Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Hvor er det dere handler den VIX-en du snakker om her?

image
På IG.

1 Like
5 Likes

Når får vi vite svaret?

Børskommentar: – Nå bør du ta penger av bordet | Finansavisen

2 Likes

Ti dager siden sist aktivitet her. Rart. Jeg måtte lete endel for å finne den, husker aldri helt navnet.

Vurderer sterkt å kjøpe noe XACT bear nå, temmelig oversolgt. Burde være penger på gata, eller fallende kniv? :slight_smile: SEK-en er også litt billigere enn den pleier …

Edit: Kjøpte litt nå nettopp, nå gjelder det bare å krysse fingre og tær veldig hardt.

3 Likes

Hva var det som skjedde her på Stocholm-børsen, plutselig gikk det rett ned. Noen her med svensk innsikt?

Her er XACT bear etter dagens close, legg merke til at candlestick nå er en hammer:

Og her er definisjonen på hammer candlestick: Hammer Candlestick: What It Is and How Investors Use It
Screenshot from 2026-02-25 17-31-59

1 Like

Store svingninger på slutten av dagen skyldes som regel at den amerikanske børsen (som åpner omtrent ved dette tidspunktet) må fortelle resten av verden om vi er bull eller bear i dag. Husker jeg holdt på med Frontline i riktig gamle dager. Kursen i Oslo justerte seg alltid etter kursen i Usa ved åpning i USA, selv om volumet var mye lavere i USA .

4 Likes

Jeg venter bare på at OMXS30 skal bli rød. To ting jeg funderer mye på nå, kanskje noen her har greie på det: Kan det være at de største svenske investorene nå selger tech på Nasdaq og kjøper OMXS30 i stedet? Det er jo mye prat om hvor overpriset alt er i USA nå. Det andre jeg funderer på er hvordan OMXS30 vil reagerer opp eller ned dersom USA starter å bombe Iran nedenom og hjem?

1 Like

Jeg har ikke så mye å bidra med på de spørsmålene, veldig uvanlig at markedet i US og Europa er så ute av synk. I Usa er det høyere inflasjon enn ventet, som ga dem en kalddusj. Selv har jeg vært ganske positiv til utviklingen i svensk økonomi et drøyt års tid (derav min posisjon i Byggmax som jeg har frontet en stund på dette forumet, uten at det har blitt noen forumfavoritt akkurat). Den geopolitiske situasjonen i verden prises inn kontinuerlig så dersom du skal tjene penger på det må du ha et avvikende syn og samtidig ha rett. Så vil jeg si, fra mitt synspunkt, at du kjemper mot tyngdekraften ved å kjøpe et slikt papir. Skjønner ikke hvordan man kan argumentere for at et derivat av en indeks er “oversolgt” etc. men det er nå meg.

7 Likes

Vel, kanskje jeg heller skulle argumentert med at OMXS30 er overkjøpt da? Jeg ser ikke helt forskjellen. Uansett, takk for interessant svar!

Ikke jeg heller, men jeg bryr meg ikke om sånt. Tenker heller på børser/indekser som billige/dyre

2 Likes

OMXS30 ser temmelig dyr ut også med tallene fra deg. Men hvem vet, kanskje den fortsetter til himmelen. Burde uansett komme en korreksjon etter hvert …

Okei, som du vil. Det er så vidt jeg kan se den indeksen med størst rabatt mot historisk P/E i det utvalget.

2 Likes

Okey, jeg har ikke så god greie på P/E. Men jeg spurte chatgpt, og “han” mente at svenskene var dyre.

Men der smalt det i midtøsten. Blir spennende å se om alt er priset inn til mandag, håper svenskene reagerer ned. Det er en syk syk verden vi lever i.

Edit: Hvorfor ler du av meg @skipper , er det fordi jeg uten å behøve det innrømmer åpent at jeg ikke har så god greie på P/E? Jeg kunne godt latt være, og ikke si noe mer om saken. Men det er ikke slik jeg er. Bare le av meg, jeg tåler alt. :slight_smile:

5 Likes

Noen vil nok mene at det er litt elementært ja, og jeg antok at du var kjent med det begrepet. Men alle kan ha sin egen inngang til dette. Hvis man følger nøye med på geopolitikk kan man posisjonere seg for at Mr Market ikke har tatt høyde for eller annet som sannsynligvis vil skje, - uten å kunne noe som helst om regnskap eller enkeltselskaper ( for å sette det på spissen). Tenker man som en gjennomsnittsperson er tankene priset inn i markedet, og indeksfond er best (eller en selvkomponert, diversifisert portefølje), har man tanker som avviker fra markedet kan man ta mer spissede posisjoner. For at disse avvikende meningene skal bli et aktivum og ikke en hemsko må man være litt flink på et eller annet som gir et konkurransefortrinn, det kan være nerdete interesser for et fagfelt ( gaming farmasi mat laks biler tallknusing av regnskap, samfunnsfag/geopolitisk situasjon whatever). En siviløkonom har ingen bedre forutsetninger for å skjønne at iPoden til Apple kommer til å slå an enn en teknologinerd som ikke kan noe som helst om regnskap. Og den enkleste måten å bli god på noe er å dyrke interessene sine, det er i hvert fall min erfaring. Når alt dette er sagt, så tror jeg det er greit å ikke være helt ukjent med P/E altså :slight_smile:

5 Likes

Jo, jo. Jeg leser jo om P/E hver dag. Jeg har bare aldri tatt meg tid til å lese meg opp på P/E for å skjønne det skikkelig. Derimot har jeg brukt mye tid på å lære meg teknisk analyse. Anyway, takk for gode innlegg. Jeg er kontrær som person, og også på børs.

1 Like

Lo av ChatGPT referansen din. Så så :slight_smile: