Tyskland nyser, mens asia landene risikerer å få kraftig lungebetennelse om denne krigen drar ut.
SAS kjenner presset.
Norwegian har vært smarte og hedget 45% av forbruket.
Tyskland nyser, mens asia landene risikerer å få kraftig lungebetennelse om denne krigen drar ut.
SAS kjenner presset.
Norwegian har vært smarte og hedget 45% av forbruket.
Tja, både og. For noen energiintensive bransjer er ikke strømprisen den viktigste (ammoniakk, petrokjemisk etc.), og langvarig høy oljepris vil smitte over på inflasjonen før eller senere. Men Europa har i grunnen klart seg nokså greit foreløpig, ikke noe Ukraina-sjokk trass høy prisøkning på LNG. Man ser jo ganske greit at de fossilavhengige (med eller uten kjernekraft) rammes hardest (GB, IT, øst-europa). I tillegg til Norge som nå kniper igjen på vannkraften pga. lave reserver.
Du synes ikke 96 EUR/MWh i Tyskland vs 38 i Spania er en stor forskjell? Enda verre i Italia med 140-ish som du vel også har dratt fram som veldig avhengige av gass.
Poenget mitt er at varskoet som kommer fra Tyskland med lav tillit til videre vekst ikke nødvendigvis gjelder for hele Europa. Som kartet du postet over viser, så er strømprisene i Frankrike og Spania lave.
jeg tenkte først og fremst på prisnivået før og etter krigen. Tyskland er f.eks på ca samme nivå som samme måned i fjor (eller for februar, før krigen). Investortilliten er jo gått kraftig ned pga krigen. Ikke det prissjokket vi fikk i 2022, selv om forskjellen mellom landene er til dels store. Og prisøkningen er størst i land som f.eks. Italia før og etter krigen.
Til sammenlikning, slik så det ut samme uke i 2022, rett etter invasjonen av Ukraina, og i februar i år, rett før Iran-krigen.
Flyselskapene i Spania rammes nok like hardt som andre.
Mangler ikke på heftige spådommer om dagen!
Men for all del, har undret meg i 15 år på når de ulike jobbene jeg har hatt skal forsvinne. Det er mye manuelt kontorarbeid som kan automatiseres og effektiviseres vekk.
Innenfor teknisk virksomhet så skjønner jeg ikke hvorfor man skal måtte kjøpe deler fra en norsk forhandler og ikke direkte fra produsent i Tyskland, når produsenten attpåtil har nettbutikk!
Så istedenfor å kunne kjøpe en del for 1000 euro fra produsent så må man betale 3000 euro fra en norsk forhandler . 200-300% påslag for å pakke om en del i Norge? Piss meg øret, det hører ikke hjemme i en effektiv og digital økonomi.
Oslo børs er opp til og med når olja er ned. Krigen biter ikke på indeks
Sitter med 60% cash i påvente av krigens endelikt og tenker at alt handler om krigen blir avsluttet iløpet av noen uker eller om kaoset baller på seg som følger av at den blir styrt etter Trumps forgodtbefinnende. Som i utgangspunktet er pur galskap.
90% cash
Tar meg en pause fra aksjer, har kun en skjerv med Bitcoin, alt annet solgt. Bedre og gå glipp av gevinst i det korte bildet, så får en heller ta det igjen når ting kommer tilbake til normalen.
Nå virker det som det eskalerer og konsekvensene er aner vi ikke omfanget av enda. Lurer på hva dere andre gjør ?
For min del har jeg satt mine mer konjunkturutsatte cases på hold ( solgt omlag 2/3 av disse, f eks byggmax) og satt det i Vår energi. Investeringer i alternative energisektorer har jeg beholdt.
Satte aksjepengene inn i flexilånet, da er en garantert noen få prosents avkastning 
Samme her, betalte ned hele lånet i går etter aksjesalg på fredag. Hadde en kjapp trade i går, men føler ellers for å sitte ganske stille i båten. Ca. 80% likvide midler og 20 i aksjer; olje/offshore og litt IT.
Har ca det samme i cash og det tror jeg er lurt nå for nå kan det ikke gå lenge før vi har et bear marked.
Spennende nivå brutt i DXY, vil dollaren fortsette å styrke seg?
For om man gjetter og ser i krystallkula så kan fort penger flykte fra aksjemarkedet når dollaren styrker seg. Har tegnet inn en rød strek i NASDAQ i samme tidsperiode:
Verdt å følge med på DXY, for kommer vi på 101-102 så blir dette selvforsterkende, fordi da er bruddet veldig synlig.
Kunne godt ha tenkt meg å vært tilnærmet helt ute av markedet, har en investering jeg uansett beholder men de andre kunne jeg godt ha vært foruten men jeg er ikke villig til å ta tapet som det vil medføre så da er det å sitte gjennom det som kommer.
Er jeg heldig så kan kanskje gevinst “nulle” ut tapet i en investering dersom jeg vil ut, men ikke enda.
Tenkte å selge meg en god del ned for en måned siden, men nå er det for sent for min del.
Sånn av nysgjerrighet; hva betyr egentlig 90% cash?
Er det hensyntatt feks gjeldsgrad på bolig? Med mindre man har verdier for 30-40 millioner pluss vil boligen for mange utgjøre en vesentlig grad av “net worth”.
Min største verdi er netto av/egenkapital i huset, deretter fulgt av NAV-pensjonsbeholdning, inskuddspensjon, og deretter aksjer, og til slutt penger på kontoer i banken.
Men kan selvsagt hente mange millioner i cash fra rammelånet på huset, at any time, men er det da cash eller kreditt?
Jeg tolker det slik at når folk sier “90% cash” så har de 90% av totalen de har tilsidesatt for å ha i markedet ute, dvs ikke investert.
Ref artikkelen din, mtp på bakteppet, hva vil skje ved et krakk?
Vil en kommende krise få finanskrisen til å blekne? 
Eller er det hyperinflasjon vi har i vente?
Det er snart 18 år siden forrige krakk og lavblussperidode. Nå er det så mye trykk i ballongen at økonomien ikke tåler en nedtur, frykter jeg.
Ja den som viste det ? Men de har vel ingen annen mulighet en og begynne og trykke penger. Ellers er det rett tilbake til de harde 30 årene.