De som leter finner. Men kort sagt; Norge sitter vel særskilt tungt i det iom at så godt som alle har flytende rente. Som er et ganske særnorsk fenomen. Og gjeldsgraden (200-230% av disponibel inntekt) er nesten dobbelt så høy sammenlignet med land som Tyskland, Frankrike og USA. Som ikke er rart iom at folk flest i Norge eier sin egen bolig.
Er det flere som bruker VIX i dette enormt volatile markedet?
For å illustrere hvor fantastisk dette produktet (kan være), deler jeg statistikk for dette året. Jeg har selvsagt anonymisert tallenes størrelse, men gevinst/tap ratioen viser hvor genialt et slikt produkt kan være hvis man sitter på riktig side av Taco-bordet til Trump 
Sist gang S&P500 falt ned under PE 10 var oljesjokket på 70 tallet, rød linje er PE=20, blå linje er PE=15 og grønn linje er PE lik 10.
For meg ser det ut som at selv i 2001, 2008 og 2020 så beholdt man prising på høy PE, mao pris og earnings ned gjorde at aksjemarkedet fulgte på tilsvarende, selv om det var kortsiktig.
Hvis earnings går ned, og prisen på aksjer reflekterer den dyrere energien, men beholder PE-verdien, da kan vi få en god nedgang i aksjemarkedet, men hva om PE-verdien i tillegg synker?
Kan være en av flere grunner til at han måtte logge på Bloomberg terminalen i påsken.
Jamie Dimon warns private credit losses will be larger than feared
Utfra bevegelsene i VIX’en i dag ser det ut til at markedsaktørene posisjonerer seg for en løsning av spenningene i Midt-Østen.
Må si at dette er til tross for det tullet som har kommet fra POTUS de siste fire - fem dagene.
Ser ikke ut som at motparten/e er helt enig…
Nydelig, ingenting er bedre for et fremtidig aksjemarked enn at alle har mistet troen 

Undersøkelsen ble utført før våpenhvilen / “våpenhvilen” da, markedet var også ganske mye ned det på det tidspunktet.
Det er noe som er litt rart når man prøver å koble consumer sentiment til børsmarkedet, hvis man ser på hele veien siden 1952;
1987 feks, som hadde en høst som var ganske ugrei på børsen, da falt det kanskje 92 til 85, som fortsatt er skyhøyt over dagens nivå.
Når Consumer confidence ligger rundt 90 - 105 er neste 10-årsavkastning annualisert mellom 0 - 5 %.
Når den ligger på 65 eller lavere har påfølgende 10-års periode gitt 15 % annualisert.
Det har ikke skjedd en eneste gang at påfølgende 10 års avkastning har vært under 13 % når indeksen ligger rundt 60 - 65.
Det betyr ikke at man ikke kan stå overfor en kortsiktig korreksjon av en eller annen art, men de aller fleste som sparer i fond eller bluechips har tilstrekkelig horisont til å lukke øynene når det blåser vel hardt for å høste den langsiktige risikopremien som ligger i gode aksjer / aksjemarkedet.
Enig i at man bør kjøpe når indikatorer er max negative, som consumer sentiment.
Men ledighet er lav, renta er forholdsvis lav og pris/bok, PE er høye.
For OSE er dessuten olje dyr.
Dermed er vel de fleste indikatorer i motsatt ende av sentimentet,- ergo kanskje man heller bør selge?
Vær så god, trodde du egentlig var helt ute jeg
Du håper jo stadig vekk på nedgang og røde børser 
Stemmer at jeg «var» helt ute, men det var ifjor.
Men håper fortsatt på en anledning til å gå «all-inn» så håper på «2008» igjen, ja 
Inngang i 2020, har økt posisjonen fra 2023-ish og til nå. Fy faen til lang ventetid på at det løsner altså. Trøster meg at med oppgang som fra 2020-2021, så trenger jeg bare sitte ha et par gode år hvert tiår for god avkastning. 
Skal se litt på tråden om selskapet for å finne ut av om dette er en aksje for meg også. Jeg gikk selv ut av Autostore på 12 og 13 kroner men har allerede samme pott i antall aksjer tilbake på kurser under 10. Kikker etter et par andre kandidater, flere mener Vend er et doblingscase så har også den på radaren, men å finne vinnere blant SaaS og andre plattformleverandører nå er alt annet enn lett.
Hvordan skal de kunne ta seg betalt fremover når flere selskaper kan ansatte fire - fem stk selv som kan vibecode det meste man trenger av software.
Det sprø med Nekkar er jo egentlig Intellilift som lager software for resten av selskapet. De eier dessverre bare 50,6% av det. De har laget softwaren til Syncrolift, FiiZK og Intelliwell.
Når softwaren er koblet på spesialisert hardware og det tar årevis å få den godkjent… Ta Intelliwell, der er softwaren koblet på en oljerigg som koster 500TUSD/dagen å leie. Nekkar tar seg betalt en brøkdel av det for å redusere tiden man trenger å leie den… 
Er mange forretningsmodeller som kommer til å trenge å endres mye de neste to-tre årene
Er redd de som ikke ser bjørnen her ikke klarer å koble det opp mot at oljen, eller sagt med andre ord, mangel på fysisk olje over de neste månedene kommer til å ende opp med Demand Destruction. Det som følger blir ikke pent. My 2 cent.
Det mangler 7,5-10m bpd. Det er frigjort 400m bpd, eller nok til 40-50 dager