Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Tror vel også at BTC hadde vært mer ned enn 3 % hvis Ragnarok hadde skjedd ved mandagens handel.

De fleste vet at Trump feiger ut, han må bare finne på en måte å bortforklare det på først. Han kan ikke skylde på to late Powell eller Sleepy Joe her :laughing:

Ikke kan han ta støyten selv heller, så jeg er personlig veldig spent på bortforklaringene som skal komme her.

Edit: Oljen åpner opp 0,9 %.

Litt spesielt at E24 rådfører seg med en analytiker som fortsatt gikk på universitetet når Covid slo inn. Man blir mindre fryktsom når man har vært i markedet i 30 år enn 3 år.
Det blir ikke Black Monday ved at oljeprisen handler på et nivå vi hadde for også 12 - 15 år siden, som inflasjonsjustert hadde tilsvart 200 USD nå give or take.

5 Likes

Jeg forstår bare ikke hvordan han kan feige ut uten å kapitulere. Noe ingen her vel tror han vil gjøre.

Så jeg tror ikke på noen snarlig løsning fra Trump sin side. Så da har du igjen Iran. Noen som tror de kommer til å legge seg ned og dø med det første?

4 Likes

Anbefaler sterkt å lese denne fra CNBC.

De folkene de referer til der; en gruppe CFO’er innen en rekke selskaper og sektorer, gir sitt syn på situasjonen.

De opererer med tre vinduer; dette blåser over innen to uker, halvveis ut i året eller mot slutten.

I scenario to; konflikten varer til midten av sommeren før stredet kommer i normalt gjenge igjen, vil oljemangelen påføre spesielt Japan og India store utfordringer. I Europa og USA får det mindre betydning og WTI vil ligge rundt USD 100.

1 Like

DN rapporterer om «Bearfest i Asia»
https://www.dn.no/dn-ekspress/usa/iran/israel/asia-borsene-faller-etter-trumps-ultimatum-til-iran/2-1-1963785

1 Like

Der kom taco’en :taco: , og olje og VIX rett ned.
Kjedelig med Bear Equinor x3 nå :wink:

5 Likes

Ikke en veldig gunstig utviklingen med mindre man sitter og venter på en korreksjon/resesion, mens Trump sitter i det hvite hus og forhandler med seg selv.

Flere dystre utsikter.

3 Likes

Veldig mye bra info om konflikten rundt Hormuz og hvordan den påvirket markedene.

2 Likes

Skal sistemann slukke lyset? Dette virker særdeles løst. Statlig gambling trodde jeg ikke man skulle se på et slikt nivå. Stor manipulasjon av kursen siden låntakerne ikke kan selge så lenge de er pantsatt, som i og for seg er logisk, men låser den lille mann inne cryptoen mens renten på lånet blir 1,5% høyere.

Tro om andre banker følger etter. Synes det ser skummelt ut.

4 Likes

The Critical Vulnerability

The most important driver of growth has been the surge in wealth.

But that creates a risk.

When asset prices are elevated, the economy depends on them staying elevated.

If they fall, the impact can be rapid and severe.

And Then Came the Shock

The Iran War may now change everything.

If it leads to:

  • Higher inflation
  • Higher interest rates
  • And declining asset prices

Then the consequences could be far more serious than most expect.

5 Likes

Noen som har tilgang til denne?

5 Likes
2 Likes

Nei men her er nyhetsbrevet fra onsdag

Kapitalbevaring og fleksibilitet i fokus

Det er økende uro i finansmarkedene. Høyere renter, geopolitisk spenning og strammere finansielle forhold skaper et krevende bakteppe for investorer.

Konflikten i Midtøsten forsterker usikkerheten ytterligere og gjør den kortsiktige markedsretningen vanskelig å forutsi. Dette gjenspeiles i både aksje- og kredittmarkedene der de fleste av verdens aksjeindekser har gitt negativ avkastning hittil i år.

Vi opprettholder en konsistent tilnærming og styrer fondene etter deres definerte strategier. Denne disiplinen har vist seg å fungere godt, også i dagens marked.

Sissener Canopus er i dag konservativt posisjonert, med netto aksjeeksponering under 40%. Vi har bevisst redusert risiko i takt med økende usikkerhet. Samtidig gir dette et betydelig handlingsrom. Gjennom opsjoner har vi posisjonert fondet slik at eksponeringen øker dersom markedene bedrer seg, samtidig som vi beholder nedsidebeskyttelsen. Fondet er opp i underkant av 6% hittil i år.

Sissener Corporate Bond Fund er tilsvarende rigget med fokus på kapitalbevaring og fleksibilitet. Porteføljen består av om lag 20% investment grade-obligasjoner og rundt 10% kontanter. Dette gir en robust likviditetsprofil og gjør oss godt posisjonert til å øke eksponeringen dersom kredittspreader normaliserer seg fra dagens lave nivåer. Fondet er opp ca. 2,6% hittil i år.

Felles for begge fondene er et tydelig fokus på risikostyring, høy likviditet og evnen til å handle raskt. I urolige perioder som dette mener vi nettopp disse egenskapene er avgjørende, både for å beskytte kapital, og for å skape grunnlag for fremtidig avkastning.

Ønsker du mer informasjon er det hyggelig om du tar kontakt.

3 Likes

For to uker siden så ytret Deutsche Bank uro over privitate credit:

“Limit its exposure”, smarte penger lister seg ut døra , før mannen i gata skjønner tegninga

Og sikkert lurt det for det blir vanskelige å for mannen i gata nå å forlate et skip som ser ut til å synke:

3 Likes

Skal sikkert opp enda mer :cowboy_hat_face:

6 Likes

Hadde man 200 % y/y inntekter i megacaps når den indikatoren ble laget? :sweat_smile:

Jeg har fulgt med på private credit og spesielt blue owl capital en god stund. Når det ble lagt begrensninger på innløsninger så gikk alarmen hos meg. Ikke så llenge etterpå var det flere andre stor instutisjoner som gjorde det samme.

For min del så er det ett tydelig signal på at ting ikke fungerer som det skal. Resultatet er at så godt som alle fond ble barbert med typisk 90%. Alt av aksjer gikk ut døren, untatt energi og CRNA.

For fondene sin del så har jeg unngått i overkant av 10% nedtrekk så langt og forventer at dette vil øke etter hvert som tiden går. Energi og CRNA er fremdeles sterke og blir nok holdt på inntil videre.

Oljeprisen vil være sterk og utviklingen tilsier at den vil være sterk i en lengre periode. Skader som er medlt på infrastruktur er ikke fikset på 1 uke og 2… Mitt bett er at oljeprisen skal videre oppover og at den ikke gir seg før noe gir etter.

Skulle ikke forundre meg om oljeselskaper i vesten og kanksje norge spesielt vill bli pålagt begrensninger ref EU ministers weigh oil price cap and windfall tax to rein in soaring energy costs | Euronews

6 Likes

https://www.dn.no/olje/nytt-oljeprisbyks-aksjemarkedet-faller-videre/2-1-1967664

1 Like

Gjelder å være inne :sweat_smile:

1 Like

Blue Owl har cappet uttak til 5%, mens kundene ba om henholdsvis 21% og 40% uttak… Alt er nok på stell i private credit markedet…….

Når folk ikke får tilgang til pengene som de trenger så må man selge andre ting som man får solgt. Dette såg vi godt under Covid da flere store og solide selskaper ble skamsolgt i jakten på kapital for å dekke marginkrav og andre forpliktelser. Kan fort skje igjen.

11 Likes