Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Jeg har hatt 20 % sikring (indeksfondene), alt av aktive fond har vært flytende.

Jeg har vært, og kommer til å fortsette å være overvektet mot fremvoksende markeder, der har man ikke merket mye til valutamotvind, der er det underliggende faktisk bra med svekket USD.

Mitt ståsted er at det meste av det jeg eier og mottar av inntekter er i norske kroner. At det jeg eier av utenlandske selskaper i tillegg skal sikres i norske kroner blir et vel stort veddemål å ta (for min egen del)

3 Likes

Har du gjort denne sikringen for egen lest eller gjennom å velge valutasikrede fond?

Veldig enkelt; KLP aksjeglobal indeks valutasikret. Da er 70 % underliggende USA og man får sikringen. Den ble forøvrig switchet tilbake til flytende forrige uke, jeg er ikke så bear på dollaren herfra selv om kronestyrkingen om dagen ser bra ut. Det tror jeg kan snu raskt hvis Hormuz åpnet, men det er mange X’er og Y’er i den likningen der :sweat_smile:

Måtte bare kontrollere om jeg hadde gjort det riktig :laughing: Har kjørt samme variant, og har vært veldig komfortabel med det. Fin måte å låse inn avkastning på om man ikke ønsker å ta ned eksponering slik tidene har vært. Har blitt noe dobbeleksponering mellom global indeks og tek, men det gjør forsåvidt ikke så mye slik sett. Ikke enda vertfall.

Hadde et mål å gjerne snu over til vanlig valutaeksponering rundt 8-9 kroner et sted. Sier du at jeg er for grådig i dette tilfellet? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kjøpte mer 2 x long VIX på 4,76. Var litt tidlig ute. Den har allerede gått videre ned til 4,59.

2 Likes

Jepp, markedet synes alt er på stell.

Iran bøyer av, amerikanske renter er fine og lave og Trump holder verken på med svindel eller korrupsjon.

Alle indeksfond-sparere skal snart investere tungt i SpaceX, så lite å bekymre seg for egentlig :sweat_smile:

3 Likes

Markedet går jo opp fordi det blir levert enorm vekst. Hvis man bare leser overskrifter i avisene og tror man vet noe markedet ikke vet, så er man ute å kjøre. Det betyr ikke at markedet kan snu på et eller annet tidspunkt, men hvis ikke USA/Iran eskallerer så skal nok dette langt opp.

5 Likes

Spadeselgere til gullgraverne dette da, jeg er med på den. Enorme investeringer som kommer som avskrivinger på hyperscalernes fremtidige resultatregnskap. FCF på Meta og de andre i gjengen er dermed ikke alltid like imponerende. Meta-aksjen litt ned siste år, tilfeldigvis jevngod med OSEBX siste fem år, samme med Microsoft. Alphabet virker sterk.

2 Likes

Hvilken effekt tror dere SpaceX får på markedet?
Suger inn kapital fra andre aksjer = fall
Eller
Ny crazy halleluja oppgang ala Nvidia?

2 Likes

Måtte sjekke litt og det er tydeligvis ikke så mange passive fond som tracker Nasdaq-100. Mao, det store eventet ville vært inkludering i S&P 500, men kan altså ta litt tid.

Sååååå, kanskje ikke det store eventet folk skal ha det til? :thinking:

ref: chatgpt :see_no_evil:

3 Likes

Eller så sikrer Trump seg masse aksjer og sørger for at SpaceX blir flyttet over til S&P 500 på rekordtid :man_shrugging:

Vet aldri hva som skjer i dagens verden :slight_smile:

2 Likes

Det er lett å bli litt mørkredd.

3 Likes

Ikke hver dag 1T selskap går 20 %
PE 35.

2 Likes

Må være en litt spesiell følelse for analytikeren(e) i UBS å heve kursmål på en aksje og se selskapets mcap øke med ca. 200 mrd dollar.

Ja!
Trump er nok også med å bidrar :sweat_smile:
https://x.com/deepvaluebagger/status/2058237496828338439?s=46

2 Likes

Fra 22. mai den da (?), men hjelper sikkert på ja…

Var rett etter stengetid fredag tror jeg, så reaksjonen kom idag

Stengt i går i USA ja, da faller bitene på plass :sweat_smile:

1 Like

Hva tenker folk om nivået på VIX nå? Har falt en del i det siste

Dersom noen har klart å temme Trump frem til mellomvalget kan det være at nivået blir værende rundt 14,5 til 17,0, da er det ikke så mye å hente fra VIX. Slik var det frem til jul 24.

Etter den tid ser man minst 12 turer over 20, da er VIX gøy igjen. Ville vært forsiktig med å utelukkende ta for gitt at vol vil fortsette å være høy, men tre - fire ganger i året har den normalt sett pleid å dra seg over 20, så da er jo en inngang på 15,8 % potensielt 25 % avkastning fire ganger i året hvis man klarer å være strukturert nok.

1 Like