Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

VIX med gearing er dømt til å gå ned over tid. Det er ikke noe du holder “evig”, kun i korte perioder når volatiliteten er unormalt lav.

Det forstår jeg. Men hva er betegnelsen korte perioder? Er det dager , par uker eller måneder? Avhengig av hva som skjer i verden så klart.

Hvordan får du kjøpt x2 VIX? Prøvde legge inn en ordre på Nordnet men fikk ikke lov pga amerikanske regler.

Jeg bruker 2x VIX Long Futures ETF hos IG primært, men kjøpte på Nordnet i går Bull VIX X4

Så når Trump er ute og fucker opp så spiker den noe sykt da? Da frykten går opp rett og slett. Hva er det du pleier å gjøre for å utløse salg i denne type aktiva?

1 Like

Jeg oppfordrer til å først forstå hva VIX er og deretter om det er et sikringsverktøy for å hedge øvrig portefølje eller om man skal bruke det uavhengig av det.

For tre måneder siden var strategien min inn på 15 - 16, ut på 19 - 20.

Så tippet det litt ekstra over for Trump, så nå går jeg inn på det som tidligere var ut-nivåer. Med andre ord; vanskelig å gi noen god strategi på VIX, det avhenger av så mye, spesielt egen risikotoleranse og kunnskap. Dette er ikke et rett ut av boksen produkt, det er ganske komplekst og det ønsker jeg ikke å gi konkrete råd til andre rundt. Men det har fungert særdeles godt for meg i år. Jeg har hatt 77 ulike posisjoner gjennom året hvor av 73 av de er realisert med gevinst. Det er all time high for meg med tanke på enkelpapirer / produkter.

Fond er jo alltid 100 av 100, men det er helt andre mekanismer.

10 Likes

Nå solgte jeg deler av longposisjonene mine for å sette i 2x VIX. Tenker å kjøpe mer om den fortsetter å falle.

Merker at jeg nesten må sette meg på henda for å ikke investere mer enn jeg burde, da jeg som diskutert her tidligere, egentlig mener at det handler om å evne å vedlikeholde marginkravene i den tiden posisjonen går feil retning, mer enn at investeringen ikke vil bli profitable over tid.

1 Like

Greit å trene litt, Central bank bosses enlist for war game to gauge threat of Lehman-style bust | Banking | The Guardian

2 Likes

Vet ikke helt hvor denne hører hjemme, men den er vel bear USD

4 Likes

Er det nå man skal vekte opp bear kontoen litt mer igjen?

1 Like

Ikke mye fest i Bearfest, her med en oppdatering på VIX og nye ATH. Om ikke annet så er i alle R/R god i VIX.

Fra DN Investor nå:

Uro-indeksen på vei ned

Vix-indeksen, som har som mål å fange opp investorenes interesse for å sikre seg mot svingninger i S&P 500, avsluttet uken på knappe 17 poeng.

Det er den laveste sluttnoteringen siden Israel og USA gikk til angrep på Iran.

Vix-indeksen siden nyttår

Forrige gang indeksen var på et lavere nivå var helt i slutten av februar.

Fredag avsluttet også S&P 500 den første handelsdagen i mai på nok en ny rekordnotering, etter at april også går inn i indeksens historiebøker.

5 Likes

S&P 500 og Nasdaq raller videre til nye ATH.

Alle skremmeskudd om at «nå selger proffene seg ut i dark pools og amatørene må ta smellen» blir atter en gang en story media hopper bukk over i ettertid.

De som klarer å stå i mot jaget med å time seg inn og ut av den brede porteføljen får nok en gang best betalt. Det er selvsagt mye moro man kan gjøre med enkeltaksjer, ETN / ETF og VIX fra uke til uke, men det er lite som slår verdien av en robust fondsportefølje som rett og slett bare plukker med seg den globale markedsavkastningen :ox:

Er du alltid fullinvestert?
Hvis ikke,- hva bestemmer vektingen?

Ja, aksjefond er alltid 100 % hos meg, går aldri i cash eller rentefond.

Innen enkeltaksjer og ETN / ETF / VIX kan jeg gjerne sitte med en del ledig cash, der handler det mer om trading og være kontrær. Handlet masse VIX x2 nå i kveld nede på 5,05. Det kommer til å gi bra gevinst og er jo litt «hedge» til alt annet som er long.

2 Likes

Da er du enig med Nick Murray.
Bør sees av dem som er «bear»

Ja, vi er nok ganske alligned han og jeg skjønner jeg.

Optimisme er den eneste realisme er bra sagt. Verdensøkonomien går stort sett alltid fremover, selvfølgelig avbrutt av løpende kriser i større eller mindre grad, men skal du klare å bevare pengene dine; ting blir dyrere, så må du utsette de for vekst og der gjennom risiko. De prises hver dag, på godt og vondt.

Rentefond er ikke vekst; det er kuponger som holder tritt med inflasjon og skatt til tider, men de skattes ugunstig i AS og gir deg ikke økt kjøpekraft/ velstand. Det er det kun aksjer (gode aksjer og gode fond) som gjør.

3 Likes

Nå handles denne på 5,26 (salgskurs), det er 4 % opp siden i går kveld.

Når posisjonen krever kun 20 % margin forstår de fleste at egenkapitalavkastningen blir relativt heftig.

Har ikke rørt noe annet av fond / aksjer i mellomtiden, men slike kjappe stunts gjør det jo enda mindre «trøblete» enn før å være long. Det finnes investeringsmuligheter som åpner for raske klipp når markedet har små eller mellomstore nyanser av uro som supplerer muligheten for legge på totalavkastningen. VIX er således genialt, takk til investeringsbanken som fant opp den indeksen der :grin:

3 Likes

Hvor handler du dette ?

1 Like

IG Trading

1 Like

Hvordan har du håndtert valutaeksponering siste tiden(3år)?