Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Blir det epic fury i finansmarkedene og skyggebankene i stedet?

9 Likes

Mulig dette er topp tegnet , https://x.com/jimcramer/status/2039647551004065851?s=46&t=rzR-et5cmHPjTuN18_C1oQ

Når nå fysisk brent olje med levering i dag selges for over 140$ fat så er det mye rart som skjer i de forskjellige markedene vil jeg tro. Så ikke utenkelig med at noe epic fury smitter over

4 Likes

Mulig det, i hvert fall fornuftig å justere porteføljen mot energi, som du nevner, jeg har også det, og gjerne fra “resten av verden” og fra ymse andre kilder. Jeg har alltid syntes amerikanske aksjer er håpløst overprisede men har nærmest gitt opp å advokere for det.

3 Likes

Når myndighetene inviterer til kake og kaffe så det som regel ikke for at du skal få skryt :joy:

https://www.ft.com/content/09f4fa70-d3e6-4abc-bc95-234afe7111f4?syn-25a6b1a6=1

3 Likes

Based take av Eisman :muscle:

6 Likes
4 Likes

Såååå, Jamie Dimon jobber tydeligvis i helga….

Sikkert ett bra tegn :metal:

https://x.com/zerohedge/status/2040224645169717744?s=46&t=rzR-et5cmHPjTuN18_C1oQ

1 Like

Finnes det noe data på gjennomsnittlig belåningsgrad på bolig og bil i Norge? Evt hvor mye folk generelt har i gjeld?

De som leter finner. Men kort sagt; Norge sitter vel særskilt tungt i det iom at så godt som alle har flytende rente. Som er et ganske særnorsk fenomen. Og gjeldsgraden (200-230% av disponibel inntekt) er nesten dobbelt så høy sammenlignet med land som Tyskland, Frankrike og USA. Som ikke er rart iom at folk flest i Norge eier sin egen bolig.

2 Likes

Er det flere som bruker VIX i dette enormt volatile markedet?

For å illustrere hvor fantastisk dette produktet (kan være), deler jeg statistikk for dette året. Jeg har selvsagt anonymisert tallenes størrelse, men gevinst/tap ratioen viser hvor genialt et slikt produkt kan være hvis man sitter på riktig side av Taco-bordet til Trump :grin:

8 Likes

Sist gang S&P500 falt ned under PE 10 var oljesjokket på 70 tallet, rød linje er PE=20, blå linje er PE=15 og grønn linje er PE lik 10.

For meg ser det ut som at selv i 2001, 2008 og 2020 så beholdt man prising på høy PE, mao pris og earnings ned gjorde at aksjemarkedet fulgte på tilsvarende, selv om det var kortsiktig.

Hvis earnings går ned, og prisen på aksjer reflekterer den dyrere energien, men beholder PE-verdien, da kan vi få en god nedgang i aksjemarkedet, men hva om PE-verdien i tillegg synker?

8 Likes

Kan være en av flere grunner til at han måtte logge på Bloomberg terminalen i påsken.

Jamie Dimon warns private credit losses will be larger than feared

https://x.com/FT/status/2041096654363762855?s=20

Utfra bevegelsene i VIX’en i dag ser det ut til at markedsaktørene posisjonerer seg for en løsning av spenningene i Midt-Østen.

Må si at dette er til tross for det tullet som har kommet fra POTUS de siste fire - fem dagene.

5 Likes

Ser ikke ut som at motparten/e er helt enig…

2 Likes
4 Likes

Nydelig, ingenting er bedre for et fremtidig aksjemarked enn at alle har mistet troen :ok_hand::sunglasses:

2 Likes

Undersøkelsen ble utført før våpenhvilen / “våpenhvilen” da, markedet var også ganske mye ned det på det tidspunktet.

1 Like

Det er noe som er litt rart når man prøver å koble consumer sentiment til børsmarkedet, hvis man ser på hele veien siden 1952;

1987 feks, som hadde en høst som var ganske ugrei på børsen, da falt det kanskje 92 til 85, som fortsatt er skyhøyt over dagens nivå.

2 Likes

Når Consumer confidence ligger rundt 90 - 105 er neste 10-årsavkastning annualisert mellom 0 - 5 %.

Når den ligger på 65 eller lavere har påfølgende 10-års periode gitt 15 % annualisert.

Det har ikke skjedd en eneste gang at påfølgende 10 års avkastning har vært under 13 % når indeksen ligger rundt 60 - 65.

Det betyr ikke at man ikke kan stå overfor en kortsiktig korreksjon av en eller annen art, men de aller fleste som sparer i fond eller bluechips har tilstrekkelig horisont til å lukke øynene når det blåser vel hardt for å høste den langsiktige risikopremien som ligger i gode aksjer / aksjemarkedet.

3 Likes

Enig i at man bør kjøpe når indikatorer er max negative, som consumer sentiment.
Men ledighet er lav, renta er forholdsvis lav og pris/bok, PE er høye.
For OSE er dessuten olje dyr.
Dermed er vel de fleste indikatorer i motsatt ende av sentimentet,- ergo kanskje man heller bør selge?

2 Likes