Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Du hadde bra timing på kjøpet i hvert fall! Veldig vanskelig å vite omfanget av slike hendelser mens de skjer. Olja er omtrent det eneste som ikke har steget, når den også stiger som den gjør nå må noe annet gå ned.

1 Like

USA bomber seg til fant.

1 Like

USA fortsetter å printe penger til den store gullmedaljen. Man har visst også funnet på et nytt navn for den uoffisielle printingen: “Reserve Management Purchases” kaller man det nå.

Jeg tror nok det kan bli litt uroligheter fremover pga konflikten i Iran men dette blåser nok over ganske raskt er min magefølelse.

Siden 2016 har mengden USD i systemet økt med ca 77 %. Resultatet av dette er at aksjer går opp. Jeg tror ikke noen er villige til å slutte med det før man ikke har noe valg lenger.

Effekten av dette er at vanlige amerikanere som ikke har mye eiendeler og lever fra lønnslipp til lønnslipp vil føle seg fattigere og fattigere, mens de som er bemidlet vil føle at det går ganske bra.

Skal jeg tippe, så får vi mest sansynlig nok et positivt år på de amerikanske børsene - men kanskje vi får et år der de store tekselskapene ikke er like drivende for børsoppgangen som de har vært tidligere år.

4 Likes

12,1% ned på en hovedindeks i et av de mest industrialiserte landene i verden må vel kalles en skikkelig kræsj.

Kun i finanskrisa i 2008, ned 10%, og i covid-krisa, ned 8% har vært i nærheten.

Tror at store fall som dette ikke nødvendigvis er en umiddelbar kjøpsmulighet men heller et salgssignal, det har i alle fall historien vist.

Det er AI og tech-sektoren som får svi mest.

5 Likes

Flere som koser seg med VIX’en om dagen? :sunglasses:

2 Likes

Status nå?

Unner deg å tjene gode penger her. Jeg kastet inn håndkle nylig da vix’en konstant befant seg i et område hvor det var mulig å tape mye penger om ting steg en dag eller to. Jeg tjente prosentmessig ganske mye, men som arbeidsledig begynte det å bli litt vel risky. Men jeg mener seriøst at det er en ganske genial tilnærming å gjøre sånn du har gjort, og spesielt om man er flink til å ta gevinst underveis (eller har stålkontroll på marginkravene).

3 Likes

Jeg synes VIX’en er genial som nettopp risikostyring. Trump er en løs kanon og ro i markedet varer maks tre dager før det er i gang igjen.

Kjører UVIX oppover (2x) og Volatility Index Eur1 short. Nå er jeg short i sistnevnte, snudde i ettermiidag. Den er ikke gearet så gir litt mer buffer på marginene hvis toppen av frykten ikke har peaket ennå. Men VIX på 29 er helt klart veldig toppish, selv om det kan spike mer til uka hvis oljen bryter 100.

2 Likes

Denne var bra. Neste uke blir avgjørende for børsene

1 Like

Dette blir vel spennende med sikkert større utvalg,og at vi kan kjøpe bull og bear i USA igjen .

Blir spennende å se om det er oljeprisen som stikker hull på denne oppgangen som har vart siden 2009.

Oljeprisen var vel opp i 150 dollar rett før finanskrisen gjorde slutt på bullmarkedet som startet i 2003.

5 Likes

Fin denne.

image

8 Likes

Og der var VIX ned 12 % og oljen under 90 :grin:

2 Likes

Trump som melder at han er ferdig med krigen, Equinor stupte umiddelbart i us

1 Like

Har litt å gå på da. Tilsvarer vel 220 dollar idag om man justerer for inflasjon :wink:
Plutselig hadde de som selger elektriske lastebiler, busser, gravemaskiner osv hatt fulle ordrebøker.

3 Likes

Har dominobrikkene begynt å falle? Jeg tror det er det vi ser nå.

JUST IN: The war just hit your supply chain. Not oil. Everything made from oil.

Thirteen force majeure declarations and counting. Not just energy companies. Petrochemical plants. Aluminium smelters. Plastics producers. Olefin crackers. Styrene manufacturers. Across seven… pic.twitter.com/mV881aBXXU

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 10, 2026
5 Likes

En dyrtidsbølge på den vi har vært gjennom vil slå hardt på konsumentenes kjøpekraft

Allerede ser vi slike priser

Big Mac 92 NOK
Big Mac stor meny 164 NOK

Altså 3 McDonald’s menyer til 492 før kino 475 to voksne og 1 barn. Med popcorn og diverse blir det godt over tusenlappen

6 Likes

Kinoopplevelsen blir ikke dårligere om man dropper McDonalds, men privat konsum vil gå ned, med de negative konsekvenser vi vet det innebærer.

5 Likes

Derfor man burde kreve lønnsoppgjør på 6-7% de neste 5-10 årene, kronebeløp opp til 50000 pr år, hilsen middels lønnet arbeidstaker :heavy_dollar_sign:

5 Likes

Hvordan er prisveksten på McDonalds vs kjøpekraften?