Herlighet for noen digge tradingmuligheter i VIX om dagen. Shortet Volatility Index (EUR 1 contract) i går kveld på 20,40, (2x Long VIX Futures ETF kan ikke shortes), dekket inn i formiddag og laster opp igjen med 2x Long og Volatility Index på nytt nå.
Trump er en traders drøm, regner med at familien hans har tjent tilsvarende prosenter siste uken, selv om beløpene er en smule større 
Kommer snart melding om at han må ha Canada 
Han skulle jo en gang ha halve Ukraina og deres inntekter også, hadde vært mer gøy om han begynte å yppe den veien der 
Ikke vanskelig å se hvor vi er, vi er nemlig på en ny topp. For n’te gang på tross av alle skremselspostene her i mange år

Så til det viktige poenget er relevansen på denne tråden:

Mao neste gang det krakkelerer så kommer ikke Wall Street, men main street til å være prioritert å redde.
Hvis man kjenner til Cantilion effekten, så er det ikke bra for aksjemarkedet at main street prioriteres foran Wall street:
Spørsmålet er om systemet er satt opp slik at dette mulig ved neste korsvei.
Det er jo sånn det burde vært i utgp? At Main Street prioriteres. Er kun i USA det har vært wall street for alle penga. Ikke rart landet går så dårlig.
Norske staten reddet vel ganske mange banker på tampen av 1980-årene? Noen her som husker / har konkrete eksempel? Litt hazy for meg som hadde mesteparten av pengene i sparebøsse på det tidspunktet.
Og flyselskapene og hotellene under korona? Hadde de spart til en rainy day? Nope.
Greia er at om man er “kritisk” nok på en eller annen måte så blir man baila.
Men det er vel litt forskjell at man gjør enkelte grep i krisetider vs å drive hele politikken basert på Wall Street? Så fort børsene surner i statene etter noen politiske avgjørelser så skal det jo plutselig settes på vent/avvikles/snus på.
Stemmer det, Staten kom inn og reddet bankene:
Men aksjonærene tapte alt, da staten tok over 100%.
Til sammenligning ble Bear Sterns aksjonærene i 2008 finanskrisen tvangs utløst da FED rekapitalisert og JP Morgan Chase overtok. Initielt ble de tilbudt 2 $ aksjen, men gikk til rettssak og de endte med 10$ aksjen.
Jepp, som f eks Areva, som eide de franske kjernekraftverkene, måtte reddes fra konkurs av den franske staten, i 2016. Der kan man nok fjerne gåseøynene rundt “kritisk”.
Husker Dnc og Bergen Bank fusjonen, nå kjent som DnB.
Krisen kom -91 det var da smellen kom. DnB aksjene ble da kraftig utvannet så verdien var såvidt jeg husker 2-3 kroner på det lavest.
Er mange nyanser her som jeg ikke husker, men viktig og huske at de var aldri konkurs, kun kraftig utvannet.
Finnes en del info om dette på nettet. Var også i de tider jeg begynte så smått og lese om aksjer og finne ut hvordan det fungerte. Handlet da mine første «brødposter» som typisk var 10k. Hadde da råd til 2 stk. 1 Tandberg Data og 1 DnB.
Smart trekk av Trump å utnevne en hauk.
Dollar stiger, edle metaller faller hardt (mindre frykt i markedet for at verden går til helvete = selg fysiske assets som hedge) og oljen dropper.
Trolig bra for aksjemarkedet, kjedelig for oppblåste assets som gull og sølv, ink BTC.
Kospi indexen i Sør Korea med 5,3% hvor SK Hynix leder an med 8,7% og Samsung over 5%.
Hang Seng i Kina ned 2,7%, så ikke bare gull og Bitcoin.
En hovedindeks i et land ned over 5% er betydelig på 1 dag.
Jeg sikter ikke til hva som skjer de første tre døgnene etter utnevnelsen, men mer overordnet.
Dette betyr i min verden risk-on, også bekreftet i bevegelsen i VIX-markedet til morgenen. Det spratt rett opp når handelen startet og er allerede betydelig ned.
Valgte selv da å shorte Volatility Indekx EUR, da jeg føler med ganske så trygg på at markedet jevnt over er mindre shaky i dag enn før helgen. (Selv om mange har blitt stoppet ut av posisjoner innen råvarer og krypto og kjenner smerten av den grunn)
Edit: VIX raskt ned til forrige ukes lav, frykten åpenbart kraftig redusert etter helgen. (Helt til det blusser opp igjen…)
Det var da veldig så skyfri verden plutselig skulle fremstå nå. Hadde jeg hatt mer tørt krutt hadde jeg kjøpt en del vix her.