Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Hvor mange “kicks” er det igjen i kanna?

Fed har jo en umulig oppgave her.
Senk renten og inflasjonen løper enda mer løpsk.
Øk renten og alt kollapser av gjeldsbyrden.

8 Likes

Da stiger inflasjonen enda mer.
Stagflasjon er drepen for børs :chart_with_downwards_trend:
Går de tom for verktøy?

Når svikter tilliten til USA og deres snart uhåndterbare gjeld?

4 Likes

Pest eller kolera catch22 :laughing:

3 Likes

Siste mulighet er vel krig…. Er vi i opptakten til WW3? 🤷

3 Likes

Dermed er det greit med bear i porteføljen ,med noen salgsopsjoner .

2 Likes

Godt spørsmål egentlig :blush:

Selv har jeg xx kroner i rammelån samt xx kroner på pensjonskonto fra arbeidsgiver.

Jeg har alltid hatt en aksjekonto som jeg aldri har tatt med i familieøkonomien, den er på utsiden om en kan si det slik.

Jeg har nå puttet de pengene inn i rammelånet slik at jeg ikke blir fristet til og ta raske og lite overveide beslutninger slik som er fristende slik markedet er nå. Har rammelån i en bank og aksjer i en annen så tar litt tid og overføre og på den tiden kan en ha ombestemt seg :blush:

I Nordnet har en mulighet til og sitte i cash på pensjon fra arbeidsgiver. Så da tenkte jeg det var best slik situasjonen er.

En kunne selvfølgelig gjort seg noen kroner nå på diverse olje, men tror det er like greit og vente til utvalget på salget blir større.

1 Like


https://x.com/theshortbear/status/2027476773785501838?s=46

4 Likes

Mangler de verste krisene da.

Er vel ikke krigen som er problemet her. Stort sett er kriger en utfordring regionalt, men ikke globalt. Struping av den globale tilgangen til olje og gass derimot…

4 Likes

Er vel mye av det som er et direkte resultat av krigen(e).

Oversikten var bare ment som en guiding for at det ofte ikke blir så ille i markedet, som gjerne feks nyhetsbilde skal ha det til. Og nyhetene drar alltid frem de verste eksemplene. Det finnes unntak selvfølgelig.

For å ta noe annet. MU hadde tall i går. En av de sterkeste aksjene i markedet. De tallene var svært sterke, men aksjen åpnet -8 %. Hadde den kollapset hadde det vært et svært dårlig tegn. Men den er til nå kjøpt av markedet.

1 Like

Litt mye tran på enkelte kommentatorer.

3 Likes

Svenskebørsen over på minus YTD

4 Likes

Så noen «TA guruer» hevde at S&P hadde sterk støtte på 6550 og trolig ville få en bounce oppover derfra. Ble brudd på det nivået i kveld gitt :laughing:

5 Likes
6 Likes

Hvis AI-boomen er over med økte energikostnader så er nederlandske ASML “the canary in the coal mine”, og ASML slipper sin 1Q26-resultate 15. april.
Investorene vil ha laserfokus på CAPEX, ikke først og fremst inntjening siden ASML sin CAPEX er retningsgivende for hele AI-industrien. Er det noe “order intake issues” eller noe “timing”, eller litt svakere guiding, så bør det gå noen alarmer.

Bare for å spesifisere essensen i artikkelen over; AI-boomen smøres av bilig energi som gir systemet /arkitekturen lav friksjon, mtp:

“Here is something most people don’t know: a single semiconductor chip crosses more than 70 international borders before it reaches an end customer.”

“Here’s the part that doesn’t get enough attention. Those $1.5 trillion in AI pledges weren’t just announcements; they are the reason the stock prices are where they are.”

Every step in that chain costs energy. Every border crossing costs money. Every logistics node, the freight forwarders, the marine insurers, the fuel for the container ships, is now running hotter than it was on February 27th. The friction is structural and it compounds with time. It does not resolve when the headlines move on.”

Edit:

Hvis denne dumper ned på 500 drar den Nvidia med seg som er “next in line” sammen med TSMC og Samsung og Micrelectronics.

Etter det er så må man begynne å tenke på Meta, Microsoft, Amazon og Alphabet.

5 Likes

Med religion som en forsterkende faktor. Løsrevet fra sunn fornuft. Selv om det er en obskøn form for fornuftsrasjonalisering som driver Israel. Beskytte nasjonale egeninteresser for enhver pris. Koste hva det koste vil.

3 Likes

Vel, Tyrkia er et Nato land, så da får de er problem. Jeg lukter bullshit.

8 Likes

Det er vel mye utenlandske investeringer som styrer her? Feks oljefondet ? Finnes det bedre markeder?

« * Analytikere frykter en Black Monday-åpning med aksjekrakk og oljepris på 120 dollar fatet.»

Ny ATH på OSE i morgen, eller begynner bekymringene å tære på?

3 Likes

Weekend futures på ig er ned 0,4% så blir ikke rare krakket iallefall

2 Likes