX er å generere god egenkapitalavkastning ved å handle med 20 % margin hvor underliggende har lav sannsynlighet for å falle særlig mer, men samtidig representerer en 20 % oppside i underliggende. Når 80 % av investeringen er finansiert av andre blir EK-avkastningen mer enn tilfredsstillende. Det kjedelige er at det dessverre ikke skjer ofte nok, da tror jeg faktisk at jeg hadde kuttet ut enkeltaksjer ved siden av 

Det produktet jeg fant på første forsøk på vix spesielt passet ikke meg, da ville jeg heller gått for bear index miniturbo
https://www.japantimes.co.jp/business/2026/01/20/economy/bond-yield-hit/
Når 40-åringen øker med 0,22% og 30-åringen øker med 0,27% så betyr det at gjeldpapirene faller med hhv 8,5% og 7,8% i dag.
Bør få børsene til å skjelve.