Jeg kom meg ut av XACT bear i åpnginen i dag med en knøttliten gevinst. Bedre enn tap. Jeg synes at aksjer ikke faller noe imponerende i dag, og avventer alt. 
Altså, Oslo Børs er vel feil børs å shorte når olje og gassproduksjon og transport i Midt-Østen kommer under press?
Jeg har ikke shortet Oslo børs. Jeg hadde litt XACT bear, og det er en inverse av OMXS30.
Forresten, det føles vanskelig å ikke tape penger på XACT bear. Men gikk bra denne gangen.
Edit: Når det er sagt, så tenker jeg at å shorte USOIL på rundt 80 dollar kan lønne seg. Jeg vurderer det seriøst dersom den kommer dit til slutt. Vil da bruke SCO.
Rentene stiger, egentlig motsatt av hva men tenker ved økt usikkerhet, men dette kan gi en ny bølge av høyere energipriser og inflasjon. Det tåler ikke økonomien til husholdningene nå…
Gjelden til husholdningene vs inntekt er vesentlig lavere nå enn i f.eks. 2008.
Det samme gjelder penger brukt på forbruksgjeld nå vs 2008, faktisk, så er nivået på det laveste nivået nå utenom rundt covid og på starten av 90-tallet.
Consumer Debt Payments as Percent of Income (1980-2025)
https://www.consumeraffairs.com/finance/average-american-debt-statisitics.html
Totalbildet ser rimelig greit ut.

Despite this growth in total debt, however, debt payments as a percentage of personal income have been on an overall downward trend since a peak in 2007. Debt payments fell precipitously in early 2021, likely due to COVID-19 pandemic payment pauses. The percentage has increased slightly since then but is still lower than at any other time in the past 40 years.
Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan si at økt rente nå er noe husholdningene ikke vil klare, når nivået er på det laveste siste 40 år (utenom Covid).
Også: når var sist gang markedet krakket uten at USA krakket?
Vi får se hvor lenge folk har inntekt da:sweat_smile:
Dette var det jeg skrev. Rentene som et symptom på kommende inflasjon
Sure futter:
| Trend Direction | Name | Price | Change | % Chg |
|---|---|---|---|---|
| [ |
DJIA F
](https://www.marketwatch.com/investing/future/djia%20futures?mod=home_markets)|48,142|-803|-1.64%|
||
S&P F
|6,768.25|-120.00|-1.74%|
||
NASDAQ F
|24,457.50|-567.75|-2.27%|
Nå faller det nok skikkelig siden jeg har solgt meg ut av bear-posisjonene. Prøver å lære meg at det også er en seier å ikke tape under en nedgang, og at jeg ikke nødvendigvis trenger å bli så rik på den. Kontoen opp ca 40% på en uke.
Du hadde bra timing på kjøpet i hvert fall! Veldig vanskelig å vite omfanget av slike hendelser mens de skjer. Olja er omtrent det eneste som ikke har steget, når den også stiger som den gjør nå må noe annet gå ned.
USA bomber seg til fant.
USA fortsetter å printe penger til den store gullmedaljen. Man har visst også funnet på et nytt navn for den uoffisielle printingen: “Reserve Management Purchases” kaller man det nå.
Jeg tror nok det kan bli litt uroligheter fremover pga konflikten i Iran men dette blåser nok over ganske raskt er min magefølelse.
Siden 2016 har mengden USD i systemet økt med ca 77 %. Resultatet av dette er at aksjer går opp. Jeg tror ikke noen er villige til å slutte med det før man ikke har noe valg lenger.
Effekten av dette er at vanlige amerikanere som ikke har mye eiendeler og lever fra lønnslipp til lønnslipp vil føle seg fattigere og fattigere, mens de som er bemidlet vil føle at det går ganske bra.
Skal jeg tippe, så får vi mest sansynlig nok et positivt år på de amerikanske børsene - men kanskje vi får et år der de store tekselskapene ikke er like drivende for børsoppgangen som de har vært tidligere år.
12,1% ned på en hovedindeks i et av de mest industrialiserte landene i verden må vel kalles en skikkelig kræsj.
Kun i finanskrisa i 2008, ned 10%, og i covid-krisa, ned 8% har vært i nærheten.
Tror at store fall som dette ikke nødvendigvis er en umiddelbar kjøpsmulighet men heller et salgssignal, det har i alle fall historien vist.
Det er AI og tech-sektoren som får svi mest.
Flere som koser seg med VIX’en om dagen? 
Status nå?
Unner deg å tjene gode penger her. Jeg kastet inn håndkle nylig da vix’en konstant befant seg i et område hvor det var mulig å tape mye penger om ting steg en dag eller to. Jeg tjente prosentmessig ganske mye, men som arbeidsledig begynte det å bli litt vel risky. Men jeg mener seriøst at det er en ganske genial tilnærming å gjøre sånn du har gjort, og spesielt om man er flink til å ta gevinst underveis (eller har stålkontroll på marginkravene).
Jeg synes VIX’en er genial som nettopp risikostyring. Trump er en løs kanon og ro i markedet varer maks tre dager før det er i gang igjen.
Kjører UVIX oppover (2x) og Volatility Index Eur1 short. Nå er jeg short i sistnevnte, snudde i ettermiidag. Den er ikke gearet så gir litt mer buffer på marginene hvis toppen av frykten ikke har peaket ennå. Men VIX på 29 er helt klart veldig toppish, selv om det kan spike mer til uka hvis oljen bryter 100.
Denne var bra. Neste uke blir avgjørende for børsene
Dette blir vel spennende med sikkert større utvalg,og at vi kan kjøpe bull og bear i USA igjen .