Litt mye tran på enkelte kommentatorer.
Svenskebørsen over på minus YTD
Så noen «TA guruer» hevde at S&P hadde sterk støtte på 6550 og trolig ville få en bounce oppover derfra. Ble brudd på det nivået i kveld gitt 
Hvis AI-boomen er over med økte energikostnader så er nederlandske ASML “the canary in the coal mine”, og ASML slipper sin 1Q26-resultate 15. april.
Investorene vil ha laserfokus på CAPEX, ikke først og fremst inntjening siden ASML sin CAPEX er retningsgivende for hele AI-industrien. Er det noe “order intake issues” eller noe “timing”, eller litt svakere guiding, så bør det gå noen alarmer.
Bare for å spesifisere essensen i artikkelen over; AI-boomen smøres av bilig energi som gir systemet /arkitekturen lav friksjon, mtp:
“Here is something most people don’t know: a single semiconductor chip crosses more than 70 international borders before it reaches an end customer.”
“Here’s the part that doesn’t get enough attention. Those $1.5 trillion in AI pledges weren’t just announcements; they are the reason the stock prices are where they are.”
“Every step in that chain costs energy. Every border crossing costs money. Every logistics node, the freight forwarders, the marine insurers, the fuel for the container ships, is now running hotter than it was on February 27th. The friction is structural and it compounds with time. It does not resolve when the headlines move on.”
Edit:
Hvis denne dumper ned på 500 drar den Nvidia med seg som er “next in line” sammen med TSMC og Samsung og Micrelectronics.
Etter det er så må man begynne å tenke på Meta, Microsoft, Amazon og Alphabet.
En av hovedgrunnene til at jeg er veldig bear, er fordi ledelsen i Israel er fanatiske og ikke kommer til å gi seg før de nå først har utryddet Iran, og deretter står Tyrkia for tur (har de sagt selv), og hele greia er at Israel har en så kraftig lobby-virksomhet i USA at de styrer alt der. Jeg kan ikke annet enn å forvente at hele verden til slutt går til h***.
Med religion som en forsterkende faktor. Løsrevet fra sunn fornuft. Selv om det er en obskøn form for fornuftsrasjonalisering som driver Israel. Beskytte nasjonale egeninteresser for enhver pris. Koste hva det koste vil.
Vel, Tyrkia er et Nato land, så da får de er problem. Jeg lukter bullshit.
Det er vel mye utenlandske investeringer som styrer her? Feks oljefondet ? Finnes det bedre markeder?
Selv har jeg dette fra henvisninger i podkaster jeg har sett tidligere, men jeg har her googlet opp det samme som ble diskutert i podkastene. Det er uttalelser fra den tidligere israelske statsministeren Naftali Bennett:
Her fra februar 2026: Former Israeli PM Naftali Bennett Says ‘Turkey is the New Iran’ https://www.allsides.com/story/middle-east-former-israeli-pm-naftali-bennett-says-turkey-new-iran
Her fra mars 2026: Former Israeli Prime Minister Naftali Bennett sparked controversy Wednesday with provocative statements targeting Türkiye during a live Bloomberg interview. Bennett described Türkiye as a “new strategic threat” to Israel and hinted at possible action against Ankara, saying “the choice is up to Türkiye” and warning "after Iran, we won’t stay idle." Former Israeli PM Bennett issues veiled threats toward Türkiye: 'After Iran, we won't stay idle'
« * Analytikere frykter en Black Monday-åpning med aksjekrakk og oljepris på 120 dollar fatet.»
Ny ATH på OSE i morgen, eller begynner bekymringene å tære på?
Weekend futures på ig er ned 0,4% så blir ikke rare krakket iallefall
Tror vel også at BTC hadde vært mer ned enn 3 % hvis Ragnarok hadde skjedd ved mandagens handel.
De fleste vet at Trump feiger ut, han må bare finne på en måte å bortforklare det på først. Han kan ikke skylde på to late Powell eller Sleepy Joe her 
Ikke kan han ta støyten selv heller, så jeg er personlig veldig spent på bortforklaringene som skal komme her.
Edit: Oljen åpner opp 0,9 %.
Litt spesielt at E24 rådfører seg med en analytiker som fortsatt gikk på universitetet når Covid slo inn. Man blir mindre fryktsom når man har vært i markedet i 30 år enn 3 år.
Det blir ikke Black Monday ved at oljeprisen handler på et nivå vi hadde for også 12 - 15 år siden, som inflasjonsjustert hadde tilsvart 200 USD nå give or take.
Jeg forstår bare ikke hvordan han kan feige ut uten å kapitulere. Noe ingen her vel tror han vil gjøre.
Så jeg tror ikke på noen snarlig løsning fra Trump sin side. Så da har du igjen Iran. Noen som tror de kommer til å legge seg ned og dø med det første?
Anbefaler sterkt å lese denne fra CNBC.
De folkene de referer til der; en gruppe CFO’er innen en rekke selskaper og sektorer, gir sitt syn på situasjonen.
De opererer med tre vinduer; dette blåser over innen to uker, halvveis ut i året eller mot slutten.
I scenario to; konflikten varer til midten av sommeren før stredet kommer i normalt gjenge igjen, vil oljemangelen påføre spesielt Japan og India store utfordringer. I Europa og USA får det mindre betydning og WTI vil ligge rundt USD 100.
DN rapporterer om «Bearfest i Asia»
https://www.dn.no/dn-ekspress/usa/iran/israel/asia-borsene-faller-etter-trumps-ultimatum-til-iran/2-1-1963785
Ikke en veldig gunstig utviklingen med mindre man sitter og venter på en korreksjon/resesion, mens Trump sitter i det hvite hus og forhandler med seg selv.
Flere dystre utsikter.
Veldig mye bra info om konflikten rundt Hormuz og hvordan den påvirket markedene.
Skal sistemann slukke lyset? Dette virker særdeles løst. Statlig gambling trodde jeg ikke man skulle se på et slikt nivå. Stor manipulasjon av kursen siden låntakerne ikke kan selge så lenge de er pantsatt, som i og for seg er logisk, men låser den lille mann inne cryptoen mens renten på lånet blir 1,5% høyere.
Tro om andre banker følger etter. Synes det ser skummelt ut.

, og olje og VIX rett ned.