Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Det som er viktig å fokusere på er underleveringen ift. tidligere volumer, og potensialt fremover.

Det er en underkapasitet i markedet som ikke kan erstattes på kort eller mellomlang sikt. Potensialet er mao. ikke der.

IEA vil garantert proklamere frigjøring fra SPR innen nær tid. Da tenker jeg det er viktig å ha i bakhodet at det ikke er for å berolige markedene, men ment for at de ikke skal gå banans.

Jeg tror ikke de lykkes. “Rant” over :crazy_face:

Tenker og kjøpe noe bear. Så lurer på hvilke produkter som er og anbefale på Nordnet.

Synes ting går i stå i Midtøsten nå pluss all annen negativitet, så tror gjerne vanlige aksjer ikke er noe og eie fremover en stund.

Jeg tror det nærmer seg et punkt hvor “ingen” aksjer er verdt å eie fremover på kort sikt.

Mulig unntak oljeservice hvor investorene kanskje lettere kan se gjennom urolighetene siden dagens situasjon nødvendigvis må medføre økende aktivitet for å komme tilbake til status quo. Men hva vil status quo være fremover?

Jeg tenker oljeservice siden det er den billigste og “need to have” for å opprettholde dagens produksjon for de som er aktive produsenter og som tjener det grønne ut av øye på å kunne opprettholde produksjonen uten store ekstrakostnader.

Som en anekdote: Netflix ble tanket på børsen på linje med andre selskap når covid traff. Hvem kunne vel sett for seg at folk som ble sittende hjemme under karantener skulle se mer filmer og serier?

8 Likes

Har faktisk en god eksponering mot oljeservice gjennom BORR Drilling. Mulig en bare skal holde denne fremover.

Borr er ikke oljeservice; de er drilling, type jack-ups.

Kommer ikke Jack Uls under oljeservice ? De driver jo service for oljeselskapene ?

Nei, de driver ikke primært med service, de borer brønner.

Ta kikk på hjemmesiden til HMH Holdings for å få en ide om et av segmentene innen oljeservice.

1 Like

Markedet sier «all good :ok_hand:»

5 Likes

Så snart på tide at investere i denne igen, eller skal den først lidt længere ned.?

For hvad mon Trump kan finde på i løbet af den kommende tid

Hvis du tror mr Trump har funnet sin indre ro og lar verden være i fred herfra, skal man ikke gå long VIX.

Tror du, derimot som meg, at han har masse raljering igjen i kroppen, er det bare å laste opp. Jeg er all inn på mer oppgulp.

6 Likes

Cuba er jo en slager blant amerikanske presidenter.

Så VIX future vil gå opp da når frykten for noe øker igjen? Ser den er 99% ned siden 2023 og det antar jeg er pga krigen i Ukraina. Fint å trade for eks mellom 5 og 10 nå da? Siden det er der den vingler under Trump.

VIX med gearing er dømt til å gå ned over tid. Det er ikke noe du holder “evig”, kun i korte perioder når volatiliteten er unormalt lav.

Det forstår jeg. Men hva er betegnelsen korte perioder? Er det dager , par uker eller måneder? Avhengig av hva som skjer i verden så klart.

Hvordan får du kjøpt x2 VIX? Prøvde legge inn en ordre på Nordnet men fikk ikke lov pga amerikanske regler.

Jeg bruker 2x VIX Long Futures ETF hos IG primært, men kjøpte på Nordnet i går Bull VIX X4

Så når Trump er ute og fucker opp så spiker den noe sykt da? Da frykten går opp rett og slett. Hva er det du pleier å gjøre for å utløse salg i denne type aktiva?

1 Like

Jeg oppfordrer til å først forstå hva VIX er og deretter om det er et sikringsverktøy for å hedge øvrig portefølje eller om man skal bruke det uavhengig av det.

For tre måneder siden var strategien min inn på 15 - 16, ut på 19 - 20.

Så tippet det litt ekstra over for Trump, så nå går jeg inn på det som tidligere var ut-nivåer. Med andre ord; vanskelig å gi noen god strategi på VIX, det avhenger av så mye, spesielt egen risikotoleranse og kunnskap. Dette er ikke et rett ut av boksen produkt, det er ganske komplekst og det ønsker jeg ikke å gi konkrete råd til andre rundt. Men det har fungert særdeles godt for meg i år. Jeg har hatt 77 ulike posisjoner gjennom året hvor av 73 av de er realisert med gevinst. Det er all time high for meg med tanke på enkelpapirer / produkter.

Fond er jo alltid 100 av 100, men det er helt andre mekanismer.

10 Likes

Nå solgte jeg deler av longposisjonene mine for å sette i 2x VIX. Tenker å kjøpe mer om den fortsetter å falle.

Merker at jeg nesten må sette meg på henda for å ikke investere mer enn jeg burde, da jeg som diskutert her tidligere, egentlig mener at det handler om å evne å vedlikeholde marginkravene i den tiden posisjonen går feil retning, mer enn at investeringen ikke vil bli profitable over tid.

1 Like

Greit å trene litt, Central bank bosses enlist for war game to gauge threat of Lehman-style bust | Banking | The Guardian

2 Likes