Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Hvor er det dere handler den VIX-en du snakker om her?

image
På IG.

1 Like
5 Likes

Når får vi vite svaret?

Børskommentar: – Nå bør du ta penger av bordet | Finansavisen

2 Likes

Store svingninger på slutten av dagen skyldes som regel at den amerikanske børsen (som åpner omtrent ved dette tidspunktet) må fortelle resten av verden om vi er bull eller bear i dag. Husker jeg holdt på med Frontline i riktig gamle dager. Kursen i Oslo justerte seg alltid etter kursen i Usa ved åpning i USA, selv om volumet var mye lavere i USA .

4 Likes

1 Like

Jeg har ikke så mye å bidra med på de spørsmålene, veldig uvanlig at markedet i US og Europa er så ute av synk. I Usa er det høyere inflasjon enn ventet, som ga dem en kalddusj. Selv har jeg vært ganske positiv til utviklingen i svensk økonomi et drøyt års tid (derav min posisjon i Byggmax som jeg har frontet en stund på dette forumet, uten at det har blitt noen forumfavoritt akkurat). Den geopolitiske situasjonen i verden prises inn kontinuerlig så dersom du skal tjene penger på det må du ha et avvikende syn og samtidig ha rett. Så vil jeg si, fra mitt synspunkt, at du kjemper mot tyngdekraften ved å kjøpe et slikt papir. Skjønner ikke hvordan man kan argumentere for at et derivat av en indeks er “oversolgt” etc. men det er nå meg.

7 Likes

Ikke jeg heller, men jeg bryr meg ikke om sånt. Tenker heller på børser/indekser som billige/dyre

2 Likes

Okei, som du vil. Det er så vidt jeg kan se den indeksen med størst rabatt mot historisk P/E i det utvalget.

2 Likes

Noen vil nok mene at det er litt elementært ja, og jeg antok at du var kjent med det begrepet. Men alle kan ha sin egen inngang til dette. Hvis man følger nøye med på geopolitikk kan man posisjonere seg for at Mr Market ikke har tatt høyde for eller annet som sannsynligvis vil skje, - uten å kunne noe som helst om regnskap eller enkeltselskaper ( for å sette det på spissen). Tenker man som en gjennomsnittsperson er tankene priset inn i markedet, og indeksfond er best (eller en selvkomponert, diversifisert portefølje), har man tanker som avviker fra markedet kan man ta mer spissede posisjoner. For at disse avvikende meningene skal bli et aktivum og ikke en hemsko må man være litt flink på et eller annet som gir et konkurransefortrinn, det kan være nerdete interesser for et fagfelt ( gaming farmasi mat laks biler tallknusing av regnskap, samfunnsfag/geopolitisk situasjon whatever). En siviløkonom har ingen bedre forutsetninger for å skjønne at iPoden til Apple kommer til å slå an enn en teknologinerd som ikke kan noe som helst om regnskap. Og den enkleste måten å bli god på noe er å dyrke interessene sine, det er i hvert fall min erfaring. Når alt dette er sagt, så tror jeg det er greit å ikke være helt ukjent med P/E altså :slight_smile:

5 Likes

Lo av ChatGPT referansen din. Så så :slight_smile:

Altså, Oslo Børs er vel feil børs å shorte når olje og gassproduksjon og transport i Midt-Østen kommer under press?

2 Likes

Rentene stiger, egentlig motsatt av hva men tenker ved økt usikkerhet, men dette kan gi en ny bølge av høyere energipriser og inflasjon. Det tåler ikke økonomien til husholdningene nå…

5 Likes

Gjelden til husholdningene vs inntekt er vesentlig lavere nå enn i f.eks. 2008.

Det samme gjelder penger brukt på forbruksgjeld nå vs 2008, faktisk, så er nivået på det laveste nivået nå utenom rundt covid og på starten av 90-tallet.

Consumer Debt Payments as Percent of Income (1980-2025)

https://www.consumeraffairs.com/finance/average-american-debt-statisitics.html

Totalbildet ser rimelig greit ut.
image

Despite this growth in total debt, however, debt payments as a percentage of personal income have been on an overall downward trend since a peak in 2007. Debt payments fell precipitously in early 2021, likely due to COVID-19 pandemic payment pauses. The percentage has increased slightly since then but is still lower than at any other time in the past 40 years.

Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan si at økt rente nå er noe husholdningene ikke vil klare, når nivået er på det laveste siste 40 år (utenom Covid).

Også: når var sist gang markedet krakket uten at USA krakket?

1 Like

Vi får se hvor lenge folk har inntekt da​:sweat_smile::robot:

1 Like

Dette var det jeg skrev. Rentene som et symptom på kommende inflasjon

7 Likes

Sure futter:

Trend Direction Name Price Change % Chg
[

DJIA F
](https://www.marketwatch.com/investing/future/djia%20futures?mod=home_markets)|48,142|-803|-1.64%|
||
S&P F
|6,768.25|-120.00|-1.74%|
||
NASDAQ F
|24,457.50|-567.75|-2.27%|

Nå faller det nok skikkelig siden jeg har solgt meg ut av bear-posisjonene. Prøver å lære meg at det også er en seier å ikke tape under en nedgang, og at jeg ikke nødvendigvis trenger å bli så rik på den. Kontoen opp ca 40% på en uke.

5 Likes