Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Snudde shorten fra morgenen i dag til long, jeg kommer snart til å kun være investert i VIX…

Hadde 80 % EK-avkastning forrige uke med VIX som underliggende. UVIX på vei opp, Volatility Index EUR1 Contract som short.

5 Likes

Haha, sånn erre blitt

:joy::joy: Ingen selskapsrisiko, handler kun om å time mr Trumps utblåsninger og taco’s rundt hverandre. Den dagen Demokratene tar setet tilbake må man nok øke risikoen og gå mer inn i enkeltaksjene igjen :sweat_smile:

Tror min broker hos IG har rykket greit opp på kurtasjelistene i 2026. Regner med å bli bedt på sommerfesten 2026 :partying_face:

5 Likes

Som jeg skrev i gå morges, dette blåser over og blir til oppgang :sunglasses:

1 Like

Pen timing :smiley:

Morsomt å se at etter alt fram-og-tilbake mellom India og USA, så har de nå nesten på plass en handelsavtale. Mangler bare det formelle papirarbeidet. Det er jo ikke veldig overraskende at Trump først lager masse bråk og så når det har roet seg, så blir det en avtale. Var vel sånn i forrige periode også.

1 Like

Ja du syns? :laughing::moneybag:

2 Likes

Crypto rett ned igjen nå. Nasse følger :chart_with_downwards_trend::partying_face:
«det nye gullet» :laughing:

4 Likes

Ihvertfall ikke tvil om at det svinger.

75k pr Btc i slutten av 2024 var jo full jubel og nesten så man ikke trodde våre egne øyner.

75k i dag har jo plutselig blitt katastrofe og verdiløst…

1 Like

Ikke meningen å sverte Btc egentlig. Har ingen peiling. Tenker bare på Btc som en indikator for risikovilje i markedet.
Mange snakker om dårlig avkastning på børser neste 10 år.
Jeg foretrekker et kraftig fall fremfor seigpining

7 Likes

Jeg vet ikke heller. Og ja er enig i at det kan være en indikator. Personlig tror jeg vi nærmer oss kryptobunnen nå. Om det brytes ned herfra så blir det nok trist en god stund fremover.

Ingen tvil om at når boblene sprekker på børsene så blir det stygt. Men denne ai-bobla eller hva man skal kalle det kan jo like gjerne holde på i 2 år til før det kollapser.
Og ja jeg liker og så bedre brå kollaps enn seigpining.

4 Likes

Er helt vanvittig hvordan alt skal kunne reddes inn igjen hva gjelder nedganger. Jeg var overbevist om at det nå skulle smelle litt mer enn det det gjorde, og bestemte meg derfor for å holde over natta. Var 5000kr i pluss på posisjonen da jeg la meg, og 11 000 i minus da jeg våknet. Virker som det tryggeste er korte trader.

8 Likes

4 Likes

https://www.marketwatch.com/story/two-decade-high-for-bank-of-americas-bull-and-bear-indicator-points-to-stock-market-peak-strategist-says-9d577bba?mod=home_lead

2 Likes

DJ i 50000. Den har slått både Nasdaq og SP500 siste 6 mnd, mens R2K har gjort det best av de amerikanske indeksene. Så både old tech og small tech slår big tech den siste tiden.

3 Likes

Det lukter mer enn litt bulltrap av dagen i dag

3 Likes

Mer bull i fra trump.

Hvis dollaren halverer seg i verdi, så kan det vel slå til

10 Likes

Goldman om turbulent uke: Aldri sett mer shorting | Finansavisen

Goldman om turbulent uke: Aldri sett mer shorting

Hedgefond kvittet seg med aksjer i det raskeste tempoet siden «Liberation Day» denne uken, opplyser Goldman Sachs, som melder om rekordhøy shorting.

I en ukesrapport fra Goldman Sachs’ Prime Brokerage fremgår det at hedgefond var nettoselgere av amerikanske aksjer for fjerde uke på rad denne uken.

Hedgefondene kvittet seg med aksjer i det raskeste tempoet siden «Liberation Day» i tidlig april 2025, og salget denne uken var drevet av en aggressiv økning i short-posisjoner.

Vincent Lin, medleder for Prime Insights & Analytics i Goldman, fastslår at salgsaktiviteten har nådd ekstreme nivåer.

«Enkeltaksjer så samlet sett den største short-aktiviteten i våre registre, som strekker seg tilbake til 2016», skriver Lin.

AI-disrupsjon frykt

Det var spesielt teknologisektoren som fikk juling da investorer flyktet fra «dyr programvare»-gruppen og selskaper eksponert mot kunstig intelligens (AI)-disrupsjon. Informasjonsteknologi-kohorten så sitt nest største nettosalg på fem år.

Programvareaksjer har falt tungt den siste uken, og er ned nærmere 30 prosent fra toppnoteringene i september i fjor. Dette har ført til voldsom aktivitet i børshandlede fond (ETF-er) som IGV (iShares Expanded Tech-Software Sector ETF), opplyser Goldman.

Har inntrykk av at det hele tiden er en kamp mellom at hele økonomien tryner eller at vi fortsetter oppover. En mellomting er ikke noe alternativ. Selv etter de verste vix-spikene kommer man ned på nivåer som er nede mot det laveste man har sett på en stund. Fikk akkurat ikke kjøpt i dag på 5.36 (kursen var 5.38), og kursen nå er 5.80. En dag med oppgang så er all frykt borte og vix-indeksen prises deretter, men med en gang illusjonen om at alt skal opp brister, gjør kursen store byks.

6 Likes