Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Samme her, betalte ned hele lånet i går etter aksjesalg på fredag. Hadde en kjapp trade i går, men føler ellers for å sitte ganske stille i båten. Ca. 80% likvide midler og 20 i aksjer; olje/offshore og litt IT.

4 Likes
6 Likes

Har ca det samme i cash og det tror jeg er lurt nå for nå kan det ikke gå lenge før vi har et bear marked.

5 Likes

Spennende nivå brutt i DXY, vil dollaren fortsette å styrke seg?

For om man gjetter og ser i krystallkula så kan fort penger flykte fra aksjemarkedet når dollaren styrker seg. Har tegnet inn en rød strek i NASDAQ i samme tidsperiode:

Verdt å følge med på DXY, for kommer vi på 101-102 så blir dette selvforsterkende, fordi da er bruddet veldig synlig.

2 Likes

Kunne godt ha tenkt meg å vært tilnærmet helt ute av markedet, har en investering jeg uansett beholder men de andre kunne jeg godt ha vært foruten men jeg er ikke villig til å ta tapet som det vil medføre så da er det å sitte gjennom det som kommer.

Er jeg heldig så kan kanskje gevinst “nulle” ut tapet i en investering dersom jeg vil ut, men ikke enda.

Tenkte å selge meg en god del ned for en måned siden, men nå er det for sent for min del.

1 Like

Sånn av nysgjerrighet; hva betyr egentlig 90% cash?

Er det hensyntatt feks gjeldsgrad på bolig? Med mindre man har verdier for 30-40 millioner pluss vil boligen for mange utgjøre en vesentlig grad av “net worth”.

Min største verdi er netto av/egenkapital i huset, deretter fulgt av NAV-pensjonsbeholdning, inskuddspensjon, og deretter aksjer, og til slutt penger på kontoer i banken.

Men kan selvsagt hente mange millioner i cash fra rammelånet på huset, at any time, men er det da cash eller kreditt?

2 Likes

Jeg tolker det slik at når folk sier “90% cash” så har de 90% av totalen de har tilsidesatt for å ha i markedet ute, dvs ikke investert.

7 Likes

Da var det meste av årets oppgang hos svenskene visket ut

5 Likes

Ref artikkelen din, mtp på bakteppet, hva vil skje ved et krakk?

Vil en kommende krise få finanskrisen til å blekne? :thinking:

Eller er det hyperinflasjon vi har i vente?

Det er snart 18 år siden forrige krakk og lavblussperidode. Nå er det så mye trykk i ballongen at økonomien ikke tåler en nedtur, frykter jeg.

3 Likes

Ja den som viste det ? Men de har vel ingen annen mulighet en og begynne og trykke penger. Ellers er det rett tilbake til de harde 30 årene.

3 Likes

Hvor mange “kicks” er det igjen i kanna?

Fed har jo en umulig oppgave her.
Senk renten og inflasjonen løper enda mer løpsk.
Øk renten og alt kollapser av gjeldsbyrden.

5 Likes

Da stiger inflasjonen enda mer.
Stagflasjon er drepen for børs :chart_with_downwards_trend:
Går de tom for verktøy?

Når svikter tilliten til USA og deres snart uhåndterbare gjeld?

4 Likes

Pest eller kolera catch22 :laughing:

3 Likes

Siste mulighet er vel krig…. Er vi i opptakten til WW3? 🤷

3 Likes

Dermed er det greit med bear i porteføljen ,med noen salgsopsjoner .

2 Likes

Godt spørsmål egentlig :blush:

Selv har jeg xx kroner i rammelån samt xx kroner på pensjonskonto fra arbeidsgiver.

Jeg har alltid hatt en aksjekonto som jeg aldri har tatt med i familieøkonomien, den er på utsiden om en kan si det slik.

Jeg har nå puttet de pengene inn i rammelånet slik at jeg ikke blir fristet til og ta raske og lite overveide beslutninger slik som er fristende slik markedet er nå. Har rammelån i en bank og aksjer i en annen så tar litt tid og overføre og på den tiden kan en ha ombestemt seg :blush:

I Nordnet har en mulighet til og sitte i cash på pensjon fra arbeidsgiver. Så da tenkte jeg det var best slik situasjonen er.

En kunne selvfølgelig gjort seg noen kroner nå på diverse olje, men tror det er like greit og vente til utvalget på salget blir større.

1 Like

https://x.com/theshortbear/status/2027476773785501838?s=46

4 Likes

Mangler de verste krisene da.

Er vel ikke krigen som er problemet her. Stort sett er kriger en utfordring regionalt, men ikke globalt. Struping av den globale tilgangen til olje og gass derimot…

2 Likes

Er vel mye av det som er et direkte resultat av krigen(e).

Oversikten var bare ment som en guiding for at det ofte ikke blir så ille i markedet, som gjerne feks nyhetsbilde skal ha det til. Og nyhetene drar alltid frem de verste eksemplene. Det finnes unntak selvfølgelig.

For å ta noe annet. MU hadde tall i går. En av de sterkeste aksjene i markedet. De tallene var svært sterke, men aksjen åpnet -8 %. Hadde den kollapset hadde det vært et svært dårlig tegn. Men den er til nå kjøpt av markedet.

1 Like