Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Blir spennende å se om det er oljeprisen som stikker hull på denne oppgangen som har vart siden 2009.

Oljeprisen var vel opp i 150 dollar rett før finanskrisen gjorde slutt på bullmarkedet som startet i 2003.

5 Likes

Fin denne.

image

8 Likes

Og der var VIX ned 12 % og oljen under 90 :grin:

2 Likes

Trump som melder at han er ferdig med krigen, Equinor stupte umiddelbart i us

1 Like

Har litt å gå på da. Tilsvarer vel 220 dollar idag om man justerer for inflasjon :wink:
Plutselig hadde de som selger elektriske lastebiler, busser, gravemaskiner osv hatt fulle ordrebøker.

3 Likes

Har dominobrikkene begynt å falle? Jeg tror det er det vi ser nå.

JUST IN: The war just hit your supply chain. Not oil. Everything made from oil.

Thirteen force majeure declarations and counting. Not just energy companies. Petrochemical plants. Aluminium smelters. Plastics producers. Olefin crackers. Styrene manufacturers. Across seven… pic.twitter.com/mV881aBXXU

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 10, 2026
5 Likes

En dyrtidsbølge på den vi har vært gjennom vil slå hardt på konsumentenes kjøpekraft

Allerede ser vi slike priser

Big Mac 92 NOK
Big Mac stor meny 164 NOK

Altså 3 McDonald’s menyer til 492 før kino 475 to voksne og 1 barn. Med popcorn og diverse blir det godt over tusenlappen

6 Likes

Kinoopplevelsen blir ikke dårligere om man dropper McDonalds, men privat konsum vil gå ned, med de negative konsekvenser vi vet det innebærer.

5 Likes

Derfor man burde kreve lønnsoppgjør på 6-7% de neste 5-10 årene, kronebeløp opp til 50000 pr år, hilsen middels lønnet arbeidstaker :heavy_dollar_sign:

5 Likes

Hvordan er prisveksten på McDonalds vs kjøpekraften?

er ikke dette Big Mac-indeksen?

I følge Gemini

• I 2020: 48 750 kr / 51 kr = 956 Big Macs i måneden.
  • I 2026: 62 070 kr / 89 kr = 697 Big Macs i måneden.
4 Likes

Har ikke Big Mac også krympet i størrelse (krympflasjon) ?

1 Like

Søppel mat som ikke engang mcdonalds ceo får seg til å spise

4 Likes

«Spåmennene» ser 200 dollar som en mulighet.

Kan verdensøkonomien tåle det? Det blir spennende utover i 2026

3 Likes

Anbefalt lesning! Kan ta med at DNB setter opp renten på fastlån.

3 Likes

Merker at bear-stemningen hos meg har økt veldig kraftig. Før dette, så synes jeg økonomiene så relativt greie ut, men en eksplosjon i oljeprisen tror jeg ikke nødvendigvis økonomien nå takler.

11 Likes

«Fredsavtale» av noe slag så er jo olje tilbake på mye lavere nivå umiddelbart. Tror ikke USA ønsker dette gående særlig lenge.

2 Likes

Denne passer like godt her :sweat_smile:

10 Likes

Jeg hadde en hypotese om veldig høy oljepris ville knekke flyaksjer med copilot og vi fant ut at bear produktene hadde så dårlig omsetning at man trengte et alternativ. Her er forslaget. Jeg vet ikke om man skal le eller gråte . Dette er en advarsel om ukritisk bruk av AI til aksjeinvesteringer.
image

1 Like